آفتاب

هشدار چین؛ آمریکا حق موعظه ندارد

هشدار چین؛ آمریکا حق موعظه ندارد

واحدمرکزی خبر نوشت: آمریکا حق ندارد چین را درباره پذیرش مسئولیت در قبال اقدامات کره شمالی موعظه کند زیرا تنش ها در شبه جزیره کره نتیجه مستقیم اقدامات آمریکا است.

یکی از روزنامه های دولتی چین در گزارشی نوشت آمریکا کشوری مشکل ساز است و حق ندارد چین را درباره پذیرش مسئولیت در قبال اقدامات کره شمالی موعظه کند زیرا تنش ها در شبه جزیره کره نتیجه مستقیم اقدامات آمریکا است.
به گزارش خبرگزاری رویترز از پکن، چین با اینکه از آزمایش هسته ای اخیر کره شمالی به شدت خشمگین شده است با این حال پکن آمریکا را نیز به سبب در پیش گرفتن رویکردی تحریک آمیز منجمله تصمیم به استقرار سامانه موشکی تاد در کره جنوبی هدف انتقاد قرار داده است. چین مهمترین شریک تجاری و دیپلماتیک کره شمالی به شمار می رود و با اینکه پکن از تشدید تحریم های سازمان ملل علیه کره شمالی حمایت کرده است با این حال از منزوی کردن کامل پیونگ یانگ خودداری می کند زیرا از اینکه بیم دارد که این امر به سقوط کره شمالی منجر شود.
با این حال آمریکا از چین خواسته است اقدام بیشتری علیه کره شمالی انجام دهد.
هفته قبل اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا به طور ویژه به اقداماتی که پکن باید انجام دهد اشاره کرد.
روزنامه رسمی حزب حاکم کمونیست چین در سرمقاله ای نوشت آمریکا وانمود می کند که نقشی در مسئله کره شمالی ندارد و در عوض بقیه را مقصر جلوه می دهد.
در ادامه این سرمقاله آمده است:«انسان باید شک کند که آیا واشنگتن تمایل دارد تلاش کند مسئله کره شمالی را در مسیر حل شدن پیش ببرد یا نه.»
این مطلب می افزاید: «در ابتدای سال بعد از اینکه کره شمالی چهارمین آزمایش هسته ای خود را انجام داد ، آمریکا بلافاصله عوامل آزار دهنده و تحریک کننده اوضاع امنیتی شبه جزیره کره را تشدید کرد و ضمن به خطر انداختن منافع امنیتی کشورهای منطقه، مسئله استقرار تاد را کره جنوبی پیش راند.»
نویسنده این سرمقاله افزود اقدامات آمریکا به نفع منافع عمومی کمتر و کمتر شده و در عوض تمایل و شوق آن برای مشکل سازی حتی یک ذره نیز کاهش نیافته است.
در ادامه این سرمقاله آمده است تلاش های «بی پروای» آمریکا برای ایجاد مشکل در دریای چین جنوبی و ادعای واشنگتن برای «دفاع از قوانین» در زمره این قبیل اقدامات واشنگتن است. 52261
کد N1438483

وبگردی