آفتاب
جانشین رئیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی:

ساعت آموزش دریافت گواهینامه رانندگی با هدف کاهش تصادف افزایش یافت

ساعت آموزش دریافت گواهینامه رانندگی با هدف کاهش تصادف افزایش یافت

بیرجند - ایرنا - جانشین رئیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: افزایش تعداد ساعت آموزش برای اخذ گواهینامه رانندگی با هدف کاهش تصادف در دستور کار قرار گرفته است.

سرهنگ علیرضا عباسی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آموزش های لازم نسبت به صدور گواهی نامه در حال ارائه است که ساعت آموزشهای عملی از 20 به 24 ساعت و آموزش نظری از 10 به 16 ساعت افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه برای کاهش تصادف در استان باید زیرساخت های لازم آماده شود، گفت: باید به آموزش عملی و نظری اهمیت بیشتری داده شود تا متقاضیان اخذ گواهی نامه آموزش های بیشتری فرا گیرند و این امر در دراز مدت در کاهش تصادف موثر واقع خواهد شد.
در چهارمین جلسه کمیسیون اجرایی ایمنی حمل و نقل و مدیریت سوانح رانندگی خراسان جنوبی که روز یکشنبه در بیرجند برگزار شد، رئیس پلیس راه استان افزود: از ابتدای سال 95تاکنون 87 فقره تصادف در استان منجر به فوت گزارش شد که این رقم در سنجش با مدت مشابه سال 94 تغییر چندانی نداشته است.
** 104نفر در اثر تصادف در خراسان جنوبی فوت کردند
سرهنگ حسین رضایی تعداد افراد فوتی در تصادف جاده ای را 104 نفر ذکر کرد و گفت: همچنین در این مدت 589 فقره تصادف جرحی رخ داد که هزار و 76 نفر زخمی شدند.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون در مجموع 874 فقره تصادف در استان ثبت شد، بیان کرد: این میزان تصادف تقریبا نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری ندارد و برابری تصادف به این معناست که شدت تصادف ها افزایش یافته است.
وی عنوان کرد: شهرستان قاینات در شمال شرق استان شاهد بیشترین تصادف جاده ای بود، همچنین 52 درصد فوتی ها مربوط به این شهرستان و 44 درصد مربوط به شهرستان بیرجند است.
شهرستان قاینات در مسیر تردد خودروها به خراسان رضوی قرار دارد .
وی در ادامه به افزایش هفت درصدی تلفات جاده ای اشاره کرد و افزود: سایر پلیس راه های شهرستان های تابعه استان در کاهش تعداد تصادف و تلفات جاده ای وضعیت خوبی دارد که هر چند تلفات جاده ای در طبس 15 درصد افزایش داشت و در محور دیهوک طبس شاهد کاهش تصادف به میزان 25 درصد بودیم.
** نیمی از تصادف مربوط به راه های روستای استان است
به گزارش ایرنا، سرهنگ رضایی یادآور شد: با وجود اینکه هر سال در طرح سفر های تابستانی تصادف محورهای اصلی افزایش دارد در بررسی هایی که انجام شد نیمی از حوادث جاده ای تاکنون در جاده های روستایی اتفاق افتاده است.
این مسئول ادامه داد: از ابتدای اجرای طرح تابستانی در استان تاکنون 425 فقره تصادف در استان اتفاق افتاد که از این تعداد 285 فقره تصادف جرحی با 537 مجروح و 60 کشته داشت.
** واژگونی خودرو علت 44 درصد تصادف جاده ای است
وی افزود: علت 44 درصد وقوع تصادف جاده ای عامل واژگونی، 22 درصد موتورسیکلت و 15 درصد مربوط به وسایل نقلیه بود.
از ابتدای سال جاری تاکنون 44 درصد از کل تصادف فوتی و 39 درصد از کل فوتی ها مربوط به راه های روستایی استان بود.
همچنین 21 درصد از مجموع تصادف فوتی و 23 درصد از کل فوتی ها مربوط به محور های نهبندان، سربیشه، بیرجند، قاین و گناباد است.
رضایی با بیان اینکه 40 درصد عامل وقوع تصادف به دلیل توجه نکردن به جلوست، گفت: این عامل سال گذشته 47 درصد بود و امسال کاهش داشت.
** محورهای فرعی استان تحت نظارت دوربین ثبت تخلف رانندگی قرار گیرد
رئیس پلیس راه استان به افزایش انحراف به چپ و تخطی از سرعت مطمئنه در جاده های استان اشاره کرد و افزود: در محل هایی که دوربین ثبت تخلف و کنترل سرعت نصب است مردم مقررات را رعایت می کنند اما در محل های بدون دوربین، سرعت افزایش می یابد لذا باید محورهای فرعی هم تحت نظارت دوربین ثبت تخلف قرار گیرد تا این عامل که سبب مرگ و میرهای ناشی از نبود کنترل سرعت است، مهار ل شود.
وی بیشترین زمان وقوع تصادف را 12 ظهر تا 12 شب دانست و یادآور شد: محور شریانی شرق از نهبندان تا بیرجند کمترین حوادث و از بیرجند تا انتهای حوزه گناباد با 23درصد بیشترین تصادف جاده ای استان را به خود اختصاص داده است.
رضایی با بیان اینکه درصد کشته های تصادف حین انتقال یا در بیمارستان های استان آمار قابل ملاحظه ای است، یادآور شد: در فروردین ماه 41 درصد مجموع تصادف کنندگان ، اردیبشهت 37 درصد، خرداد 18 درصد، تیر 24 درصد، مرداد 28 درصد و شهریور 55 درصد زخمی ها در بیمارستان ها فوت کرده اند.
وی به چند پیشنهاد برای کاهش تصادف در استان اشاره کرد و افزود: با بررسی های انجام شده بیشترین عامل وقوع تصادف رعایت نکردن حق تقدم است و امسال تصادف در عامل به 18 درصد رسید در صورتی که سال گذشته این رقم به طور میانگین 13 تا 14 درصد بود.
وی اظهار کرد: متاسفانه تمام تقاطع های مسیر جاده های برون شهری ایمن سازی کامل نیست که در این ارتباط درخواست می شود اقدام لازم صورت پذیرد، در طرح تابستانی امسال مشخص شد در برخی از مسیرها جاده دو بانده شده اما نسبت به ایمنی آن هیچگونه اقدامی انجام نشده است.
وی افزود: با توجه به اینکه محور بیرجند - قاین جوابگوی ترافیک بومی استان نیست اما در دو ماه اخیر شاهد افزایش وسایل نقلیه سنگین و ترانزیتی از این محور هستیم.
وی ادامه داد: مسیر تردد وسایل نقلیه سنگینی که از بندرعباس به مرز دو غارون در حرکت هستند مربوط به سه راهی عرب آباد - بیرجند - قاین است و این عامل باعث ایجاد ترافیک چشمگیری در محور بیرجند - قاین شده که این وضعیت باید اصلاح شود.
سرهنگ رضایی اضافه کرد: اگر بخواهیم از یک بعد از ظهر طرح ممنوعیت ترافیک در این مسیر انجام شود محلی برای توقف وسایل نقلیه سنگین حتی در شهر بیرجند وجود ندارد و متوقف کردن تعداد 200 دستگاه تریلی در پایانه بار هزینه بر و زمان بر است.
وی با اشاره به اینکه محورهای روستایی 46 درصد تصادف جاده ای استان را به خود اختصاص داده است، افزود: تمام توان و تلاش پلیس راه این است که بتواند حضور و اقدامش را در محورهای اصلی روستایی که بیشترین محل ترافیک و تردد مردم است انجام دهد.
به گفته این مسئول، مشکل محورهای روستایی به عنوان محورهای رها شده از نظر ایمنی، استاندارد و نواقص جاده ای بیشمار است و تنها اقدام کنترلی فقط در خصوص پلیس راه روستایی هفته ای یک روز و در اوج ترافیک انجام می شود.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی روستاها در مسیر رفت و برگشت خلاصه شده است که میزان ترددها افزایش چشمگیری داشته که این امر نیازمند توجه ویژه مسئولان است.
وی افزود: بحث ترافیکی ( ترافیک آموزش، اجرای قوانین و مقررات و فنی و مهندسی) حاشیه شهر بیرجند شامل حاجی آباد، امیرآباد و چهکند رعایت نشده است در صورتی که بیش از 23 هزار نفر در این مناطق سکونت دارند ماموری برای رسیدگی به امور ترافیکی در نظر گرفته نشده است.
وی ادامه داد: از نظر قوانین و مقررات این سه منطقه عملا رها شده است در منطقه حاجی آباد حداقل روزی به طور میانگین سه فقره تصادف رخ می دهد متولی ای برای ارائه آموزش ترافیکی در این سه منطقه مشخص و تدارک دیده نشده است که درخواست می شود وضعیت ترافیک و عبور و مرور این مناطق در دستور کار قرار بگیرد.
وی از اجرای طرح ترافیکی ویژه از امروز (21 شهریور ماه تا 5 مهرماه) در سطح استان خبر داد.
همچنین مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: برنامه ریزی های لازم در خصوص ایمن سازی جاده های فرعی و اصلی استان در دستور این اداره کل قرار دارد.
مهدی جعفری افزایش تلفات جاده ای در 6 ماهه امسال در استان را بسیار نگران کننده دانست و گفت: در حال حاضر 80 نقطه حادثه خیز در جاده های استان شناسایی شده که افزایش ایمنی و کاهش تلفات جاده ای یکی از برنامه های اصلی راه و شهر سازی استان است.
وی اظهار کرد: تردد بیش از حد کامیون و تریلی ها ترانزیتی یکی از مشکلات اصلی جاده هاست و از نظر تردد کامیون محور بیرجند - قاین رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.
وی عنوان کرد: در هفته دولت امسال 430 کیلومتر مسیر جاده ای با اعتبار 820 میلیارد ریال افتتاح و به بهره برداری رسید همچنین 72 کیلومتر باند دوم استان بازگشایی و 45 کیلومتر از راهها تکمیل و افتتاح شد.
وی احداث 100 کیلومتر باند دوم را از جمله تعهدات اداره کل راه و شهرسازی استان در پروژه های مصوب سفر دولت به استان ذکر کرد و افزود: از این میزان تاکنون 60 کیلومتر انجام شده و 23 کیلومتر آماده آسفالت است که تاکنون 74 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان سال 95 به پایان می رسد.
وی ادامه داد: همچنین تعهد اداره کل راه و شهرسازی در پروژه های اقتصاد مقاومتی تکمیل 199 کیلومتر راه بوده که از این میزان 170 کیلومتر آن باند دوم و 29 کیلومتر راه اصلی است.
همچنین معاون امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی افزود: با توجه به اینکه عامل انسانی درصد قابل ملاحظه ای از تصادف استان را به خود اختصاص داده است لذا باید در ارائه آموزش های لازم و سخت گیری در امر صدور گواهینامه و اعمال قانون تلاش بیشتری صورت بیگرد.
همایون نخعی نژاد اظهار کرد: دستگاه های فرهنگی به ویژه رسانه ها می توانند در امر آموزش مسائل ترافیکی و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در راستای کاهش تصادف موثر واقع شوند.
وی عنوان کرد: در حال حاضر 51 پیمانکار در محورهای استان در حال فعالیت هستند و قرار است بخشی از مطالبات پیمانکاران توسط خزانه پرداخت شود که در صورت محقق شدن این امر حرکت جدیدی در زمینه راههای استان شکل می گیرد.
به گفته نخعی نژاد، در حال حاضر در خصوص دو بانده شدن راههای استان حدود 800 کیلومتر تا رسیدن به متوسط کشوری فاصله داریم که برای این امر نیاز به عزم ملی برای افزایش سهم استان است.
وی وجود محورهای ترانزیتی را یکی از مزیت ها و ظرفیت های مهم اقتصادی استان دانست و یادآور شد: تغییر مسیر ترانزیت به ضرر استان است و برای تقویت ترانزیت باید وضعیت راههای استان را بهبود بخشید.
وی ادامه داد: از 10 کریدور اصلی کشور 2 مورد مربوط به خراسان جنوبی است که یکی از مزیت های استان محسوب می شود با افزایش حجم ترانزیت به اشتغال و درآمدزایی استان کمک کرده ایم.
وی افزود: برای کاهش تصادف موضوع آموزش باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد و عواملی که در کاهش تصادف و تلفات جاده ای اثربخش هستند شناسایی شوند.
2047/7557
کد N1435423

وبگردی