آفتاب

خشکیدن ۵۸ درصد آب زیرزمینی چهارمحال و بختیاری

خشکیدن ۵۸ درصد آب زیرزمینی چهارمحال و بختیاری

همشهری آنلاین: استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: در خشکسالی‌های اخیر حدود ۵۸ درصد آب چشمه‌ها، قنات‌ها و چاه‌های این استان خشک شد.

به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی دشتکی روز شنبه در همایش تحلیل خشکسالی چهارمحال و بختیاری و پیش‌بینی فصلی بارش و دما افزود: بر خلاف این که سال‌ها عنوان می‌شد چهارمحال و بختیاری تامین‌کننده 10 درصد منابع آب شیرین کشور است اما خشکسالی‌های اخیر وضعیت منابع آبی این استان را در مرز بحران قرار داد، به گونه‌ای که منابع موجود به سختی جوابگوی نیاز مردم این استان است.

وی ادامه داد: در ابتدای دولت یازدهم 220 روستا، شهر و ناحیه صنعتی در استان با تانکر آبرسانی می‌شد در حالی که طی سه سال اخیر آبرسانی به 180 روستا با لوله‌کشی انجام شد، اما همچنان مناطقی از استان با مشکل تامین آب شرب مواجه هستند.

سلیمانی دشتکی، با اشاره به ممنوعه شدن هشت دشت از 11 دشت این استان، تصریح کرد: افت آب در سفره‌های آب زیرزمینی دشت‌های استان به طور میانگین بالای 25 متر است و چنانچه برای این مشکل راهکاری اندیشیده نشود به زودی این استان با بحران بی‌آبی مواجه می‌شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری، توسعه طرح‌های آبخیزداری را از مهم‌ترین راهکارهای مدیریت خشکسالی در استان عنوان کرد و گفت: باید با یک عزم ملی و تخصیص اعتبار لازم طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری را در استان توسعه داد.

سلیمانی دشتکی لازمه انتقال آب به استان‌های همجوار را حفظ و تقویت منابع آبی چهارمحال و بختیاری دانست و افزود: مدیران ملی و استانی باید تلاش کنند تا دشت‌های این استان حفظ و منابع آبی آن با طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری احیا شود چرا که در غیر اینصورت نه تنها این استان، بلکه سایر استان‌های کشور با بحران شدید آبی مواجه می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: ما علاقه داریم که نیاز آبی استان‌های همجوار تامین شود اما به نظر می‌رسد اگر به جای حفر تونل به فکر تقویت و احیای منابع آبی این استان باشند زودتر به نتیجه برسند.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری، نیز در این همایش از کاهش 16 درصدی میانگین بارندگی در این استان نسبت به دوره مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: به این ترتیب این استان در آستانه ورود به نهمین سال متوالی خشکسالی قرار گرفته است.

مهرداد قطره سامانی، با بیان این که این استان با چالش منابع آبی پایدار مواجه است، تصریح کرد: 19 اسفند سال گذشته به سبب افزایش بی‌سابقه دما منابع برف استان به طور کامل آب شد که این موضوع پدیده خشکسالی را در استان تشدید کرده است.

وی با بیان این که کم‌آبی چهارمحال و بختیاری استان‌های همجوار را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، افزود: آسیب‌پذیری چهارمحال و بختیاری به واسطه ارتفاع زیاد و شیب تند بیش‌تر از استان‌های دیگر است از همین رو مهار خشکسالی و حفظ منابع آب موجود از اهمیت بالایی برخوردار است.

همایش یک روزه تحلیل خشکسالی استان چهارمحال و بختیاری و پیش‌بینی فصلی بارش و دما روز شنبه با حضور رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی و جمعی از مدیران و کارشناسان حوزه آب در شهرکرد برگزار شد.

کد N1435153

وبگردی