آفتاب
مشاور دبیرکانون های مساجد کشور

ارزش های اسلامی و اخلاقی، پایه تحول آفرینی در توسعه روستایی است

ارزش های اسلامی و اخلاقی، پایه تحول آفرینی در توسعه روستایی است

خمین - ایرنا - مشاور دبیرستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: ارزش های اسلامی و تکیه بر ترویج ظرفیت های فکری، اخلاقی و اعتقادی، پایه تحول آفرینی در توسعه و پیشرفت کشور به ویژه روستاها است.

به گزارش ایرنا، علی هاشمی روز سه شنبه در پنجمین کنگره ملی فرهنگ و هنر روستا و عشایر در دانشگاه آزاد خمین ،افزود: اخلاق و دین دو بال تکمیل کننده توسعه هستند و کشوری در برنامه های پیشرفت موفق می شود که آموزه های رشد انسانی را در کنار برنامه های توسعه ای به صورت همگام دنبال کند.
وی اظهار کرد: تبلیغ جدایی دین از سیاست خواست تفکر استعماری است و در ایران در زمان رضا شاه تحت القاء جریان آتاترک با هدف ضربه زدن به بدنه معنویت و اخلاق گرایی در جامعه ایرانی نمود یافت.
به گزارش ایرنا، هاشمی ادامه داد: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، با ارایه الگوی حکومتداری دینی در انقلاب اسلامی، تفکر معنویت گرا را در کنار توسعه مطرح کرد و امروز در الگوی توسعه ای کشور به ویژه روستاها به عنوان موتور محرک تولید باید به این ساختار به صورت اساسی پرداخته شود.
مشاور دبیرستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور بیان کرد: تفکر اخلاقی و معنویت گرای ایران الگویی منحصر به فرد در توسعه همگن است و نباید اجازه داد که عده ای بدخواه به آن ضربه بزنند.
هاشمی اظهار کرد: مناطق روستایی در ایران به عنوان کانون های تولید مطرح هستند و حفظ و تقویت مسایل اخلاقی و ارزش های اسلامی در آن ها در کنار برنامه های توسعه ای مساله مهم و کلیدی است.
وی ادامه داد: رسالت مهم کانون های مساجد در عرصه فرهنگی، علمی، هنری برجسته است و باید در این زمینه با جدیت و با نگاه کارشناسی اقدام کنند.
هاشمی، به نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: مساجد همواره پایگاه های مهم در تحولات اجتماعی و فرهنگی بوده اند و نقش برجسته ای را در مسایل و رخدادها ایفا کرده اند.
به گزارش ایرنا، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز در این آیین گفت: شهرستان خمین پتانسیل و ظرفیت خوبی برای برگزاری همایش ها و کنگره ملی و بین المللی دارد.
مهدی حقیقی افزود: زادگاه امام راحل همواره در برنامه های فرهنگی پیشتاز بوده و در این خصوص وزن خاصی را در استان دارد.
حقیقی بیان کرد: نخبگان روستایی کانون های مساجد به واسطه فرهنگی و هنری بودن فعالیت های کانون ها باید با مقوله های فرهنگ و هنر بیشتر آشنا شوند.
فرماندار خمین نیز در این آیین گفت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شده است، برنامه های فرهنگی باید بیشتر با محوریت کارآفرینی و توسعه فرهنگ اقتصاد مقاومتی برگزار شود.
سید مهدی ساداتی افزود: مناطق روستایی به عنوان کانون های مولد، در خط مقدم تولید و خودکفایی کشور قرار دارند و نگاه برنامه ای برای باروری مزیت های روستاها انکارناپذیر است.
آباد کردن روستاها و رونق اقتصادی و رفاهی با مشارکت مردم موجب ماندگاری جمعیت روستایی، رونق تولید و ارزش افزوده بالا و کاهش آسیب های ناشی از مهاجرت های بی رویه می شود.
ساداتی گفت: ایجاد بسترهای لازم برای توسعه روستاها با استفاده از پتانسیل های هر روستا بهترین راهبرد برای افزایش درآمد روستاییان و کاهش مهاجرت است.
مسئول نمایندگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خمین گفت: این کنگره با حضور 150 نفر از نخبگان، ائمه جماعت و مدیران کانون های فرهنگی هنری روستایی و عشایری از استان های مرکزی، قم، قزوین، سمنان، تهران ، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و البرز گشایش یافت.
رضا کوچکی افزود: تکریم و معرفی الگوهای موفق فرهنگ و هنر روستا، شبکه سازی، توانمندسازی و انتقال تجربیات، بررسی و ارائه راهکارهای پیشرفت و تعالی فرهنگ روستا و عشایر و همچنین گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی و شناسایی ظرفیت های بومی مناطق روستایی از جمله اهداف برگزاری این آیین سه روزه است.
وی، برگزاری کارگاهای آموزشی با محوریت مهارت ها و شیوه های نوین تبلیغ، جذابیت کار فرهنگی در مناطق روستایی، آشنایی با رسالت کانون های فرهنگی، نشست های عمومی در زمینه های اقتصاد مقاومتی، مبانی کار فرهنگی از منظر مقام معظم رهبری و سبک زندگی اسلامی- ایرانی و همچنین نشست های هم اندیشی در راستای الگو سازی و انتقال تجربیات و آشنایی با گروه های جهادی فعال در حوزه روستا را از برنامه های جانبی این کنگره ملی عنوان کرد.
آیین پایانی کنگره ملی فرهنگ و هنر روستا روز پنجشنبه در سالن اجتماعات بیت تاریخی حضرت امام خمینی (ره)با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار می شود.
شهرستان خمین از توابع اتسان مرکزی 110 هزار نفر جمعتی و در فاصله 61 کیلومتری اراک قرار دارد.
7277/6013/
کد N1437719

وبگردی