آفتاب
فرماندار سرعین خبر داد؛

تبدیل غارهای «کنزق» به مراکز اقامتی تاریخی/توجه به گردشگری طبیعی

تبدیل غارهای «کنزق» به مراکز اقامتی تاریخی/توجه به گردشگری طبیعی

سرعین – فرماندار سرعین با تاکید بر لزوم توسعه گردشگری طبیعی در سرعین و ایجاد نوآوری در این حوزه، از تبدیل دخمه‌ها و غارهای تاریخی و دست‌ساز روستای «کنزق» سرعین به مراکز اقامتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عاطف ناصری عصر سه شنبه در نشست مشترک با فعالان گردشگری و مراکز اقامتی شهرستان سرعین اضافه کرد: توسعه صنعت گردشگری در سرعین به عنوان یکی از حوزه های اقتصادی نیازمند نوآوری و استفاده از منابع در تمام حوزه های طبیعی و غیرطبیعی است.

وی با بیان اینکه در این خصوص باید از ظرفیت های طبیعی و اقلیمی نهایت استفاده را برای جذب و ماندگاری گردشگر استفاده کرد، ادامه داد: تبدیل دخمه ها و غارهای روستای کنزق در سه کیلومتری سرعین که در محوطه ای تاریخی قرار دارد، در این راستا است.

فرماندار سرعین با تاکید بر اینکه باید داشته های خود را به طور علمی و جذاب به گردشگران عرضه کنیم، تصریح کرد: اعتباری امسال برای اجرای این طرح گردشگری بدیع اختصاص یافته و با اتمام مطالعات و اقدامات اولیه؛ مراحل اجرایی کار شروع خواهد شد.

وی تحقق این مهم را علاوه بر بحث اقتصادی، بهترین شیوه برای بیان تاریخ کهن سرعین عنوان کرد و بیان داشت: این روستای تاریخی که قدمت آن به دوران پیش از اسلام بازمی گردد، می تواند ناگفته های حوزه های فرهنگ و تمدن منطقه را بازگو کند.

ناصری عملی این طرح را علاوه بر گردشگران داخلی برای جذب گردشگران خارجی علاقمند به گردشگری طبیعی و فرهنگی بسیار موثر دانست و یادآور شد: همچنین با تبدیل این محوطه به اقامتگاه تاریخی می تواند به محلی برای عرضه صنایع دستی منطقه و استان تبدیل شود.

وی با اشاره به وجود طبیعت بکر و دارا بودن بیشتر شاخصه های این حوزه گردشگری در سرعین، بر ضرورت های توسعه گردشگری طبیعی در این شهرستان تاکید کرد و افزود: بویژه باید در زمینه حضور گردشگران خارجی در سرعین تدابیر عملی گسترده صورت گیرد.

فرماندار سرعین با بیان اینکه امسال شاهد حضور قابل توجه گردشگران عراق در این شهرستان بودیم، متذکر شد: سال گذشته گردشگران ۵۶ کشور جهان به سرعین سفر گردند که پیش بینی می کنیم این رقم امسال افزایش یابد.

معرفی روستای تاریخی کنزق سرعین

روستای گنزق از توابع بخش سرعین استان اردبیل در سه کیلومتری شهر سرعین و در دامنه کوه سبلان و در کنار دره‌ای زیبا واقع شده است. این روستا از شمال به روستای اردی‌موسی، از جنوب به روستای تاریخی کلخوران، از شرق به روستای آق‌قلعه و از غرب به شهر سرعین محدود شده است.

روستای گنزق قدمتی دیرینه دارد و که نشانه‌هایی از آن در بقایای روستای قدیمی کنزق و غارهای طبیعی روستا قابل ملاحظه است. این روستا در زلزله سال ۱۳۷۵ اردبیل و نیر به کلی تخریب و سپس بازسازی شد.

روستای کوهستانی گنزق با بافتی متراکم طرحی منظم و الگویی شطرنجی دارد. خانه‌های صخره‌ای و زیرزمینی که ابعادی متنوع و استقراری ناهمگون دارند، از ویژگی‌های اصلی این روستا به شمار می روند. برخی از این خانه‌ها دارای روزنه و نورگیر استوانه‌ای و برخی دیگر دایره‌ای شکل و یا غیرهندسی هستند.

در این خانه‌های صخره‌ای طاقچه‌هایی با طاق‌های قوسی یا کنده‌کاری تعبیه شده است. نمونه نزدیک به این نوع خانه‌ها را می‌توان در بافت سنتی روستای میمند در استان کرمان دید.

خانه‌های صخره‌ای و تاریخی این روستا در سراسیبی تپه‌ای به صورت خانه‌های زیرزمینی و با اشکال مختلف حفاری شده‌اند و جنس این خانه‌ها از سنگ‌های رسوبی و ماسه فشرده است. برخی از منابع قدمت این خانه‌ها را هزاره اول قبل از میلاد ذکر کرده اند.

این روستا از قدیم راه ارتباتی سرعین به اردبیل به شمار می رفته و غارها و دخمه های تاریخی و زیرزمینی آن از گذشته تاکنون مورد توجه گردشگران به ویژه توریست های خارجی قرار داشته است.

تولید صنایع دستی مانند گلیم، جاجیم، فرش، جوراب و شال گردن پشمی در میان زنان و دختران روستای کنزق مرسوم است.

کد N1437870

وبگردی