آفتاب
در سمینار حج ابراهیمی در کابل مطرح شد؛

نخبگان جهان اسلام حج را مدیریت کنند/ ضعف مدیریت حج از سوی آل‌سعود

نخبگان جهان اسلام حج را مدیریت کنند/ ضعف مدیریت حج از سوی آل‌سعود

سمینار «حج ابراهیمی و رسالت امت اسلام» از سوی بنیاد فرهنگی پیامبر اعظم(ص) در افغانستان برگزار و طی آن بر مدیریت حج توسط نخبگان جهان اسلام، تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سمینار «حج ابراهیمی و رسالت امت اسلام» که با حضور علما، روحانیون، اساتید حوزه و دانشگاه و اقشار مختلف مردم برگزار شد، فلسفه و چگونگی مدیریت این کنگره عظیم اسلامی مورد بحث قرار گرفت.

حجت‌اسلام سید هادی هادی، رییس بنیاد فرهنگی و تبلیغی پیامبر اعظم (ص) در این سمینار گفت: حج یک برنامه دشمن‌ستیزی است که حجاج با اعمال مختلف به خصوص رمی جمرات، در حقیقت بر دشمن ضربه وارد می‌کنند.

وی افزود: حاجی بعد از اعمال حج باید با ابتکار جدید به مصاف دشمن برود و بر اساس مسئولیت خود از دین خدا حفاظت کند.

هادی ادامه داد: ضعف مدیریت حج از سوی آل‌سعود و در اختیار قرار گرفتن سربازان آنان برای اسرائیل و غربی‌ها، امروز عزت اسلام و مسلمین را به مخاطره انداخته است و همه ساله مصیبت‌های بزرگی بر دنیای اسلام وارد می‌کند.

وی همنی تأکید کرد: حکام عربستان توان مدیریت کنگره حج را ندارند و باید مسلمانان جهان برای مدیریت حج تصمیم گرفته و برای آینده آن برنامه‌ریزی کنند.

مولوی محمد ابراهیم بارکزی، رییس علمای شرق کابل هم در سخنرانی خود در این سمینار گفت: حج یک افسانه نیست؛ بلکه یک فریضه است و یکی از ارکان مهم اسلام به حساب می‌آید؛ بنابراین نباید همه ساله پیروان مذهب خشک وهابیت آن را به بازی بگیرند.

وی افزود: پیروان محمد بن عبدالوهاب نجدی، می‌خواهند تمام سنت‌های رسول خدا (ص) به خصوص برنامه‌های حج را از اصل و ریشه تغییر دهند، پس بر مسلمانان است که از این عبادت مهم و کنگره عظیم اسلامی حفاظت کنند.

ابراهیم بارکزی تمام دسیسه‌ها در دنیای اسلام را ناشی از خراب‌کاری‌های وهابی‌ها دانست و گفت: وهابیت، دشمن خطرناک مسلمانان است. حضرت پیامبر (ص) ۱۴ قرن پیش خبر داده است که عده‌ای از صحرای نجد، در میان امت آتش اختلاف را شعله‌ور می‌سازد، به راستی امروز تمام اختلافات مذهبی از سوی وهابی‌ها در جهان اسلام دامن زده می‌شود.

دیگر سخنران این سمینار حجت‌الاسلام رضوانی بامیانی، رییس دفتر آیت‌الله حکیم در کابل نیز گفت: وهابیت، جزو فرق اسلامی نیست؛ نه بلکه دشمن خطرناک مسلمانان است.

به گفته او، حضرت پیامبر (ص) به صراحت گفته است که فرقه‌ای از نجد برمی‌خیزد و دشمن جان مسلمانان شده و آتش اختلاف را در بین امت می‌افروزد.

وی در پایان سخنان خود گفت: ممانعت حجاج کشورهای اسلامی مانند ایران، سوریه، یمن و برخی از کشورهای دیگر در مراسم حج امسال، یک فاجعه است. نخبگان جهان اسلام باید برای مدیریت حج در آینده تصمیم لازم را بگیرند.

کد N1438228

وبگردی