آفتاب

پاکستان، مسیر ترانزیت 'یکطرفه' میان افغانستان و هند

پاکستان، مسیر ترانزیت 'یکطرفه' میان افغانستان و هند

اسلام آباد - ایرنا - افغانستان و هند با وجود اینکه تمایل زیادی برای گسترش همکاری های اقتصادی و ارتقای مبادلات تجاری دوجانبه دارند، آنگونه که باید، قادر به استفاده از خاک پاکستان به عنوان کوتاه ترین مسیر ترانزیت نیستند و این امر نارضایتی کابل را بدنبال داشته است.

روز گذشته 'اشرف غنی' رئیس جمهوری افغانستان هشدار داد: اگر پاکستان به ما اجازه ندهد از مرز 'واگه' (گذرگاه مرزی میان هند و پاکستان) برای 'صادرات و واردات' با هند استفاده کنیم، ما هم اجازه نخواهیم داد پاکستان از مسیر افغانستان برای ترانزیت کالا با کشورهای آسیای میانه استفاده کند.
این اظهارات اشرف غنی واکنش طرف پاکستانی را به دنبال داشت.
'نفیس زکریا' سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در این باره گفت: براساس توافق دوجانبه میان پاکستان و افغانستان، افغانستان نمی تواند از مسیر پاکستان به عنوان مسیر ترانزیت با هدف واردات کالاهای هندی استفاده کند اما هیچ مانعی برای صادارت کالاهای افغانستان به هند از طریق خاک پاکستان وجود ندارد.
'مسافر قوقندی' سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان روز گذشته در نشستی خبری گفت که این کشور دیگر اجازه نخواهد داد پاکستان از خاک افغانستان دسترسی ترانزیتی و تجاری به کشورهای آسیای میانه داشته باشد.
اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان هم گفته است که این کشور تصمیم گرفته تا اجاره ندهد کامیون های پاکستانی حامل کالاهای این کشور از خاک افغانستان عبور کنند و به کشورهای همجوار با شمال افغانستان برسند.
افغانستان خواستار آن است تا پاکستان اجازه دهد خاک این کشور به مسیر تزانزیت و تجارت 'دو سویه' میان افغانستان و هند تبدیل شود.
نزدیک به یک ماه پیش، پاکستان به دلیل اعتراض های شدید ضدپاکستانی اتباع افغانستان در مرز چمن و به آتش کشیدن پرچم پاکستان، این گذرگاه مرزی را به مدت دوهفته به روی افغان ها بست و موجب خسارات زیادی برای تجار افغان شد.
پاکستان روابطی بسیار تنش آلود با هند دارد و روابط اسلام آباد با کابل هم تعریف چندانی ندارد. از این رو پاکستان تمایلی به تقویت روابط هند و افغانستان ندارد و ایجاد موانع تجاری و ترانزیتی میان هند و افغانستان را می توان سنگ اندازی اسلام آباد در مسیر تقویت مناسبات کابل و دهلی نو تفسیر کرد.
آساق**1723
کد N1435106

وبگردی