آفتاب
توسط محقق ایرانی؛

تولید برق از بدن با روش بهینه شده/ ابداع ژنراتور الکتریکی پوشیدنی

تولید برق از بدن با روش بهینه شده/ ابداع ژنراتور الکتریکی پوشیدنی

دکتر داریوش وشایی دانشیار دانشگاه کارولینای شمالی با کمک تیم تحقیقاتی خود موفق به ساخت ژنراتور ترموالکتریک پوشیدنی برای تولید برق از بدن به روشی نوین شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ساینس دیلی، محققان دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا به رهبری دکتر دارویوش وشایی دانشیار رشته مهندسی برق و کامپیوتر، ژنراتورهای ترموالکتریک پوشیدنی را تولید کرده اند که با استفاده از تغییر دمای بین بدن و محیط قادر به تولید برق هستند.

محققان این دانشگاه نقطه بهینه ای را در بدن شناسایی کرده اند که می توان گرمای بیشتری را استخراج کرد.

پیش از این روش هایی برای تولید برق از جمله گرماگیر «heat sinks» ابداع شده بود که دست و پا گیر بود و میزان برق تولید شده در آن یک میکرو وات یا حتی کمتر از آن در هر سانتیمتر مربع بوده است.

دکتر داریوش وشایی درباره این ابداع گفت: روشی که ما آن را ابداع کرده ایم، می تواند تا ۲۰ میکرو وات برق را در هر سانتیمتر مربع بدون استفاده از گرمای پوست تولید کند.

سرپرست این تیم تحقیقاتی در ادامه افزود: روش فعلی در مقایسه با شیوه قبلی بسیار سبک تر و آسوده تر است.

این محقق شیوه جدید تولید برق از بدن را اینگونه توصیف کرد: در این روش یک لایه از مواد رسانای گرمایی بر روی پوست قرار می گیرد تا گرما در بدن پخش کند. این مواد رسانا با لایه پلیمر پوشیده شده اند تا مانع از هدر رفت گرما به وسیله هوای خارج از بدن شوند.

وشایی گفت: این روش باعث می شود که گرمای بدن به یک ژنراتور ترموالکتریک پوشیدنی به اندازه یک سانتیمتر با ضخامت ۲ میلیمتر هدایت شود. البته می توان اندازه آن را بزرگ تر نیز کرد.

محققان دانشگاه کارولینای شمالی با انجام آزمایش بر روی قسمت های مختلف بدن متوجه شدند که ناحیه بازو محل مناسبی برای گرفتن گرما است.

وشایی اضافه کرد: با یک ژنراتور ترموالکتریک پوشیدنی در داخل یک تی شرت می توان ۶ میکرو وات برق تولید کرد و در صورت دویدن فرد این رقم به ۱۶ میکروات برق هم می رسد.

هدف از ساخت این دستگاه، به کار گیری فناوری های پوشیدنی است که بتوان سلامتی افراد را مورد ارزیابی قرار داد. این فناوری پوشیدنی می تواند همانند دستگاه هایی که سلامت قلب را بررسی می کند و یا دستگاه هایی که متغیرهای فیزیکی و محیطی را کنترل و مانع از حملات آسم می شوند، به کار گرفته شوند.

محقق ایرانی دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا تاکید کرد: برای انجام این کار قصد داریم که وسایلی را تولید کنیم که نیازی به باتری نداشته باشند و بر این باور هستیم که با ساخت ژنراتور  ترموالکتریک پوشیدنی برای رسیدن به این واقعیت نزدیک تر شده ایم.

کد N1438424

وبگردی