آفتاب

دریاچه های خشک و سدهای خالی پیامد خشکسالی در استان فارس

دریاچه های خشک و سدهای خالی پیامد خشکسالی در استان فارس

شیراز - ایرنا - به گفته برخی از مسئولان و کارشناسان ، استان فارس امسال وارد نهمین سال تداوم خشکسالی شده است،دستاورد شوم خشکسالی دراین استان خشکیدگی کامل تالاب ها و دریاچه ها و خالی شدن سدها از اندک ذخیره آبی است که زمستان ها در آن جمع می شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، دریاچه های طشک و بختگان در شهرستان نی ریز ، دریاچه پریشان در شهرستان کازرون ، دریاچه مهارلو در جنوب شرق شیراز ، دریاچه کافتر در شهرستان اقلید در واپسین روزهای تابستان بطور کامل به خشکی گراییده اند و هیچ رمقی از این مناطق که روزی پذیرای شمار فراوانی از پرندگان و زیست بوم مناطق بودند ندارد.
در بالا دست دریاچه های خشک فارس ، سدهای خالی قرار دارند، سدهایی که موجودی و ذخیره آب برخی از آنها صفر است و حتی زیر صفر است ، وقتی ذخیره آب در سدی به زیر صفر می رسد به معنی آن است که حتی از ذخیره پایداری سد هم مصرف یا تبخیر شده است و بنای اصلی سد در معرض ترک خوردگی و تخریب قرار دارد .
چالش خشکسالی دراستان فارس چالش های دیگری هم به دنبال خود آورده است ، چالش و چانه زنی کشاورزان شالی کار ، گندم کار و ذرت کار برای به دست آوردن آب بیشتر ، چالش محیط زیست برای گرفتن حقابه تالاب های فارس،چالش برداشت بیشتر از چاه های مجاز و غیر مجاز ، چالش پر کردن چاه های غیر مجاز و مقاومت کشاورزان و بهره برداران در مقابل پر شدن چاه ها و چالش فروش غیر مجاز آب از چاه های مجاز و پروانه دار از جمله این چالش هاست .
در نهایت تداوم خشکسالی موجب فشار بیشتر بر سفره های آب زیرزمینی شده است ، بسیاری از کشاورزانی که معاش اصلی آنان کاشت شلتوک وبرنج بود ، آموزه های توصیه ای جهاد کشاورزی و سازمان آب منطقه ای برای کاهش سطح زیر کشت برنج را در نظر نگرفتند و امسال نیز بی رویه مبادرت به کشت شلتوک کردند، این آموزه ها همچنان در حد توصیه و پیشنهاد است و هنوز وارد گام قهری و برخورد با متخلفان نشده است .
در عین حال تداوم شرایط فعلی به صلاح اقلیم استان فارس نیست ، مسئولان و مدیریت ارشد استان فارس باید دراین زمینه بنشینند و سنگ های خود را واکنند ، توصیه و سفارش و اندرز و پند دراین عرصه دیگر جوابگو نیست ، فشار مداوم بر طبیعت و برداشت آب اقلیم فارس را به سمت فاجعه سوق داده است ، ترک های این فاجعه در روستای دیندارلوی شهرستان فسا و فروچاله ایج استهبان قابل مشاهده است ، براستی تا کی باید خشکسالی از نبود مدیریت جامع دراستان فار س برا ی کنترل کشت های بی رویه و برداشت های بی رویه آب بتازد؟ تا کی باید عرصه آب و کشاورزی دراستان فارس با خودسری به پیش برود؟ دود این خودسری ها به چشم همه خواهد رفت و زمان آن فرا رسیده که قانون در این عرصه حکمفرما شود .
آمارهایی که چندی پیش مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان فارس به خبرنگار ایرنا ارائه داد نشانگر آن است که سدهای فارس حال و روز خوبی ندارند ، این آمارها متعلق به حدود یک ماه پیش است و امروز قطعا شرایط سدها بحرانی تر شده است .
به گفته محمد رضا ارجمند، آمارهای ذخایر آب سدهای فارس نشانگر آن است که نسبت به سال گذشته و نسبت به متوسط بلند مدت از ذخایر خوبی برخوردار نیستیم، کاهش ذخایر آبی می تواند امسال را با تنش آبی مواجه کند از این رو مردم باید بیشتر و بهتر در مصرف آب صرفه جویی کنند .
ارجمند با بیان اینکه ذخیره قابل استفاده درهفت سد در حال بهره برداری دراستان فارس تنها 183 میلیون متر مکعب است گفت : این در حالی است که پنج سد استراتژیک و مهم استان فارس ذخیره منفی دارد و در واقع بیش از ظرفیت سد آب از آن برداشت شده است و دیگر آبی برای بهره برداری و برداشت ندارد .
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان فارس ادامه داد : بر اساس آمارهای موجود سدهای درودزن، ایزدخواست ، سیوند ، تنگاب و رودبال با ذخیره منفی و اضافه برداشت روبروست و آبی برای بهره برداری ندارد .
وی ادامه داد: تنها دو سد سلمان فارسی و ملاصدرا مقدار اندکی آب برای بهره برداری دارد که با توجه به تابستان گرم امسال پیش بینی می شود این ذخایر نیز در روزهای آتی کاهش یابد .
مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب منطقه ای فارس گفت: 9 سال پیاپی خشکسالی،برداشت های بی رویه وحفاری های غیرمجاز باعث خشکیدن دریاچه های فارس شده و این تالاب ها و دریاچه ها را به جاده هایی برای تردد خودرو تبدیل کرده است .
مهندس محمد مهدی شریفی گفت: خشکسالی موجب ایجاد مشکلاتی مثل فرونشست زمین در تعدادی از دشت های استان فارس و پایین رفتن سطح آب شده است.
وی ادامه داد:برای برون رفت از بحران خود خواسته موجود که از یک طرف حاصل مدیریت نامطلوب منابع آب و از سوی دیگر بهره برداری بی رویه توسط کشاورزان از سفره های آب زیرزمینی است، تنها راه باقیمانده افزایش تغذیه و کاهش تخلیه از این منابع آب زیرزمینی است.
وی اعلام کرد : میزان مصرف سالانه آب در استان فارس 9 میلیارد متر مکعب است که 80 درصد آن از آبخوان های زیرزمینی برداشت می شود .
شریفی گفت: علیرغم افزایش تعداد چاه ها از سال 84، میزان برداشت ثابت مانده و چه بسا در سالهای پس از آن کمتر هم شده است این امر نشانه فقدان آب برای حفر چاه جدید و در نتیجه عدم امکان توسعه بهره برداری است.
وی ادامه داد: بنابراین اگر چاه غیرمجازی در حال حفر مشاهده شود چنانچه اجازه دهیم به بهره وری برسد، آب این چاه از کم شدن سهمیه مجاز چاه های پروانه داری که در سالهای قبل مجوز دریافت کرده اند تامین خواهد شد لذا حساسیت صاحبان چاه های مجاز را به منظور پیشگیری از تخلفات این چنینی می طلبد.
وی اضافه کرد: متاسفانه وضعیت خوبی را در 102 محدوده مطالعاتی شاهد نیستیم. بهترین راهکار باقیمانده برای برون رفت از وضعیت موجود طرح مهم احیا و تعادل بخشی منابع موجود است که در قالب 15 پروژه در استان های مختلف با اولویت بندی های متفاوت در حال برنامه ریزی و اجراست.
بنا بر گفته برخی مسئولان ، استان فارس در سالهای مختلف مقام نخست را در تولید برخی محصولات کشاورزی از جمله گندم و ذرت داشت و همچنان نیز این مقام را حفظ کرده است اما همین مسئولان می گویند به دست آوردن این جایگاه به بهای نابودی سفره های آب زیر زمینی ، ایجاد فروچاله ها ، مرگ تالاب ها و دریاچه ها و آسیب دیدن بخشی از منابع طبیعی این استان رقم خورد که به نوعی سرمایه و ثروت ملی این سرزمین است.
این در حالی است که کارشناسان و مسئولان سازمان ها و نهادهای مسئول در زمینه مدیریت منابع آب همواره تاکید کرده اند که لازم است روش های آبیاری و الگوهای کشت در این استان تغییر کند و روش های نوین جایگزین مدل های قدیمی و سنتی شود در حالی که حمایت کافی برای جایگزینی این روش ها از کشاورزان تاکنون نشده است . کشاورزانی که آب را از ژرفای 400 متری زمین بیرون می کشند تا هندوانه بکارند و آن را در سر جالیز به بهای هر کیلوگرم 150 تا 200 تومان به واسطه ها بفروشند و مترصد هستند تا گندم مزارع آنها زودتر برداشت شود، جای کشت گندم و کاه و کلش آن به آتش کشیده شود و زمین برای کشت محصول بعدی سریع آماده شود ، کجا فرصت دارند تا در این زمینه آموزش ببینند یا به توصیه های کارشناسی توجه کنند.
این روال در سالهای اخیر هر سال دراستان فارس تکرار شده و هر روز سطح آب های زیر زمینی پایین تر رفته ، کف شکنی پشت کف شکنی رخ داده و پمپ هایی قوی تر در ژرفای 400 ، 500 و گاه 600 متری چاه ها کارسازی شده است و همه آب های زیر زمینی را بلعیده و به سطح زمین آورده است .
براساس برنامه ریزی مصوب ، آبیاری تحت فشار با 85 درصد یارانه و کمک دولت و 15 درصد خودیاری کشاورز و بهره گیری از تسهیلات صندوق توسعه کشاورزی انجام می شود.
این درحالی است که کشاورزان برای اجرای آبیاری تحت فشار در مزارع برای خرید تجهیزات لازم با نوسان قیمت ها مواجه هستند ، اواخر سال گذشته لوله پلی اتیلن کیلویی 50 هزار ریال بود اما اکنون به بیش از کیلویی 85 هزار ریال رسیده است. ضعف منابع اعتباری و نبود برنامه کاری حساب شده از سوی متولیان امر و برنامه ریزان در زمینه حفاظت از منابع آبی طی چند دهه گذشته از یک سو و همچنین فراگیری و استمرار بلای طبیعی زمینه نابودی و در واقع به سمت شوری رفتن منابع آبی شیرین را در استان فارس فراهم کرده است .
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز بارها مسایل خشکسالی را گوشزد کرده و با بیان این که تداوم خشکسالی فارس را به شرایطی سخت و شکننده در تامین منابع آب رسانده و این وضعیت حادتر از سایر استان ها است بیان داشت : چاره جز این نیست که در برنامه ریزی های مدیریت مصرف و مدیریت تامین آب تجدید نظر کنیم و تداوم راهکارهای کنونی و پیشین شرایط را برای استان فارس وخیم تر و دشوار تر می کند.
خلیل رضاییان ، به شرایط تداوم خشکسالی دراستان فارس اشاره کرد و افزود : همه کشورها در شرایط خشکسالی بر روی استفاده از 60 درصد منابع آب برنامه ریزی می کنند در حالی که این نسبت در کشور ما 80 درصد است و برنامه ریزی بر روی 80 درصد از منابع آب در شرایط حاد خشکسالی ، زنگ خطری برای اقتصاد و معیشت مردم است .
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به این که استفاده از منابع آب زیر زمینی در برخی مناطق به آب های فسیلی رسیده است گفت : این آبها از ژرفای 500 متری زمین بیرون کشیده می شود و صرف تولید محصولاتی می شودکه متاسفانه ارزش افزوده چندانی در اقتصاد ما ندارد.
وی بیان کرد :این درست است که اقتصاد استان فارس متکی به حوزه کشاورزی است و ما نمی توانیم مردم را از تولیدات کشاورزی محروم کنیم ، اما لازم است با برنامه ریزی و ایجاد مشاغل صنعتی مرتبط و ایجاد صنایعی که بتواند معیشت روستاییان و کشاورزان را تامین کند فشار را از روی استفاده بی رویه از منابع آب برداریم. رضاییان گفت: کشاورز با زمین اندک و سرمایه اندکی که دراختیار دارد هم نمی تواند معجزه کند ، نباید از کشاورزان انتظار داشته باشیم که خودخواسته بتوانند برنامه ریزی و روش های تولید محصولات را اصلاح کنند بلکه باید در این زمینه با ترویج و حمایت هایی که صورت می گیرد به نقطه تولید مطلوب کشاورزی با مصرف بهنیه آب نزدیک شویم.
تالاب های فارس هم با تداوم خشکسالی حال و روز خوشی ندارند فارس از جمله استان های کشور است که از شرایط خشکسالی و بهره برداری بی رویه از منابع آبی زیرزمینی بی نصیب نمانده و دو تالاب بین المللی ' کمجان ' و ' طشک' این استان در فهرست تالاب های در معرض خطر کشور قرار گرفته است.
در فهرست جهانی موسوم به مونترو تالاب هایی ثبت می شود که دارای تغییرات اکولوژیک باشند و در معرض خطر نابودی قرار داشته باشند که شش تالاب ایران در این فهرست است. تالاب کمجان با وسعت یک هزارهکتاردرسال 1990 به دلیل خشک شدن،کمبود آب و بهره برداری از منابع آبی برای کشاورزی و زهکشی وارد فهرست مونترو شد.
تالاب طشک نیز با مساحت 126 هزار هکتار نیز در سال 1975 به دلیل ساخت سد در بالادست در این فهرست قرار گرفت. ارژن، بختگان و پریشان هم از دیگر تالاب های بین المللی این استان نیز امروز خشکیده و زنگ خطر را برای حیات و زندگی در این دیار به صدا درآورده اند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با ابراز نگرانی از برداشت های بی رویه از منابع آب بیان داشت : چنانچه بهره برداری از منابع آب این استان مدیریت نشود باید منتظر فاجعه بزرگ زیست محیطی باشیم ، همه تقصیر ها متوجه خشکسالی و پیامدهای آن نیست ، فارس مدیریت منابع آب می خواهد.
دکتر حمزه ولوی بیان داشت : حفاظت محیط زیست تنها با مشارکت آحاد مردم جامعه امکان پذیر است.
وی همچنین گفت: متاسفانه توسعه نامتوازن و بی رویه بدون توجه به ظرفیت های زیست محیطی آسیب های جدی به محیط زیست وارد کرده است بهره برداری های بی رویه از منابع آب و خاک بخصوص منابع تجدید ناپذیر و از طرفی آلودگی آب و خاک به شدت آینده زمین را که تنها کره مسکونی است تهدید می کند .
ولوی اضافه کرد : مهمترین موضوع زیست محیطی استان فارس موضوع بهره برداری ناصحیح از منابع آب است که امروزه می توان از آن به عنوان چالش اساسی نام برد .
وی گفت :تمام تالاب های استان خشک شده اند و وضعیت آبگیری سدهای استان نیز مطلوب نیست،این نتیجه رفتار نامناسب ما به منابع آبی استان و برداشت بی رویه از این منابع محدود است.
وی اضافه کرد: اما همه تقصیر را بر دوش پدیده طبیعی به نام خشکسالی گذاشته ایم و از طرفی آنچنان که باید در توسعه شبکه های جمع آوری فاضلاب و ایجاد تصفیه خانه ها اقدام موثری نداشته ایم.
ولوی گفت :گر چه زحمات زیادی کشیده شده اما همگان واقفند که کارهای انجام شده کافی نیست و این نیاز به اراده جمعی و مدیریت جهادی دارد و باید ورود آلاینده های ناشی از فاضلاب های صنعتی ،خانگی ،سم و کود و...به شدت کنترل شود .
استان فارس اکنون 925 هزار هکتار از سطح زیر کشت محصولات زراعی و 402 هزار هکتار باغ های مثمر دارد و گفته شده که از مقام نخست پوشش جنگلی در کشور و همچنین رتبه های برتر تولید اغلب محصولات زراعی و باغی کشور برخوردار است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس همچنین گفت: مطابق شرایط کنونی و شدت خشکسالی،احیای بختگان به تخصیص حداقل 250 میلیون مترمکعب حقابه نیاز دارد.
ولوی با بیان اینکه تالاب بین المللی بختگان از جمله تالاب های در معرض تهدید کشور است، افزود: اتخاذ سیاست های نادرست در زمینه مدیریت آب حوضه منجر به زوال این اکوسیستم ارزشمند و به تبع آن مواجه شدن معاش جوامع انسانی حاشیه تالاب با تهدید شده است.
وی با اشاره به سابقه پیگیری های محیط زیست استان برای تخصیص حقابه بختگان از سد درود زن، گفت: بنا به پیگیری های صورت گرفته میزان 20 و 50 میلیون مترمکعب حقابه به بختگان تخصیص داده شده که هیچگاه رها سازی نشده است که این میزان به هیچ عنوان کافی نیست و بر طبق شرایط کنونی و شدت خشکسالی، احیای بختگان نیاز به تخصیص حداقل 250 میلیون مترمکعب حقابه دارد.
ولوی مسدود کردن چاه های غیرمجاز، استفاده از محصولات با نیاز آبی کمتر و استفاده از روش های آبیاری نوین، کاهش سطح زیر کشت و تغییر الگوی کشت استان را از جمله ضرورت های احیای این تالاب برشمرد و گفت: به رغم همه محدودیت ها، محیط زیست استان تلاش کرده است با انجام اقداماتی همچون پیگیری تخصیص حقابه تالاب، تثبیت مرزها و حدود مستثنیات و همچنین لایروبی کانال های چشمه ها و ورودی تالاب ها گام هایی برای احیای این اکوسیستم ارزشمند بردارد.
ولوی اظهار کرد: افزایش سطح زیر کشت و مصرف آب در بخش کشاورزی حاشیه تالاب بختگان در پنج دهه به بیش از 8/3 برابر بدون توجه به ظرفیت منطقه به همراه خشکسالی چند سال اخیر، منجر به خشک شدن زیست بوم ارزشمند استان شده که تبعات آن دامنگیر مسایل اجتماعی و اقتصادی استان نیز شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به اینکه میانگین بلندمدت حجم ورودی آب به تالاب بختگان 728 میلیون مترمکعب است که از این میزان 428 میلیون مترمکعب از رودخانه های کر و سیوند و 300 میلیون مترمکعب از حوضه بلافصل دریاچه تامین می شود، اظهار کرد: این در حالی است که برداشت از آب های زیرزمینی در این حوضه سه هزار و 100 میلیون مترمکعب و حجم ذخیره سدها نیز هزار و 590 میلیارد مترمکعب است.
وی ضمن یادآوری این موضوع که حجم سدهای احداثی تقریبا برابر آورد سالانه رودخانه های کر و سیوند است، گفت: حتی در شرایط معمول و بدون بروز خشکسالی نیز در صورت آبگیری این سطوح، آبی به بختگان نخواهد رسید.
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به عدم تغییر محسوس در سیاست های کشاورزی و آبیاری استان همچون افزایش سطح زیر کشت، استفاده از روش های سنتی در کشاورزی و آبیاری، مصرف بی رویه منابع آب زیرزمینی و استفاده از الگوی کشت پرمصرف و کم بازده، اصلاح این سیاست ها را با توجه به شرایط آبی استان ضروری دانست.
ولوی بیان کرد: خشکسالی سال های اخیر منجر به آن شد که حتی 300 میلیون مترمکعب آبی که در شرایط عادی به تالاب بختگان وارد می شد، با کاهشی شدید مواجه شود.
کارشناسان و مسئولان سازمان آب منطقه ای فارس نیز می گویند : با توجه به خشکسالی های چند سال گذشته در استان و برداشت های بی رویه از سفره های زیرزمینی شاهد افت 30 متری آب دشت های استان هستیم که این امر وضعیت بسیار نگران کننده ای را رقم زده است.
به گفته این کارشناسان استان فارس با داشتن بیش از هشت حوضه آبریز از 30 حوضه آبریز کشوری سهم بزرگی از منابع آبی کشور را داشته که متاسفانه هم اکنون وضعیت منابع آبی در استان مناسب نیست.
خشک شدن باغ های استان فارس و تبدیل کاربری های آن به موارد دیگر نیز در نتیجه بی آبی سالهای ممتد در این استان به وجود آمده است. این کارشناسان با اشاره به اینکه استان فارس با 300 میلی متر بارندگی سالانه، سهم 10 درصدی از بارندگی های کشور را دارد، معتقدند : متاسفانه بیش از 95 درصد آب های استان در حوزه کشاورزی مصرف می شود که نیازمند بازنگری در شیوه های سنتی کشاورزی و استفاده بهینه از آب در حوزه کشاورزی هستیم. با توجه به وضعیت بارندگی های چند سال گذشته و بروز کم آبی تعداد 22 هزار و 566 حلقه چاه، 471 دهنه چشمه و 534 رشته قنات در استان خشک شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان فارس هم خشکسالی را پدیده ای بلند مدت دانست و گفت : سدها تاثیر چندانی در خشک شدن تالابها ندارند ، بیشتر دلایل افزایش صدمات ناشی ازخشکسالی عدم مدیریت مصرف بهینه آب و برداشت های بی رویه است.
حمیدرضا دهقانی اظهار داشت : بسیاری از مناطق استان فارس از جمله دریاچه های کافتر ، ارژن و پریشان به خشکی گرایید در حالیکه در اطراف این تالاب ها و دریاچه ها هیچ سدی احداث نشده است.
وی ادامه داد : من نمی گویم سدها تاثیر کلی در خشکی تالاب ها و دریاچه ها ندارند اما سهمی که برای سدها در نظر گرفته شده سهم واقعی نیست ، اثرات خشکی تالاب ها را باید در مدیریت نادرست بهینه مصرف و برداشت بی رویه آب جست و جو کرد.
دهقانی با اشاره به اینکه فارس جزو استان های پیشرو در اطلاع رسانی به مردم درباره استفاده بهینه از آب، است، ادامه داد: امیدواریم که با برنامه ریزی درست بتوانیم آب های زیرزمینی را بهنیه مدیریت کنیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان فارس بیان داشت: در کشور هرچه قدر تعداد چاه ها بیشتر می شوند میزان برداشت آب زیرزمینی کاهش می یابد که این موضوع نشان از آن دارد که مشکلاتی برای اقتصاد کشاورزان به وجود آمده است که با عمل به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی در تغییر الگوی کشت ، می توانند این مسائل را برطرف کنند.
وی با اشاره به اینکه شهرستان های اقلید و آباده در سال جاری کمترین میزان بارندگی را داشته اند، گفت : حوضه آبریز بختگان و مناطق سیوند ، درود زن و ملا صدرا امسال با کم آبی مواجه است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان فارس کشت بی رویه را یکی از دلایل استفاده بی رویه از منابع آب دانست و اضافه کرد: با توصیه های جهاد کشاورزی ، استانداری و آب منطقه ای قرار بود سطح زیر کشت زیر دست سد درود زن 40 هزار هکتار باشد اما آمار و بازدیدهای میدانی ما نشان می دهد که 70 هزار هکتار کشت سبز در حوزه سد درودزن داریم که با توجه به کمبود آب، به یقین قسمت عمده ای از این کشت ها از بین می رود.
این مسئول همچنین با اشاره به کاهش منابع عمومی و اعتباری دولت برای پروژه های عمرانی، بر لزوم ورود سرمایه گذاران خصوصی در این بخش برای جبران کمبود اعتبار، تاکید کرد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان فارس همچنین بیان داشت : شرایط خشکسالی و کمبود آب به گونه ای است که می بایست حداقل 20 درصد از چاه های کشاورزی موجود و چاه های غیر مجاز پر شود و خواست ما از کشاورزان این است که در این زمینه خودشان داوطلب و پیشقدم شوند.
دهقانی افزود: استان کرمان در این زمینه اقداماتی انجام داده و کشاورزان این استان خودشان پیشقدم برای پر کردن چاه ها شده اند.
وی ادامه داد:در شرایط کنونی و درشرایط بحرانی فعلی کشت شلتوک وذرت وآبیاری این محصولات با آب چاه خیانت به این مرز و بوم و خیانت به مردم است ، کسانی که آب را از ژرفای چند صد متری زمین بیرون می کشند تا گوجه فرنگی و برنج ما را تامین کنند به جامعه خیانت می کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان فارس اضافه کرد: فارس در ردیف سه استان بحران زده کشور از نظر منابع آب زیر زمینی قرار دارد در چنین شرایطی ما چه تعهدی داریم که گوجه و هندوانه و برنج کشور را تامین کنیم .
دهقانی با بیان اینکه فرزندان کشاورزانی که امروز این مولفه ها را نادیده می گیرند فردا به همین کشاورزان شماتت می کنند گفت : اکثر دشت های فارس ممنوعه شده و حتی برای تامین آب شرب مردم با مشکل مواجه است؛چند سال متوالی خشکسالی رمق دشت های فارس را کشیده، اغلب دشت ها با شکاف های چند کیلومتری مواجه شده، برخی روستاها در معرض تخلیه و انتقال است در این شرایط فشار بر بخش کشاورزی خیانت است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان فارس با بیان اینکه 21 هزار حلقه چاه آب غیر مجاز در فارس وجود دارد گفت:یک هزار و 200 حلقه چاه آب در سال گذشته پر شده، پر کردن چاه های غیر مجاز اینک به یک نهضت و مطالبه عمومی تبدیل شده ، ما نیاز به همکاری بیشتر کشاورزان و معارضین داریم، در پر کردن چاه ها به معیشت خانواده ها هم توجه داریم و پر کردن چاه افرادی که با کشاورزی و باغداری معیشت خود را می گذرانند را در اولویت نداریم.
وی ادامه داد:البته در پشت نقاب معیشت افرادی هم هستند که با چاه های غیر مجاز آب برداشت می کنند ، این افراد پشت چهره کشاورز بی بضاعت پنهان شده اند در حالی که واقعیت این نیست.
دهقانی گفت:شرایط به گونه ای است که دیگر نمی توان با قول و وعده تامین آب کشاورزی وارد عرصه انتخابات شد درخواست ما از داوطلبان نمایندگی در دوره آتی این است که در این زمینه به مردم قولی ندهند ، آب یک کالای سیاسی نیست.
در هر حال تالاب ها و دریاچه های پریشان ، بختگان ، طشک ، ارژن ، کافتر و مهارلو به عنوان مناطق زیست محیطی ، دشت ها و اراضی مسطح استان فارس به عنوان زیر ساخت های کشاورزی و سدها و آبگیرها به عنوان منابع مهار آب حال و روز خوشی ندارند و تداوم برداشت های بی رویه از دشت های فارس ، افت سفره های زیر زمینی و بروز خشکسالی های ممتد در این استان ، فارس را در آستانه بروز یک فاجعه اقلیمی قرار داده است .
گزارش از : نیکنام خشنودی
6113 / 1876
کد N1437586

وبگردی