آفتاب

آغاز عرضه اوراق سلف گندم تا هفته آینده در بورس‌کالا

آغاز عرضه اوراق سلف گندم تا هفته آینده در بورس‌کالا

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از اعلام موافقت نهایی با انتشار اوراق سلف موازی گندم در بورس‌کالا خبر داد.

شاپور محمدي اعلام كرد: با عرضه اين اوراق در بازار سرمايه، امكاني فراهم خواهد شد كه مطالبات كشاورزان با استفاده از ابزار‌هاي جديد معاملاتي هرچه سريع‌تر پرداخت شود. به گفته رئيس سازمان بورس، اوراق سلف گندم حداكثر تا هفته آينده در بورس‌كالا عرضه خواهد شد. محمدي گفت:توسعه ابزارهاي جديد معاملاتي همچون اوراق سلف، قراردادهاي آتي و آپشن از برنامه‌هاي اصلي سازمان بورس و همچنين بورس‌كالاست.

به گزارش همشهري، شاپور محمدي رئيس نام آشناي بازار سرمايه، كه قبلا معاون علي طيب‌نيا وزير امور اقتصادي و دارايي، مديرعامل بورس انرژي و دبير كل كانون نهاد‌هاي سرمايه‌گذاري بود، ديروز، يك‌ماه پس از تصدي پست رياست سازمان بورس و اوراق بهادار در نشستي خبري برنامه‌ها و اقداماتي را كه قرار است در بازار سرمايه اجرا شود، اعلام كرد. محمدي از موافقت سازمان بورس براي انتشار اوراق سلف گندم در بورس‌كالا خبر داد و گفت: سازمان بورس با انتشار اين اوراق در بورس‌كالا موافقت كرده و انتشار اين اوراق منوط به مشخص شدن مراحل و نحوه بازارگرداني آن توسط شركت بازرگاني دولتي و كارگزاري بانك كشاورزي است. او افزود: سازمان بورس و بورس‌كالا براي عرضه و انتشار اوراق سلف گندم آماده هستند و انتظار داريم توافق‌هاي مربوط به بازارگرداني اوراق سلف موازي گندم بين شركت بازرگاني دولتي و بانك كشاورزي به‌زودي و ظرف 10روز آينده نهايي شود.

او تأكيد كرد: با انتشار اوراق سلف موازي گندم در بورس‌كالا مطالبات كشاورزان كه عموما با تأخير پرداخت مي‌شد، با سرعت بيشتري تسويه شود. او گفت: با عرضه اين اوراق هم كشاورزان ايراني با مزيت‌هاي عرضه محصولات در بورس‌كالا آشنا خواهند شد و هم دولت با استفاده از ابزارهاي بورس‌كالا مي‌تواند تأمين مالي مناسبي انجام دهد.

  • همكاري با آلماني‌ها

او در ادامه از امضاي يك يادداشت تفاهم با نهاد ناظر بر بازارهاي مالي آلمان- موسوم به سوپروايزر فدرال آلمان (بافين) - خبر داد و اعلام كرد: هفته قبل يك يادداشت تفاهم با ناظر مالي آلمان براي توسعه همكاري‌ها با بازار‌هاي مالي اين كشور امضا شد. اين همكاري‌ها براي انتقال دانش مالي، جذب سرمايه‌گذار خارجي و همچنين همكاري‌هاي فني است. او افزود: همچنين قرار است زمينه‌ پذيرش سهام شركت‌هاي آلماني در بورس ايران و بالعكس فراهم شود.به گفته محمدي يكي ديگر از برنامه‌هاي سازمان بورس توسعه همكاري با بورس‌هاي منطقه است و در اين زمينه يادداشت تفاهمي با بورس‌هاي منطقه امضا شده است.

  • تحول در اطلاع‌رساني

محمدي در ادامه برنامه‌هاي گسترده‌اي را براي افزايش سطح اطلاع‌رساني و انتشار آمار و اطلاعات ارائه كرد و افزود: از هفته آينده شركت‌هاي بورس موظفند اطلاعات مربوط به توليد و فروش‌شان را ماهانه براي اطلاع سهامداران منتشر كنند. از سوي ديگر بايد عملكرد شركت‌ها در قيمت سهام آنها مشخص باشد در واقع به‌طور كلي نظر سهامداران بايد از طريق خريد و فروش سهام به مديران شركت‌ها منتقل شود. او افزود: اگر حركت قيمت سهام به‌گونه‌اي باشد كه با توان و پتانسيل شركت تطابق نداشته باشد مديران شركت بايد دراين زمينه اطلاع‌رساني كنند و به سهامداران توضيح دهند و ما در اين زمينه استانداردهايي را به‌زودي تدوين خواهيم كرد. او در ادامه تصريح كرد:يكي از اولويت‌هاي مهم ما در سازمان بورس اصلاح رويه‌هاي اجرايي در سازمان بورس است به‌طور دقيق ورود درخواست‌ها به سازمان بورس به‌زودي از طريق يك سامانه انجام مي‌شود و فرايند‌هاي آن قابل پيگيري است. او تأكيد كرد:نمونه‌اي از اين سامانه كه كليه مراحل درخواست‌هاي وارد شده به سازمان را رد‌گيري مي‌كند و نمايش مي‌دهد در شركت‌هاي بورس نيز نصب و اجرا خواهد شد.

  • با خروج پتروشيمي از بورس‌كالا مخالفيم

او در مورد خروج پتروشيمي از بورس‌كالا گفت: بورس با وجود همه مشكلاتي كه دارد از همه مكانيزم‌هاي موجود و پيشنهادي شفاف‌تر است ضمن اينكه بازار سرمايه آمادگي دارد براي هماهنگي با شركت‌هاي توليد‌كننده و صنايع پايين دستي و بالادستي انعطاف داشته باشد.

کد N1435116

وبگردی