آفتاب
رئیس کل بانک مرکزی:

وثیقه بانک‏‌ها را برای پرداخت تسهیلات قانع نمی‌کند

وثیقه بانک‏‌ها را برای پرداخت تسهیلات قانع نمی‌کند

کرمان- رئیس کل بانک مرکزی گفت: فردی که به بانک برای تسهیلات مراجعه می‌کند باید برای ما ثابت کند که می‌تواند در سر رسید اقساطش را پرداخت کند.

به گزارش خبرنگار مهر، ولی اله سیف بعدازظهر سه شنبه در نشست مشارکت شورای عالی بانک‌ها و کارگروه رفع موانع تولید استان کرمان اظهار داشت: کار نظام بانکی تنها تسهیلات در اختیار مشتریان قرار دادن نیست.

وی با بیان اینکه  در شبکه بانکی ۲۱ هزار و ۳۰۰ نیرو مشغول به کار هستند، عنوان کرد: ۲۵۰ هزار نیروی اقتصادی به طور مستقیم و غیر مستقیم در نظام بانکی اشتغال دارند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد تامین مالی توسط بانک انجام می‌گیرد ،گفت: این در حالی است که در کشورهای دیگر تامین مالی از منابع داخلی نظام بانکی یا بازار پول  و بخشی هم  از طریق بازار سرمایه  تامین می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: مدیریت تعادل بین منابع و مصالح باید به نحوی عمل کند که بانک را دچار کمبود نقدینگی به پاسخگو کنندگان نکند.

وی با بیان اینکه ارائه  خدمات منحصر به فرد و گستردگی حجم بی نظیر ارائه  خدمات در کشور توسط نظام بانکی قابل توجه است، گفت: شبکه بانکی کشور بیشترین خدمات را با بالاترین کیفیت ارائه می‌دهد و تردیدی نیست که باید دقیق‌ترین باشد چرا که اگر این طور نباشد ساختار مالی بانک به هم می‌ریزد.

سیف بیان داشت: ۲۵ میلیارد تراکنش مالی بین بانکی در سال ۹۴ انجام شد که ۱۰ برابر حجم نقدینگی کشور بود و این حجم نزدیک به ۹۹.۵ درصد دقت انجام شد .

وی یادآور شد:  ۳۵ تا ۴۰ میلیارد تراکنش درون بانکی و بین بانکی در سال ۹۴ انجام شده است که منجر به بیش از ۲۰ میلیارد خدمات بانکی شده است.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: شما در جامعه عضوی را پیدا نمی‌کنید که به بانک کار نداشته باشد و همه اقشار هر کدام به نوعی از بانک خدمات می‌گیرند و با آمدن بانکداری نوین و ابزارهای الکترونیکی نظام بانکی ۲۴ ساعته ارائه خدمات را در هر مکان جغرافیایی دارد.

وی با بیان اینکه هیچ طرح و پروژه ای انجام نشده مگر اینکه نظام بانکی در کنار آن بوده است گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد از سرمایه گذاری در انجام پروژه‌ها مربوط به بانک بوده است و البته بستگی به نیاز سرمایه گذار نیز داشته است و کمتر پروژه ای بدون نیاز به بانک کار خود را انجام داده است.

وی اجرای پروژه و فعالیت صنعتی را بهترین توجیه برای استفاده از تسهیلات بانکی دانست و گفت: اگر مبلغ قرض الحسنه  ازدواج ثابت است به این دلیل است که نامحدود است و اگر محدودیتی ایجاد شود و تنها به افراد نیازمند این وام تعلق گیرد مطمئنا سقف آن قابل تغییر است و می‌توانیم تخصیص بهینه دهیم.

سیف همچنین گفت: در کل نظام بانکی ۴۴۷ میلیون و ۲۶۲ هزار حساب داریم  که ۴۳۹ میلیون مربوط به اشخاص حقیقی در ایران و از این تعداد ۴۱۱ میلیون با شماره ملی و کد ملی و پرونده است و مابقی حساب هایی است که  کد ملی ندارند.

وی با تاکید بر باید حساب هایی که کد ملی ندارند تعیین تکلیف شوند، بیان کرد: در این راستا بهترین کار این است تا این حساب‌ها راکد شوند و در اولین مراجعه افراد تعیین تکلیف شوند.

وی در ادامه ابراز داشت: ۲۷ میلیون و ۷۷۰ هزار حساب راکد است و حساب هایی در این میان است که مربوط به ۲۰ یا ۳۰ سال قبل بوده‌اند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد:  تنها تعداد هشت هزار و ۷۷۰حساب هنوز راکد نشده و فعال هستند که تا آخر شهریور ماه فرصت برای تکمیل مدارک دارند.

 وی عنوان کرد: اشخاص حقوقی ایرانی شرکت‌ها و بنگاه‌ها ۶ میلیون و ۷۸ هزار که  ۸۶۹ هزار از این تعداد فاقد شناسه ملی و راکد شده‌اند و ۳۵۸ هزار حساب نیز فاقد شناسه  ملی ولی هنوز فعال است.

وی دو میلیون و ۱۷۴ هزار حساب را از افراد خارجی نام برد و گفت: از مجموع این حساب‌ها ۸۱۰ هزار شماره فراگیر برای آن‌ها صادر و ۴۴۷ هزار حساب نیز در شرف شماره‌ی فراگیر و ۹۱۷ هزار حساب نیز از این تعداد راکد است.

سیف اظهارکرد: شرایط اقتصادی کشوریک شرایط ویژه است و نیاز کشور اقتضا می‌کند که تسهیلات بانکی برای جاهایی که نیاز است هدف گیری شده و نظام بانکی همت ویژه خود را به کارگرفته تا اقتصاد کشور را به حرکت درآورد.

وی با تاکید بر شناسایی پروژه هایی که استحقاق دارند تا وقت مسئولان در حمایت از تولید آن‌ها گرفته شود گفت: اگر بانکی به این نتیجه رسید که پروژه توجیه اقتصادی ندارد و کمیته و موانع تولید اصرار دارد که انجام شود این پروژه باید به مرکز ارسال شود تا تعیین تکلیف شود.

رئیس کل بانک مرکزی واحدهای کوچک و متوسط را در آبادانی و توسعه‌ی اقصی نقاط کشور بسیار موثر خواند و گفت: کمیته رفع موانع تولید نقش مهم و حیاتی را برای واحدهای کوچک و متوسط به عهده دارد و یک مرکز و هسته ای شده است برای تبادل نظر بین بانک و متقاضیان از بانک و یک حکمیت منطقی که منابع را تخصیص دهد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

وی افزود: تسهیلات در نظر گرفته شده برای رفع مشکل ۷ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی ربطی به این ندارد که یک استان منابع ندارد و کل نظام بانکی وظیفه‌اش است که نقدینگی این مطلب را تامین کند.

سیف در پایان گفت:هر کس به بانک برای تسهیلات مراجعه می‌کند باید برای بانک ثابت کند که می‌تواند در سررسید قسطش را بدهد و تنها وثیقه بانک را قانع نمی‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: بنابراین باید تحول در نوع نگرش در تامین مالی پروژه‌ها ایجاد کنیم و باید بازپرداخت‌ها را تخصیص و زمان بندی کنیم.

کد N1437855

وبگردی