آفتاب
هنرمند سوخته‌نگار در گفتگو بامهر:

رشته‌های سنتی بسیار مهجورتر از سایر صنایع دستی هستند

رشته‌های سنتی بسیار مهجورتر از سایر صنایع دستی هستند

یک هنرمند سوخته‌نگار که آثارش در نمایشگاه میراث نبی(ص) به نمایش درآمده ضمن انتقاد از برخورد سلیقه‌ای مدیران معتقد است رشته‌های سنتی بسیار مهجورتر از سایر رشته‌های هنری هستند.

مرتضی نداف در گفتگو با خبرنگار مهر از افتتاح تازه‌ترین نمایشگاه خود خبر داد و افزود: کوچک‌ترین کتیبه‌های احادیث، آیات و آثار سوخته‌نگاری به مناسبت فرا رسیدن اعیاد قربان و غدیر در نمایشگاه «میراث نبی(ع)» در مرکز همایش‌های بین المللی جزیره کیش آغاز به کار کرده و در آن، آثار ریزنگاری، سوخته‌نگاری و خطاطی با تنوع طرح در موضوعات مذهبی و غیرمذهبی به نمایش درآمده است.

به گفته این هنرمند سوخته‌نگار، این آثار شامل کوچک‌ترین کتیبه‌های احادیث و آیات قرانی است که روی ارزن، گندم و پرکاه با طرح‌های مختلف به سبک سوخته‌نگاری و هویه کاری خلق شده و در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است. همچنین آثار هنری به نماش گذاشته در این نمایشگاه با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند و بازدیدکنندگان با ذره بین می‌توانند به تماشای هر کدام از آثار بنشینند.

نداف با اشاره به این‌که در نمایشگاه میراث نبی(ص) بیش از ۴۰ تابلو به نمایش درآمده گفت: تابلوهایی با عناوین مختلف چون «اعجاز، علی قلب زمین، ماه رستگاری، معراج پیامبر» و  برخی آیات قرآنی و احادیث با هنر سوخته نگاری چوب در این نمایشگاه، در برابر دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. همچنین قرار است در ایام برگزاری این نمایشگاه از دو تابلو پنجره فولاد و میراث نبی(ص) رونمایی شود.

این هنرمند سوخته‌نگار درباره تاریخچه سوخته‌نگاری و شیوه کار خود گفت: این هنر قدمتی حداقل چهارهزار ساله دارد. آن زمان برای‌ ایجاد نوشته‌هایی که دوام داشته باشند از خطوط سوخته بهره می‌بردند. فلز یا سنگی را روی آتش و زغال سرخ، داغ می‌کردند و روی شی مورد نظر که از چوب بود می‌کشیدند و  نوشته‌ هاشان را این‌ گونه نشان می دادند. دقیقا همان سبکی که من در ابتدا کار می‌کردم. سبک اولیه  پیدایش‌ این هنر بود. امروز اگر شما به موزه‌ ایران باستان بروید استخوان پای عقابی را می‌بینید که دارای نقوش سوخته‌ای است که به دوران شوش باستان برمی‌گردد.

نداف با اشاره به نمونه آثاری که تاکنون خلق کرده افزود: کتیبه امام خمینی(ره)، نگارش آیه الکرسی و تکرار هفت مرتبه سوره توحید روی دانه گندم با هویه، نگارش سوره توحید روی دانه ارزن، تصویر آیت الله مرعشی نجفی در ابعاد یک سانت ونیم، ثبت سند ملی چادر و حجاب اقوام ایرانی، کوچک‌ترین کتیبه قرآنی جهان روی پر کاه از آثاری است که در کارنامه هنری من ثبت شده است.

او رفتار سلیقه‌ای متولیان فرهنگی با هنرمندان و نبود سیاست واحد و مشخص را جدی‌ترین آسیب به پیکر هنر دانست و افزود: هر مدیری که سرکار می‌آید یک سیاست را اجرا می‌کند و برایشان فرقی ندارد که با اعمال مدیریت سلیقه‌ای خود چقدر به هنرمندان ضربه می‌زند. رشته‌های سنتی بسیار مهجورتر از سایر رشته‌های هنری هستند و همیشه مورد بی مهری مسئولان بوده‌اند. شعارهای حمایتی، بسیار زیبا و دلچسب است اما درعمل فقط نا امیدی و فرسوده شدن هنرمندان را درپی دارد.

نداف، معرفی آثار هنری را ضروری دانست و افزود: من هنرمند نمی‌دانم با آنچه تولید کرده‌ام چه کنم؟ مسئولان فرهنگی باید بستری برای معرفی و فروش آثار فراهم کنند و قدر کار هنرمند را بدانند. طبیعی است که هنرمند به تنهایی نمی‌تواند هم تولید اثر را برعهده داشته باشد هم به معرفی و فروش آن بپردازد. اصلا مگر بازاریابی در تخصص من است که چنین کنم!؟

نمایشگاه میراث نبی تا ٣٠ شهریور ماه پذیرای بازدید کنندگان است.

کد N1438207

وبگردی