آفتاب

جشن ملی سینما و تجلیل از هنرمندان برتر /نگاه اجتماعی - فرهنگی روزنامه ها

جشن ملی سینما و تجلیل از هنرمندان برتر /نگاه اجتماعی - فرهنگی روزنامه ها

تهران- ایرنا- روزنامه های سه شنبه 23 شهریور 1395 مسایل مهمی چون «برگزاری جشن ملی سینما»، «بحران آب و خشک شدن آب سدها و تالاب ها» و «روز عید سعید قربان» را برجسته کردند و از زاویه های مختلف به واکاوی آنها پرداخته اند.

مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند. این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت و گو ها و ... به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن از اهمیتی فزاینده برخوردار است.
گروه اطلاع رسانی ایرنا در گزارش پیش رو تلاش کرده است با رصد روزنامه های صبح سه شنبه ایران، مهمترین محورهای اجتماعی- فرهنگی روزنامه ها را بازتاب دهد.

** جشن ملی سینما و تجلیل از هنرمندان برتر
فرارسیدن روز ملی سینما و برگزاری جشنی به این مناسبت موجب شد که روزنامه های صبح امروز با انتشار یادداشت و گزارش هایی این موضوع را بررسی کنند.
روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «ستایش سینمای ایران در شب به یاد ماندنی «باغ فردوس»»، نوشت: شامگاه شنبه، باغ فردوس تهران میزبان هنرمندانی پر شمار بود؛ هنرمندانی که آمده بودند تا به میزبانی سازمان سینمایی کشور، 116 سالگی سینمای ایران را جشن بگیرند.
در ادامه این گزارش می خوانیم: جشنی که در آن هم علی جنتی و حجت الله ایوبی از رهگذر آن توانستند دغدغه هایشان را بی واسطه با هنرمندان در میان بگذارند و فرصتی دست داد تا اهالی فرهنگ و هنر پای اجرای شهرام و حافظ ناظری بنشینند و اشعاری از حضرت مولانا را از گروه «ناگفته» به گوش سپارند.
روزنامه «ایران» همچنین در گزارشی با عنوان «فاطمه معتمدآریا: بین اهالی سینما فقط عشق حکمفرماست»، نوشت: هجدهمین جشن سینمای ایران، از سلسله شب های جشن سینما، شنبه در تالار ایوان شمس برگزار شد.در این مراسم که وزیر کار و اهالی سینما حضور داشتند از فاطمه معتمدآریا، علیرضا رضاداد، سیدمحمد خادم و منوچهر محمدی به عنوان چهار چهره اثربخش سینمایی قدردانی شد.
در ادامه این گزارش آمده است: فاطمه معتمدآریا در میان تشویق های ممتد حاضران تندیس خانه سینما و «جایزه سیف الله داد» را دریافت کرد و صحبت های خود را با تقدیم یک بیت شعر به آقای دعایی به خاطر حمایت هایش از او آغاز کرد: «دل و دین بردی و اکنون پی جان آمده ای/ بنشین تا بسپارم به تو آن هم، بنشین.» این اهالی سینما و این آدم های شریف را جای امنی گوشه عبای خودتان نگاه دارید. بین اهالی سینما فقط عشق حکمفرماست. عشق به زندگی و انسانیت؛ و هیچ چیز جز این نیست و جز این باقی نمی ماند. ما هیچ وقت ایمانمان را نفروختیم. اگر روزی ایمان ها را بسنجند مطمئنم سینما اول می شود، چراکه در سینما آفرینش وجود دارد و ما آفرینشگران روی زمینیم و تلاش می کنیم بخشی از عشق خدایی را با دیگران تقسیم کنیم. هیچ چیز دیگر از ما برنمی آید؛ پس دنبال چیز دیگری نگردید!
روزنامه «آرمان» با انتشار گزارشی با عنوان «انسان های پاک سینما را درگوشه عبای خود حفظ کنید»، آورد: مراسم نکوداشت چهار سینماگر از مجموعه برنامه های هجدهمین جشن سینمای ایران با تقدیر از سید محمد خادم، علیرضا رضاداد، منوچهر محمدی و فاطمه معتمدآریا با حضور منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و کمال تبریزی دبیر هجدهمین جشن بزرگ سینمای ایران به همراه جمعی از روسا و اعضای شوراهای مرکزی تشکل های خانه سینما و چهره های سرشناس سینمایی، فرهنگی و هنری کشور شامگاه شنبه 20 شهریور ماه برگزار شد.
در ادامه این گزارش می خوانیم: منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در ابتدای این مراسم گفت: «امشب شب بزرگداشت، تکریم و احترام به بزرگان و خلاقان است. نسل جوان باید بدانند چه کسانی پرچم سینمای ایران را به اهتزاز در آوردند. خوشحالم که در شب عید سعید قربان میزبان جمعی از مردم و هنرمندان برای یاد کردن از هنر هفتم هستیم. من امشب تنها آمدم تا عرض ارادتی کنم به خدمت کسانی که برای هنر این کشور زحمت کشیده اند. هیچ چیز ارزشمندتر از این نیست که هنگامی از برخی از افراد یاد می کنیم دلمان می تپد. ما باید همیشه رنج ها و رویاهای این مردم را در پرده به نمایش بگذاریم.»
روزنامه «فرهیختگان» با درج عنوان «جوانان ماهواره ها را خاموش کرده اند»، آورد: اهالی سینما به دعوت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه یکشنبه 21 شهریور در موزه سینما دور هم جمع شدند تا در روز ملی سینما، 116 سالگی سینما را در ایران جشن بگیرند؛ از پیشکسوتان گرفته تا جوان تر ها در این ضیافت سینمایی حضور داشتند و شهرام ناظری به همراه پسرش حافظ دو قطعه از «ناگفته ها» را برای سینماگران اجرا کرد که با استقبال روبه رو شد.
در ادامه این مطلب می خوانیم: علی جنتی در جمع سینماگران که به مناسبت روز ملی سینما در موزه سینما دور هم جمع شده بودند، گفت: «ما ادعایی نداریم که به همه اهدافی که پیش از این ترسیم کرده بودیم، رسیده ایم ولی قدم های بلندی برداشته ایم. این روزها جوانان ماهواره ها را خاموش کرده و در صف فیلم های سینمای ایران می ایستند تا فیلم هایی مانند ایستاده در غبار، لانتوری و فروشنده را ببینند. درحالی که هالیوود همه جهان را فتح کرده ولی در ایران این موفقیت را ندارد. بازار فیلم های آمریکایی در شبکه نمایش خانگی هم کم رونق تر شده و تیراژ فیلم های خارجی 41درصد افول کرده و به این دلیل است که جوانان ما میلی به دیدن فیلم های خارجی ندارند و ترجیح می دهند فیلم های سینمای ایران را ببینند.»

** بی آبی در کمین تالاب ها و سدها
کاهش سطح آب های موجود در پشت سدها و دریاچه ها معضلی است که نگرانی فعالان و مسوولان محیط زیست را برانگیخته است. بنابراین لزوم توجه به این مایع زندگی بخش باعث شد که روزنامه های امروز در گزارش ها و یادداشت هایی به این مقوله بپردازند.
روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان « تالاب «هامون» خشک شد»، نوشت: با گذشت کمتر از دو سه روز از اعلام مدیرکل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان مبنی بر رهاسازی مرحله دوم حقابه تالاب بین المللی هامون به میزان 20 میلیون متر مکعب، حالا «پژوهشکده تالاب بین المللی هامون » با انتشار گزارشی مصور از خشک شدن کامل دریاچه هامون خبر می دهد. از سوی دیگر پژوهشکده تالاب بین المللی هامون وابسته به دانشگاه زابل، با انتشار نتایج بررسی خود روز گذشته اعلام کرد: این تالاب به طور کامل خشک شده است. این پژوهشکده می افزاید: «بستر تالاب هامون در تمامی نقاط آن به خشکیدگی کامل رسیده است جز در مواردی بسیار کم که در اواخر مردادماه با رها سازی آب از چاه نیمه به طور جزیی آبگیری شده است»
در ادامه این گزارش می خوانیم: این مطالعه که به استناد تصاویر ماهواره لندست 8 از بستر خشک تالاب منتشر شده، با نمایش تصاویر ماهواره ای تأثیر آب رهاسازی شده از منابع داخلی، میزان ماندگاری آب در تالاب هامون را نیز بررسی کرده است. «نتایج تصاویر نشان می دهد که 20 میلیون مترمکعب آبی که اواخر مرداد امسال به منطقه کوچک گردشگری «کوه خواجه» در تالاب هامون رهاسازی شده است، حتی یک ماه نیز دوام نیاورده است.
روزنامه «ایران» همچنین در گزارشی دیگر با درج عنوان «زنگ خطر کاهش آب در سدها»، نوشت: از بین 169 سد بزرگ در کشور، آب 77 سد بزرگ کشور کمتر از 40 درصد است و فقط مخزن 20 سد از جمله لتیان، گیلارلو، دویرج، کمال صالح و کبودوال (نگارستان) بین 90 تا 100 درصد، پر هستند و ذخیره دارند امسال میزان اعتبارات تعادل بخشی آب در کشور 220 میلیارد ریال تعیین شده ، در حالی که این رقم طی سه سال گذشته 11 میلیارد ریال بود.
در ادامه این مطلب آمده است: در آخرین روزهای سال آبی جاری (مهر94 تا مهر95) به رغم بارش های هفته گذشته در نقاط مختلف کشور و جاری شدن سیل در برخی استان ها از جمله استان مازندران، شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام می کند که هنوز مخازن 77سد کشور از جمله لار، زاینده رود، درودزن، ساوه، 15 خرداد، استقلال و دوستی کمتر از 40 درصد آب دارد و این موضوع برای منابع آبی کشور زنگ خطری جدی محسوب می شود. گزارش این شرکت می افزاید: حجم مخازن 12 سد کشور از جمله شهربیجار، شهید رجایی، بوکان، گلابر، و مارون نیز بین 40 تا 50 درصد پر و میزان پر بودن 34 سد کشور از جمله تهم، سهند، مهاباد، کوثر و سیمره نیز بین 50 تا 70 درصد است.
روزنامه «آرمان» در گزارشی خبری با درج عنوان ««هامون» خشک شد»، نوشت: مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان درباره خبر خشک شدن تالاب هامون گفت: امسال نیز همچون سال های گذشته، طوفان های 120 روزه و دمای بالای40 درجه و میزان تبخیر نزدیک به پنج هزار میلیمتر در سال، باعث شد در پایان فصل تابستان قسمت های زیادی از تالاب هامون خشک شود. با وجود اقدامات انجام شده در سال های اخیر هامون همچنان با فراز و نشیب های فراوانی روبه رو بوده است.
در ادامه این مطلب می خوانیم: سعیدمحمودی با بیان اینکه برنامه عمل و طرح مدیریت یکپارچه تالاب هامون تهیه شده و در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: این سازمان تمام تلاش خود را در جهت بهبود شرایط تالاب هامون به کار بسته و به صورت جدی پیگیر حق آبه کامل هامون از رودخانه هیرمند است. گفتنی است، پژوهشکده تالاب بین المللی هامون اخیرا با انتشار نتایج بررسی خود از آخرین وضعیت تالاب هامون اعلام کرد که این تالاب به طور کامل خشک شده است.
روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «تالاب های ایران در خطر نابودی قرار دارند»، نوشت: تالاب های هامون و هورالعظیم، یکی در گوشه جنوب شرقی و دیگری در گوشه جنوب غربی کشور، از تالاب ها و حوضه های آبی مهم و اثر گذار استانی محسوب می شدند، آنقدر که هامون، زندگی ها را به جریان می انداخت و قوت روزانه مردم هامون نشین را تامین می کرد و هورالعظیم هم روزگذران ده ها روستا و آبادی مجاورش بود، روستاهایی که از بین رفته اند، نه به واسطه جنگ هشت ساله که به خاطر خشک شدن هور.
در ادامه این گزارش می خوانیم: یک سوم هورالعظیم در خاک ایران است و دو سومش در خاک عراق. تخصیص نیافتن حقابه زیست محیطی به این تالاب، فعالیت های حفاری های نفتی در میانه هور و بی توجهی طرف عراقی به خشک شدنش، دست به دست هم داد تا هورالعظیم در آستانه نابودی قرار گیرد تا آنجا که در آخرین خبر، بیش از 5 هزار قطعه ماهی در تالاب از بین رفتند، آنهم به دلیل کاهش عمق آب تالاب. بعد از اینکه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان خبر از رهاسازی فاز دوم حقابه محیط زیستی هامون به حجم 20 میلیون مترمکعب داد، خشک شدن قسمت اعظم هامون به گوش رسید، تالابی که هنوز عکس های قایقرانانی با لب های خندان در میانه قایق موتوری در میان امواج خروشان هامون که با تورهای صیادی پر به خانه برمی گشتند، قشنگ ترین عکس های هامون محسوب می شوند.

**عید قربان، عرصه نمایش تسلیم شدن بندگان در برابر اراده خداوند
فرارسیدن عید قربان و نمایش بندگی و تسلیم شدن بندگان در برابر اراده حق تعالی موضوعی بود که شماری از روزنامه های امروز در گزارش ها و مطالبی این موضوع را برجسته کردند.
روزنامه «اطلاعات» در یادداشتی با بازتاب عنوان «عید قربان؛ عید بندگی»، نوشت: بنا بر روایتِ قرآن کریم، ابراهیم خلیل (ع) در خواب و رویای صادقه ای که می بیند مأمور می شود که فرزندش اسماعیل(ع) را ذبح کند. وی این موضوع را با ایشان در میان می گذارد و او نیز در کمال خضوع و خشوع پاسخ می دهد: {قَالَ یَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِی إِن شَاء اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِینَ صافات/102 } «پدرم! مأموریتت را انجام بده و اگر خدای خواهد مرا از شکیبایان خواهی یافت». این پاسخ، ابراهیم(ع) را برای انجام وظیفه اش دلگرمتر کرد و در روز موعود هر دو به سوی قربانگاه رفتند.
در ادامه این یادداشت آمده است: این آزمون، یعنی آزمون انتخاب میان علایق فردی و تبعیت از اوامرالهی در دوجای قرآن کریم موردتوجه قرارگرفته است.نخستین باردرسوره مبارکه توبه به این نکته توجه شده است؛آنجا که خداوند می فرماید: «بگو: «اگر پدران و پسران و برادران و زنان و خاندان شما و اموالی که گرد آورده‏اید و تجارتی که از کسادش بیمناکید و سراهایی را که خوش می‏دارید، نزد شما از خدا و پیامبرش و جهاد در راه وی دوست‏داشتنی‏تر است، پس منتظر باشید تا خدا فرمانش را [به اجرا در] آورد.» و خداوند گروه فاسقان را راهنمایی نمی‏کند.»
روزنامه «جمهوری اسلامی» در گزارشی با عنوان «خطبای نماز عید قربان بر وحدت و همبستگی مسلمانان جهان تاکید کردند»، نوشت: نماز عید سعید قربان با حضور نمازگزاران مومن در سراسرکشور اقامه شد. خطیبان نماز عید قربان در خطبه های نماز با محور قراردادن حادثه تلخ منا بر اهمیت وحدت جهان اسلام و پرهیز از اختلافات در بین مسلمانان تاکید کردند.
در ادامه این گزارش می خوانیم: حجت الاسلام ناصری در خطبه های نماز عید قربان در مسجد ملااسماعیل یزد اظهار داشت: آل سعود هر سال در برگزاری مناسک حج با بی تدبیری تمام مشکلاتی را برای جامعه مسلمین به وجود آورده که بزرگترین آن فاجعه منا در سال گذشته بود. وی با اشاره به اینکه آل سعود بارها ثابت کرده که توانایی برگزاری مناسک حج را ندارد، افزود: برگزاری مناسب و بدون تنش مناسک حج و برپایی این مراسم بدون بروز فجایعی نظیر فاجعه منا، سقوط جرثقیل و... باید به یک مطالبه توسط همه مسلمین تبدیل شود.
روزنامه «کیهان» در گزارشی با درج عنوان «زمزمه عاشقانه دعای عرفه امام حسین(ع) در سراسر کشور »، نوشت: مردم خداجو و متدین ایران اسلامی، عصر روز یکشنبه که به عنوان «روز نیایش» نامگذاری شده است، با حضور در بقاع متبرکه امامزادگان، مصلاها، هیئات مذهبی و گلزارهای شهدای سراسر کشور، با یاد شهدای منا و در فضایی سرشار از معنویت به قرائت دعای پر فیض عرفه و مناجات و راز و نیاز با خالق یکتا پرداختند.
در ادامه این گزارش آمده است: این مراسم امسال با رویکرد اعلام انزجار از ددمنشی های آل سعود و مواضع اخیر مفتی های سعودی و همچنین بزرگداشت شهدای فاجعه منا برگزار شد.
در ادامه این گزارش آمده است: مراسم دعای عرفه در مشهد مقدس، قم، شیراز و شهرری؛ در جوار بارگاه امام علی بن موسی الرضا(ع)، حضرت معصومه(س)، حضرت علی بن موسی(ع) و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با نورانیت و معنویت خاصی برگزار شد. این آیین معنوی در برخی از یادمان های دفاع مقدس و در فضای روحانی و نورانی حاصل از رشادت های شهیدان و رزمندگان نیز برگزار شد. در تهران؛ این مراسم معنوی به یاد شهدای منا، با سخنرانی حجت الاسلام قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت و حجت الاسلام شهیدی، نماینده ولی فقیه و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و با مداحی حاج میثم مطیعی در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.
*گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**9368**9131
کد N1437273

وبگردی