آفتاب

دادگر: کشتی پهلوانی باید به خاستگاه اصلی خود برگردد

دادگر: کشتی پهلوانی باید به خاستگاه اصلی خود برگردد

سبزوار-ایرنا-رئیس فدراسیون ورزشهای پهلوانی و زورخانه ای کشورگفت: رشته کشتی پهلوانی متعلق به این فدارسیون است و پیگیری ها برای بازگرداندن این رشته به خاستگاه اصلی خود ادامه دارد.

به گزارش ایرنا،علی دادگر شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران در سبزوار با بیان اینکه اکنون این رشته تحت پوشش فدراسون کشتی است، افزود: خانواده بزرگ ورزشهای پهلوانی و زورخانه ای در انتظار مساعدت و همراهی مسئولان برای بازگشت این رشته به خاستگاه اصلی آن است.
وی ادامه داد: با برنامه ریزی انجام شده تیم ورزش های پهلوانی و زورخانه ای کشور متشکل از ورزشکاران برتر در این رشته، 15 مهرماه برای شرکت در مسابقات جهانی به کشور اندونزی اعزام می شود.
دادگر تصریح کرد: با برنامه ریزی انجام شده و برگزاری دوره های آموزشی ویژه تربیت مرشدان، تعداد این افراد رشد چشمگیری داشته است.
وی ادامه داد: تعداد افراد علاقه مند نیز به این رشته افزایش یافته که براین اساس زمینه برای تربیت ورزشکاران و مرشدان حرفه ای و اخلاق مدار فراهم شده است.
رئیس فدراسیون ورزشهای پهلوانی و زورخانه ای کشور اظهار کرد: در 2 سال گذشته بیمه مرشدان توسط سازمان های بیمه گر قطع شده است که پیگیری ها از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برقراری بیمه این ورزشکاران هنرمند انجام شده است.
وی تربیت ورزشکاران در سنین پایه شامل نونهالان و نوجوان را از برنامه های این فدراسیون اعلام کرد و گفت: برای تحقق این موضوع نشست هایی با مسئولان وزارت آموزش و پرورش برگزار شده است.
دادگر خاطر نشان کرد: امسال با هماهنگی انجام شده زنگ آغاز سال تحصیلی در 500 مدرسه کشور با حضور ورزشکاران و مرشدان ورزشهای پهلوانی و زورخانه ای به صدا در می آید.
رئیس فدراسیون ورزشهای پهلوانی و زورخانه ای کشور همچنین از زورخانه ذوالفقار سبزوار بازدید و با ورزشکاران این رشته در این شهرستان دیدار کرد.
دادگر در این بازدید با گرامیداشت یاد مرحوم سید حسن نقیب زاده از مرشدان صاحب نام سبزواری افزود: استان خراسان رضوی و شهرستان سبزوار به عنوان نگین و مهد ورزش های زورخانه ای در کشور محسوب می شوند.
وی ادامه داد: هم اکنون 85 زورخانه در استان خراسان رضوی فعال است و این استان در کشور به عنوان الگوی ورزش های پهلوانی و زورخانه ای محسوب می شود.
رئیس فدراسیون ورزشهای پهلوانی و زورخانه ای کشور اظهار کرد: شهرهای سبزوار و گناباد از زورخانه های تاریخی و با قدمت در این استان بهره مند هستند.
وی ادامه داد: معماری زورخانه های این 2 شهر، زیبا و مزین به شعائر اسلامی و دینی است که نشان از ارادت و علاقه مندی مردم این شهرها به ورزش پهلوانی دارد.
دادگر گفت: یکی از برنامه های فدراسیون ورزشهای پهلوانی و زورخانه ای کشور گسترش این ورزش در شهرهای کوچک و مناطق محروم است.
وی عنوان کرد: وظیفه این فدراسیون جلب حمایت خیرین و سرمایه گذاران برای احداث و تجهیز زورخانه ها در مناطق محروم و شهرهای کوچک است.

** فعالیت 9 هزار ورزشکار در رشته ورزش های پهلوانی در استان خراسان رضوی
سرپرست هیات پهلوانی و زورخانه ای خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: 9 هزار ورزشکار و 100 مرشد در رشته ورزش های پهلوانی در این استان فعالیت می کنند.
خسرو منعمی تصریح کرد: در سال های اخیر ورزش پهلوانی و زورخانه ای استان رشد مناسبی نداشته است.
وی ادامه داد: حضور فعال ورزشکاران این رشته در مسابقات استانی و ملی و کسب مقام های قهرمانی خراسان رضوی را به جایگاه اصلی خود در رشته ورزش های پهلوانی و زورخانه ای بازمی گرداند.
منعمی اذعان کرد: جوانان، علاقه زیادی به این ورزش دارند که با برنامه ریزی مناسب زمینه برای حضور این افراد در زورخانه ها و فراگیری فرهنگ پهلوانی در جامعه فراهم می شود.
بیش از 500 ورزشکار در رشته ورزشهای پهلوانی و زورخانه در هفت زورخانه سبزوار فعال هستند.
مرکز شهرستان 320 هزار نفری سبزوار در 230 کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.
6012/8144/7500
کد N1437125

وبگردی