آفتاب

مدیریت برنامه‌ریزی بودجه برای کار تجاری

مدیریت برنامه‌ریزی بودجه برای کار تجاری

همشهری دو - بهنوش خرم‌‌روز: بودجه خود را با هدف‌هایتان هم‌تراز کنید اینکه چقدر پول را کجا خرج کنید، باید بستگی به این داشته باشد که چه دستاوردی برای شما دارد.

برای مثال، در تبلیغات آنلاین، مانند انواع بنرها و ای‌میل‌های تبلیغاتی، به صرفه بودن میزان پولی که شما خرج می‌کنید، بر اساس میزان کلیکی که برای شما به دنبال خواهد داشت، ارزیابی می‌شود. برای همین هم معمولا به‌صرفه‌تر است که پول خود را خرج تبلیغات موثرتر در سایت‌ها یا گروه‌هایی کنید که مخاطب بیشتری دارند.همچنین، اینکه طیف وسیع‌تری از مخاطب در برگرفته شود، ممکن است برای کسب‌و‌کار و تبلیغات شما سودمندتر باشد؛ مثلا در تبلیغات از طریق شبکه‌های اجتماعی، شما می‌توانید بر اساس علایق افراد یا بر اساس کلماتی که جست‌وجو می‌کنند، تبلیغ کنید. علاقه‌های افراد، طیف وسیع‌تری دارند و افراد متنوع‌تری را دربرمی‌گیرند، در حالی که کاربران کلمات محدودی را ممکن است جست‌وجو کنند و جست‌وجوها از عوامل مختلفی مانند خبرهای روز تاثیر می‌گیرند، اما در عین حال، تبلیغات بر اساس علاقه‌های کاربر، بودجه بیشتری هم نیاز دارد که شاید از عهده آن برنیایید. پس، باید تصمیم بگیرید که چقدر بودجه را صرف چه نتیجه‌ای کنيد.

  • مراقب هزینه‌های مخفی باشید

زیاد اتفاق می‌افتد که در بودجه‌بندی، مواردی از قلم بیفتد؛ مثلا وقتی قرار است یک کالای جدید عرضه شود، اغلب افراد به مدل ارائه آن و رویدادهایی که برای معرفی طراحی می‌شوند فکر می‌کنند و یادشان می‌رود فرایند تحقیق و بررسی، انتخاب جمله‌ها، صحبت با مشتریان و نظرسنجی از آنها و بسیاری دیگر از کارهای ریز و درشت در مسیر رسیدن به طرح و ایده خوب و نیز برنامه اجرایی مناسب، هم زمان و هم هزینه می‌برد. بدین‌ترتیب است که آخر فصل یا آخر سال ناگهان از خودتان می‌پرسید، من این همه پول را صرف چه کردم؟! داشتن یک جدول کامل‌برنامه‌ريزي شده(تمپليت)، با همه پیش‌نیازها، به شما کمک می‌کند از هزینه‌های این‌چنینی غافل نشوید. می‌توانید خودتان این جدول‌ها را بسازید یا از نمونه‌هاي آماده استفاده کنید و تجربیات خود را بدان بیفزایید. کافی است در اینترنت قدری جست‌وجو کنید تا به نمونه مناسب برسید.

  • حواستان به اولویت‌ها باشد

دنیای تبلیغات، روابط عمومی و بازاريابي، دنیايی پر از امکانات متعدد است که اگر حواستان نباشد، نمی‌توانید متوجه شويد که پولتان را دقیقا صرف چه کرده‌اید. اگر چند فایل مجزا از هم برای گزینه‌های متعدد داشته باشید، مقایسه خیلی سخت و زمانبر خواهد بود. برای انتخاب بهتر، تب‌هایی موازی در فایل خود (به خصوص در اکسل از مجموعه آفیس) ایجاد کنید و در سطرهای افقی، امکانات مختلف، میزان هزینه آنها و نیز دستاورد هر کدام را با هم مقایسه کنید. بدین ترتیب، می‌توانید بین اقدامات خوب و جذاب و آنهایی که ضروری هستند، تمایز قائل شوید و بهتر انتخاب کنید. در عین حال اگر از فایل‌های مجزا استفاده کنید یا اینکه برای انتخاب‌ها، از سطرهای قابل مقایسه افقی در تب‌های کنار هم بهره‌نگیرید، ممکن است بخشی از اطلاعات لازم برای مقایسه و تصمیم‌گیری را از قلم بیندازید.

  • ‌همه خانه‌ها را پر نکنید

وقتی از نمونه‌هاي آماده استفاده می‌کنید، اگر نتوانستید همه خانه‌ها را پر کنید، نگران نشوید. قرار نیست هزینه‌ها مسیر را نشان بدهند و اینطور نیست که هر چه بیشتر خرج بازاريابي کنید موفق‌تر باشید. قرار است هوشمندانه خرج کنید. تمپلیت‌ها قرار است فقط و فقط راهنمای شما برای فکر کردن باشند و به شما کمک کنند مطمئن شوید که هزینه‌های مخفی را از قلم نینداخته‌اید. اما این شما هستید که تصمیم می‌گیرید، اولویت‌بندی می‌کنید، زوایای مختلف را در نظر می‌گیرید و در نهایت برنامه تبلیغات را طراحی و اجرا می‌کنید. برنامه تبلیغات شما و هزینه‌های آنها می‌تواند کاملا منحصر به شما باشد و اگر ارزیابی دقیق راهبردهای تبلیغاتی قبلی خود را بدان بیفزایید بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

کد N1437681

وبگردی