آفتاب

برگزاری کنفرانس صلح لیبی در الجزایر در مهرماه

برگزاری کنفرانس صلح لیبی در الجزایر در مهرماه

تهران- ایرنا- منابع دیپلماسی الجزایر امروز (یکشنبه) از تلاش طرف های لیبی و سازمان ملل متحد و الجزایری برای برگزاری کنفرانس صلح ملی لیبی در الجزیره خبر دادند.

به نوشته شبکه خبری روسیا الیوم، این منابع که نامشان ذکر نشده افزودند که مسئولان الجزایر مذاکراتی را با شماری از مسئولان دولت سابق لیبی برای شرکت در کنفرانسی که انتظار می رود در نیمه ماه اکتبر (مهرماه) برگزار شود، انجام داده اند.
این درحالی است که 'احمد معتیق' معاون رئیس دولت وفاق ملی لیبی پیشتر با عبدالمالک سلال نخست وزیر الجزایر دیدار کرد.
براساس این گزارش همچنین طرف های لیبی در جریان نشست تونس که دوشنبه هفته گذشته برگزار شد بر ضرورت اصلاح بندهای توافق الصخیرات که در دسامبر 2015 به امضا رسید، تاکید کردند.
با گذشت 9 ماه از آن زمان، دولت وفاق ملی به رهبری فائز السراج هنوز برای اثبات مشروعیت خود در لیبی تقلا می کند.
پارلمان لیبی که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده، بارها از اعطای رای اعتماد به دولت وفاق ملی لیبی خودداری کرده است. دولت مزبور برای رسمیت یافتن به این رای نیاز دارد.
پارلمان لیبی ماه گذشته میلادی بار دیگر به دولت وفاق ملی این کشور رای عدم اعتماد داد و آخرین فرصت را در اختیار شورای ریاست جمهوری لیبی به رهبری السراج گذاشت تا کابینه جدیدی را معرفی کند.
در همین حال، مذاکرات صلح لیبی روز دوشنبه در تونس در حالی آغاز شد که نیروهای وفادار به دولت وفاق ملی لیبی با مقاومت سختی از سوی عناصر داعش در شهر ساحلی سرت رو به رو شدند.
داعش شهر سرت زادگاه معمر قذافی دیکتاتور معدوم لیبی را ژوئن 2015 اشغال کرد و نیروهای طرفدار دولت این کشور چندی پیش عملیات آزادسازی این شهر را آغاز کردند.
اشغال سرت از سوی داعش، این نگرانی را به وجود آورد که تروریست ها از این شهر به عنوان سکوی پرشی برای انجام حملات خود در اروپا استفاده کنند.
در همین حال، حمایت ملی از دولت وفاق ملی لیبی، مساله ای حائز اهمیت برای برقراری ثبات در این کشور و مقابله با داعش تلقی می شود.
داعش از ناآرامی و هرج و مرج در لیبی برای محکم کردن جای پای خود در این کشور بهره گرفته است.
خاورم**9366**1275
کد N1435280

وبگردی