آفتاب

معاون وزیر امور خارجه: قطعنامه های سازمان ملل را با منطق خنثی کردیم

معاون وزیر امور خارجه: قطعنامه های سازمان ملل را با منطق خنثی کردیم

تبریز - ایرنا - معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه گفت: بدون آنکه قطعنامه ای را پاره کنیم با منطق و درعمل توانستیم قطعنامه های سازمان ملل علیه کشورمان را خنثی کنیم.

ابراهیم رحیم پور روز یکشنبه در آیین اختتامیه نشست استانداران منطقه یک کشور با سفیران و نمایندگی های جمهوری اسلامی در 5کشور خارجی در تبریز اظهار کرد: آنهایی که قطعنامه ها را پاره کردند خسارات زیادی به کشور زدند که هر روز بخش تازه ای از این خسارت ها آشکار می شود.
وی با بیان اینکه اسلام دین منطق است افزود: باید با مسائل با منطق روبرو شویم و مراودات سیاسی و تجاری خود با کشورهای همسایه را افزایش دهیم.
رحیم پور با بیان اینکه ایران با 15 کشور همسایه خود تنها 30 درصد مراوده تجاری دارد گفت: در سه سال گذشته شخص رئیس جمهوری 20 سفر خارجی انجام داده که 11 مورد آن به کشورهای همسایه بود و این نشانگر تلاش دولت برای برقراری ارتباط سیاسی با کشورهای همسایه است و این رویه باید در ارتباطات اقتصادی نیز مشهود باشد.
وی از بخش انرژی و ترانزیت به عنوان دو بخش مهم در برقراری ارتباط اقتصادی بین کشورهای منطقه نام برد و افزود: امروز با افتتاح راه آهن اینچه برون در مرز ترکمنستان با ایران، باری که 45 روز طول می کشید تا از چین به بندرعباس برسد در 14 روز به مرزهای شمالی کشور می رسد.
رحیم پور همچنین از ارزیابی سفیران ایران در کشورهای همسایه براساس میزان فعالیت آنها در زمینه تلاش برای افزایش صادرات به این کشورها خبر داد و گفت: خوشبختانه مشکلی در این ارتباط وجود ندارد و تمامی مشکلات داخلی است به عنوان مثال زمانی که روابط روسیه با ترکیه بحرانی شد ما می توانستیم تا مرز سه میلیارد دلار به روسیه صادرات غیرنفتی داشته باشیم و به سی چهل میلیون دلار اکتفا کردیم و این مشکل نشات گرفته از مشکلات داخلی بود.
در آیین اختتامیه این نشست استانداران آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل نیز به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود در مورد راهکارهای توسعه صادرات به کشورهای همسایه پرداختند.
نشست دو روزه استانداران منطقه یک کشور شامل آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل با سفیران و نمایندگی های جمهوری اسلامی در کشورهای روسیه، ترکیه، آذربایجان، گرجستان و ارمنستان به میزبانی تبریز برگزار شد.
3077/6183
کد N1435307

وبگردی