آفتاب

اقلیت های قومی در فرانسه خواستار برخورداری از «وضعیت ویژه» هستند

اقلیت های قومی در فرانسه خواستار برخورداری از «وضعیت ویژه» هستند

تهران-ایرنا- انجمن گروه های قومی در فرانسه برای دومین بار خود را برای ارائه طرحی به سازمان ملل متحد آماده می کند که هدف از آن به رسمیت شناختن «وضعیت ویژه» برای اقلیت های قومی مختلف در فرانسه است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این انجمن خواستار برخورداری اقلیت های قومی در فرانسه از وضعیت ویژه همچون اسکاتلند است.
«استفان دو ماگالا/ Stéphane Domagala» رئیس این انجمن درباره این درخواست و چگونگی کمک سازمان ملل متحد به انجمن متبوعش که به نمایندگی از اقلیت های قومی در فرانسه فعالیت می کند، گفت این طرح همه اقلیت های قومی را گرد هم خواهد آورد.
وی افزود: در پی مذاکره با وکلا، اقتصاد دانان و تاریخ نویسان به این نتیجه رسیده ایم که ما برای آن که مانند فرانسه به یک عضو سازمان ملل تبدیل شویم، به کنوانسیون هایی از جمله درباره حقوق اقلیت های قومی، نیاز داریم.
فرانسه هنوز چنین کنوانسیون هایی را امضا نکرده و از این رو عضویت آن در سازمان ملل متحد غیرقانونی است.
این شخصیت فرانسوی افزود، انجمن متبوعش از نهادهای وابسته به سازمان ملل از جمله سازمان های بین المللی مردم نهاد و کارشناسان حقوقی دعوت خواهد کرد تا مساله غیرقانونی بودن وضعیت فرانسه به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل را مطرح کنند.
دوماگالا همچنین گفت: ما درست مانند اسکاتلند، به دنبال به رسمیت شناخته شدن زبان و فرهنگ مان و احیای پارلمان، نظام آموزشی و سایر نهادهای خود هستیم.
وی درباره نتیجه درخواست نخست این انجمن از سازمان ملل برای به رسمیت شناختن وضعیت ویژه برای اقلیت های فرانسوی گفت، درخواست نخست صرفا تلاشی برای تشریح مشکلات در این زمینه بود و ما اکنون به دنبال آغاز روند قانونی در این زمینه هستیم.
وی تایید کرد که تصمیم پاریس درباره ممنوعیت فروش کشتی های جنگی «میسترال» به روسیه، کشتی سازان «برتون» زبان در شمال غرب فرانسه را با مشکل مواجه کرده است.
روسیه و فرانسه در سال 2011 توافقی را به ارزش 1.3 میلیارد یورو برای ساخت دو ناو مدل میسترال برای نیروی دریایی روسیه امضا کردند. قرار بود فرانسه در نوامبر 2014 و 2015 اولین و دومین ناو را به روسیه تحویل دهد اما «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه به بهانه مداخله روسیه در بحران اوکراین این تصمیم را به تعلیق در آورد.
اروپام**9158**1517
کد N1435261

وبگردی