آفتاب

رئیس جمهوری فیلیپین خواستار خروج نظامیان آمریکا از میندانائو شد

رئیس جمهوری فیلیپین خواستار خروج نظامیان آمریکا از میندانائو شد

کوالالامپور – ایرنا – 'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین روز دوشنبه خواستار خروج نیروهای آمریکایی از میندانائو در جنوب این کشور به بهانه در خطر بودن این نیروها توسط گروه تروریستی ابوسیاف همپیمان داعش شد.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری فیلیپین، گفت نیروهای آمریکایی در میندانائو باید این جزیره را ترک کنند چون مورد تنفر گروه تروریستی ابوسیاف بوده و در معرض خطر هستند.
وی در آیین سوگند یک گروه از مقام های منصوب شده جدید، گفت: اگر تروریست های ابوسیاف یک آمریکایی را ببینید، وی را خواهند کشت. آنها (گروه ابوسیاف) باج خواسته و سپس افراد را می کشند. حتی اگر شما یک آمریکایی سیاه یا سفید باشید، تا زمانی که شما یک آمریکایی هستید، آنها شما را خواهند کشت.
برخی از سربازان آمریکایی از سال 2002 میلادی به بهانه کمک به نیروهای امنیتی فیلیپین در مبارزه با تروریست ها در شهر 'زامبوانگا' در جنوب فیلیپین مستقر هستند.
قانون اساسی فیلیپین نیروهای خارجی را از درگیر شدن مستقیم در عملیات جنگی منع کرده است، اما سربازان آمریکایی به بهانه کمک نظامی از طریق آموزش و به اشتراک گذاری اطلاعات در جنوب این کشور مستقر شده اند.
به نوشته تارنمای 'فیل استار'، دوترته گفت: اگر آنها (آمریکایی ها) دیده شوند، احتمال دارد کشته شوند و وضعیت در میندانائو بدتر خواهد شد.
رئیس جمهوری فیلیپین که هفته گذشته به دلیل سخنرانی تند علیه 'باراک اوباما' رئیس جمهوری آمریکا در کانون توجه بود، گفت نیروهای ویژه آمریکایی که در حال حاضر آموزش نیروهای فیلیپینی را بر عهده دارند، اهداف با ارزشی برای ابوسیاف که با داعش ارتباط دارد به شمار می آیند.
وی گفت: من یک شکاف با آمریکا را نمی خواهم. اما آنها باید بروند.
دوترته که یک سیاست خارجی مستقل را طلب می کند، گفت که روابط نزدیک با آمریکا بسیار مهم است، اما وی بارها به دلیل مواضع آمریکا علیه سیاست هایش در مبارزه با مواد مخدر، از سیاست استعماری سابق کاخ سفید در فیلیپین انتقاد کرده است.
رئیس جمهوری فیلیپین در حالی خواستار خروج نیروهای آمریکایی از میندانائو شد که احتمال دخالت نظامی آمریکا در عملیات نیروهای دولتی فیلیپین و حمله به پایگاه جنبش آزادیبخش اسلامی مورو که باعث کشته شدن 44 کماندو در اواخر سال 1393 شد، پنتاگون را زیر ذره بین افکار عمومی فلییپین قرار داد.
منتقدان بر این باور بودند که آمریکایی ها از نظر مالی، آموزشی، لجستیک و اطلاعات در این عملیات نقش داشته اند و عامل شکست عملیات و کشته شدن 44 نظامی فیلیپینی نیروهای پنتاگون هستند.
دوترته هفته گذشته نیز در سخنانی علاوه بر ناسزا گفتن به اوباما، آمریکا را مسئول ایجاد ناآرامی در جزیرۀ جنوبی میندانائو در فیلیپین دانست.
وی دربارۀ ناآرامی های میندانائو گفت: در حقیقت این مشکل میراث آمریکا برای فیلیپین است. چرا؟ چون آنها به این کشور حمله کردند و ما را تحت انقیاد خود درآوردند.
آساق**1611
کد N1436634

وبگردی