آفتاب
وزیر سابق امور خارجه مصر

موقعیت کشورهای مهم عرب متزلزل شده است/ایران و ترکیه دو بازیگراصلی درمنطقه

موقعیت کشورهای مهم عرب متزلزل شده است/ایران و ترکیه دو بازیگراصلی درمنطقه

بیروت – ایرنا - « نبیل فهمی» وزیر سابق امور خارجه مصر با اشاره به پنچ شوک تاثیر گذار بر جهان عرب و آینده نامطمئن کشورهای بزرگ عربی تاکید کرد که موقعیت کشورهای مهم عرب متزلزل شده است و ایران و ترکیه اکنون دو بازیگر فعال و موثر منطقه هستند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری ملی لبنان، نبیل فهمی که در نشست « جهان عرب در قرن بیست و یکم، چالش ها و افق های پیش رو» سخن می گفت، خاطرنشان کرد: باید برپنج مولفه اصلی برای تغییر و شناسائی وضعیت و جایگاه آینده عرب ها در منطقه تمرکز کنیم.
این نشست به میزبانی موسسه لبنانی عصام فارس برای سیاست های عمومی و اموربین المللی و در دانشگاه آمریکائی بیروت برگزار شد.
فهمی که رئیس سابق دانشکده امور بین المللی و سیاست های عمومی در دانشگاه آمریکائی قاهره است، این پنج مولفه را « تغییر نقشه سیاسی جهان»، « حکومت و جهانی سازی ، شفافیت و هویت»، « کاهش انگیزه های ملی گرایانه عرب»، « فقدان رهبری عربی»، و« تزلزل موقعیت کشورهای اصلی عرب» اعلام کرد.
وی با تاکید برمولفه «کاهش انگیزه های ملی گرایانه عرب به ویژه در بعد سیاسی»، افزود: ناسیونالیسم عربی به رکود و بی تحرکی مبتلا شده و یکی از مهمترین پایه های سیاسی و اصلی موفقیت خود را از دست داده است.
وزیر سابق امور خارجه مصر اضافه کرد: ناسیونالیسم عربی در مسائل گذشته متوقف شده و نتوانسته است خود را با نظام جدید جهانی وفق دهد.
نبیل فهمی نشان کرد که چندین شوک بزرگ مانند « اشغال کویت توسط عراق»، « جنگ آمریکا علیه عراق»،« گشایش میدان سیاست خاورمیانه بر ایران» و « گسترش تندروی و تروریسم» تاثیر بزرگی در جهان عرب داشته است.
وی فقدان رهبران عرب دارای وزن و جایگاه ملی و منطقه ای را موجب کاهش نقش ملی عربی دانست و گفت که جهان عرب در بیست و پنج سال اخیر قرن گذشته، فاقد رهبران ملی و منطقه ای شده است.
وزیر سابق خارجه مصر افزود: جهان عرب و منطقه خاورمیانه در آینده شاهد خلاء سیاسی خواهد بود چرا که کشورهای بزرگ عربی از تحرک لازم برخوردار نیستند اگرچه کشورهای غیرعربی منطقه و همسایه فعال تر از گذشته شده اند.
نبیل فهمی خاطرنشان کرد که ایران و ترکیه در راس کشورهای فعال و موثر منطقه هستند در حالی که نشانه ای از دیپلماسی عربی وجود ندارد.
وی در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه « به نظر می رسد در منطقه یک درگیری ژئو سیاسی بین آمریکا و روسیه و بین سعودی و ایران جریان دارد»، گفت که « دو پرونده سوریه و یمن دارای ابعاد و پیامدهای شبه منطقه ای شده است».
وزیر سابق خارجه مصر تاکید کرد:شکست عرب ها در مدیریت عملیات تغییر و افزایش ناامنی در منطقه، بیش از هر چیز ناشی از فقدان یک الگوی عربی است که به عنوان یک کشور مدرن در قرن بیست و یکم قابل ارائه و بهره برداری باشد.
نبیل فهمی بازگشت ثبات به منطقه را پیش از بهبود و تحکیم روابط بین ترکیه و مصر و بین سعودی و ایران را بعید دانست و خاطرنشان کرد که ایران، مصر، ترکیه و سعودی نقش مهمی در وضعیت کنونی و سرنوشت آینده منطقه دارند.
وی تصریح کرد: تحقق این مساله بسیار سخت و دشوار است اگر نگویم که در کوتاه مدت محال به نظر می رسد.
وزیر سابق خارجه مصر از عرب ها خواست تا برای حفاظت از هویت عربی در ایجاد یک الگوی جدید برای امنیت در خاورمیانه مشارکت و با حکمت و واقع گرائی با تغییرات در منطقه وجهان تعامل کنند.
خاورم ** 390** 1324
کد N1435435

وبگردی