آفتاب
در قالب کتابی ۸۰۰ صفحه‌ای؛

علیرضا قزوه از جمع‌آوری کلیات اشعارش خبر داد

علیرضا قزوه از جمع‌آوری کلیات اشعارش خبر داد

علیرضا قزوه از جمع‌آوری مجموعه کاملی از اشعارش خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این مجموعه تا نمایشگاه کتاب سال آینده به چاپ برسد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، از جمع‌آوری کلیات آثار خود خبر داد و گفت: در حال حاضر کلیات آثارم را برای چاپ جمع آوری می‌کنم تا به امید خدا امسال در قالب یک کتاب منتشر شود.

وی ادامه داد: هنوز اسم خاصی برای کتابم در نظر نگرفته‌ام؛ به دلیل اینکه کلیات آثارم را در قالب یک کتاب جمع آوری می‌کنم، کتاب حجیمی خواهد بود و شاید در قالب هشتصد صفحه تنظیم شود.

قزوه دلیل تصمیم خود برای چاپ کلیات آثارش را این‌گونه بیان کرد: اکثر آثارم به صورت پراکنده است و خیلی از آن ها اصلا نیست. این بود که تصمیم گرفتم آثارم را به صورت یکجا چاپ کنم. در حال حاضر بیش از ده دفتر شعر به صورت پراکنده موجود است و چند دفتر شعر تازه دارم که هنوز چاپ نکرده ام که در این چاپ کلیات آثار تمامی شعرها در یک جلد قابل دسترسی خواهند بود.

وی در ارتباط با حل مشکل چاپ آثار نامناسب در کشور تصریح کرد: بعضی ممکن است نفع شخصی خود را در نظر بگیرند یا بعضی بضاعت ادبی خوبی نداشته باشند اما وضعیت مالی خوبی داشته باشند یعنی این امر باعث شود چاپ های متعدد کتاب خودشان را بخرند و این عامل می تواند وضعیت بازار را متشنج کند.

قزوه ادامه داد: از طرفی نقد جدی در این بخش مهم است؛ زیرا کسانی تبدیل به چهره می شوند که حقشان نیست و فضای مجازی هم به این اتفاق دامن زده است. به هر حال این اتفاق گذر زمان را می‌طلبد تا کارهایی که شاخص هستند خودشان را نشان دهند. بیشترین عامل در اشاعه این اتفاق عدم وجود نقد جدی است و وجود تعارفاتی که دارند و اینکه باز هم فضای مجازی رنگی از حقیقت را در خود ندارد و بیشتر به تعارفات می‌پردازد. به همین دلیل وضعیت بازار نشر هم کم کم تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفته است و این بسیار بد است؛ چون آثار باید تحت تاثیر فضای حقیقت قرار بگیرند و فضای حقیقت آن فضایی هست که منتقدان واقعی آن را رقم می‌زنند و عیار کتاب را می‌سنجند. متاسفانه عیارسنجی نیست و وزارت ارشاد هم متاسفانه نمی‌تواند کنترل کننده این مسئله باشد.

وی درباره وضعیت چاپ در حوزه هنری اذعان کرد: ما خودمان هم در قبال این مشکل در حوزه هنری مانده ایم که چه باید کرد. وضعیت بازار نشر خوب نیست، هر کتابی اجازه چاپ پیدا می کند و هر ناشری پیش از آنکه تفکر ادبی داشته باشد و به ادبیات خدمت کند به جیب خودش خدمت می‌کند. متاسفانه فضا به سمتی می‌رود که منتقدان را هم می خرند یعنی دقیقاً هزینه می‌کنند تا دو سه منتقد بیایند و در مورد آن کتاب صحبت کنند و این اوج بی انصافی و آشفتگی ادبی است. ما باید جلوی این فضاها بایستیم. کار یک نفر دو نفر و یا یک موسسه نیست ولی شاعران ما و آن‌هایی که سابقه ادبی دارند می‌فهمند که  حق با چه کسی است. ممکن است شاعری چند سالی کتاب منتشر نکند و آثارش در فضای مجازی خیلی طرفدار نداشته باشد ولی حق با همان اثر باشد. متاسفانه فضا این روزها بسیار گل آلود است و باید تلاش کنیم که به هر حال نقدهای جدی‌تری توسط صاحب نظران صورت بپذیرد.

قزوه با بیان اینکه در بحث ولنگاری فرهنگی نقش و فهم متولیان فرهنگی مهم است، عنوان کرد: موضع‌مندی وزارتخانه بزرگی مثل ارشاد مهم است. ارشاد باید موضع داشته باشد. در یک دوران سلیقه‌ای عمل می‌کنند و در یک دوران مسئولیت را از دوش خودشان باز می‌کنند. آن موضعی که حضرت آقا می‌فرمایند و می‌گویند این شیوه که متعهدانه، جدی و با انقلابی‌گری عمل شود در خیلی موسسات نیست. خیلی از همین موسسات می‌آیند و فقط رفع تکلیف می‌کنند. در اینجا متولیان باید کاری انجام دهند و اگر نه یک شاعر جوان چه کاری می خواهد انجام دهد. این مسئله باید برای ارشاد و انتشارات مهم باشد و باید یک جایی ترمز کار را بکشند و پروانه ناشری که کتاب‌های بی‌محتوا چاپ کرده را باطل کنند. اینکار ها جدیت می‌طلبد.

این شاعر درباره زمان رونمایی از کتاب کلیات اشعار، خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم کتاب را برای نمایشگاه کتاب رونمایی کنیم. من امسال ۵ کتاب چاپی داشتم و ناشر هم موجود بود اما بازار کتاب را بازاری واقعی ندیدم و چاپشان نکردم و به امید خدا در همین مجموعه کامل به چاپ می‌رسانم.

کد N1436185

وبگردی