آفتاب

معاون قوه قضاییه:طرح ابلاغ الکترونیک، موجب کاهش زمان دادرسی می شود

معاون قوه قضاییه:طرح ابلاغ الکترونیک، موجب کاهش زمان دادرسی می شود

شیراز - ایرنا - معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه که در آیین رونمایی از سامانه جامع ابلاغ الکترونیک استان فارس در شیراز حضور یافته بود، هدف از اجرای طرح ابلاغ الکترونیک را کاهش زمان دادرسی و همچنین دقیق شدن امور دانست.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام حمید شهریاری، در این آیین که چهارشنبه برگزار شد، همچنین گفت: این طرح میزان خطا در ابلاغ سنتی را کاهش می دهد.
وی ادامه داد: سامانه ابلاغ الکترونیکی متکی بر آیین دادرسی الکترونیکی و ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری جدید مبنی بر تجویز ابلاغ الکترونیکی است و حدود 2 سال بر روی ابلاغ الکترونیکی کار انجام شده تا به مرحله کنونی رسیده است .
وی، هدف ازاجرای این طرح را جلوگیری از ارسال کاغذی ابلاغ ها، اطلاع رسانی در مورد وضعیت پرونده، کاهش هزینه های ابلاغ و کاهش زمان رسیدگی دادرسی بیان کرد.
به گفته معاون قوه قضاییه، در این طرح 90 درصد از ابلاغ ها واقعی می شود و علاوه بر این با اجرایی شدن این طرح 400 میلیارد ریال در هزینه ها صرفه جویی خواهد شد.
شهریاری، پرداختن به موضوع هویت افراد را از جمله کارکردهای سامانه جامع ابلاغ الکترونیک دانست و گفت: کجایی افراد یکی از معیارهای تشخیص هویت در دنیای کنونی است، معیارهای هویت شامل داشتن نشانی درست، تلفن همراه و داشتن کدپستی است که باید برای همگان محرز باشد.
این مقام قضایی به برخی از مشکلات ابلاغ سنتی اشاره کرد و بیان داشت: احتمال از بین رفتن حقوق شهروندی و حریم ها درابلاغ سنتی بسیار بالا است، مامور ابلاغ یکی از مشکلات اساسی برای دستگاه قضایی در ابلاغ سنتی است لیکن با انجام ابلاغ الکترونیک دیگر نیازی به استفاده از مامور ابلاغ نیست.
معاون آمار و فناوری قوه قضاییه اظهار کرد: ایجاد دفاتر خدمات الکترونیکی یکی از موفق ترین طرح هایی است که در شهرهای بزرگ کشور اجرا می شود و پیش بینی می شود شمار دفاتر خدمات الکترونیکی در کشور تا پایان سال 95 به 470 دفتر برسد.
شهریاری، با اشاره به اینکه طرح ثبت ورودی های شورای حل اختلاف از طریق دفاتر خدمات الکترونیک هم در دستور کار قضایی قرار دارد، اظهار داشت: تا چند سال آینده همه ورودی های پرونده ها به شوراهای حل اختلاف در کشور از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انجام خواهد شد.
معاون آمار و فناوری قوه قضاییه همچنین از اجرای طرح ابلاغ الکترونیک در سراسر کشور از ابتدای مهرماه 95 سخن گفت و افزود: از هفته آینده ثبت شکواییه نیز در یکی از استان ها به صورت الکترونیکی انجام می گیرد و ارجاع شکایت ها بین نیروی انتظامی و دستگاه قضایی دیگر به صورت دستی نخواهد بود.
وی نامی از استان مورد نظر نبرد.
رئیس کل دادگستری فارس نیز در این آیین بیان داشت: 14 هزار نفر برای طرح ابلاغ الکترونیک در این استان نام نویسی کرده اند و فارس در اجرای این طرح از استان های پیشتاز به شمار می آید.
علی القاصی مهر ادامه داد: کاهش اطاله دادرسی، رعایت حقوق شهروندی و تسریع در انتقال مفاهیم از جمله دستاوردهایی است که دراین طرح مشهود است.
6113 /6118 / 1876
کد N1438627

وبگردی