آفتاب

آمریکا و پنج کشور اروپایی خواهان عقب نشینی نیروهای وفادار به دولت شرق لیبی از میادین نفتی این کشور شدند

آمریکا و پنج کشور اروپایی خواهان عقب نشینی نیروهای وفادار به دولت شرق لیبی از میادین نفتی این کشور شدند

تهران – ایرنا – آمریکا و پنج کشور اروپایی از نیروهای وفادار به ژنرال خلیفه حفتر که ریاست دولت خود خوانده شرق لیبی را به عهده دارد، خواسته اند تا از میادین نفتی در شرق این کشور عقب نشینی کنند.

منابع خبری منطقه بدون اشاره به جزئیات خبر اعلام کردند از کشورهای اروپایی که درخواست خود را به همراه آمریکا مطرح کرده اند نیز نامی نبرده است.
این درحالی است که نیروهای وفادار به ژنرال خلیفه حفتر دوشنبه، پایانه سوم نفتی لیبی واقع در منطقه نفتی موسوم به هلال نفتی را در شرق این کشور را به کنترل خود درآورده بودند.
نیروهای خلیفه حفتر دیروز از چهار محور به این منطقه نفتی حمله کردند و موفق شدند سومین بندر نفتی واقع در 600 کیلومتری شرق طرابلس پایتخت لیبی را به کنترل خود درآورند.
نیروهای تحت فرمان ژنرال حفتر توانستند دو بندر نفتی لیبی را که ظرفیت نقل و انتقال 700 هزار بشکه نفت در روز را دارد، از گارد تاسیسات نفتی لیبی که منسوب به دولت وفاق ملی (دولت در غرب لیبی) را پس بگیرند.
منطقه نفت خیز هلال نفتی، یک منبع حیاتی کسب درآمد برای دولت وفاق ملی به شمار می رود و شاهرگ حیاتی اقتصاد این کشور شمال آفریقا است.
ژنرال حفتر که یکی از قدرتمندترین چهره های نظامی در لیبی است، دولت وفاق ملی لیبی به رهبری فایز سراج را که تحت حمایت مجامع جهانی و کشورهای غربی است، به رسمیت نشناخته و هم چنان از دولت مستقر در شرق این کشور که دولتی موازی با دولت وفاق ملی است، تبعیت می کند.
نیروهای نظامی لیبی و وفادار به دولت وفاق ملی لیبی که از حمایت جامعه بین المللی برخودار است، از خرداد ماه گذشته تلاش می کنند تا نیروهای داعش را که از خرداد ماه گذشته، شهر ساحلی سرت را به اشغال خود در آورده است، بیرون رانند اما با مقاومت شدید این گروه روبرو بوده و تلفات زیادی را متحمل شده اند.
پس از سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور پیشین لیبی در سال 2011 این کشور به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده است، دولتی در غرب به ریاست شورای ریاست جمهوری دولت وفاق ملی که از سوی مجامع بین المللی به رسمیت شناخته می شود و دولت دیگری در شرق که ریاست آن را 'خلیفه حفتر' ژنرال بازنشسته ارتش لیبی به عهده دارد.
شبک **خاورم**9363** 1917
کد N1437024

وبگردی