آفتاب

انتخابات پارلمانی کرواسی آغاز شد

انتخابات پارلمانی کرواسی آغاز شد

بلگراد - ایرنا - افراد واجد شرایط رای دادن در کرواسی از ساعت 7 بامداد امروز ( یکشنبه) به وقت محلی برای دومین بار در 10 ماه گذشته برای انتخاب 151 نماینده مجلس این کشور به پای صندوق های رای رفتند.

به گزارش ایرنا، سه میلیون و 799 هزار و 609 شهروند واجد شرایط رای دادن تبعه کرواسی که 59 هزار و 409 نفر از آنها در خارج از این کشور هستند، می توانند امروز ترکیب نهمین پارلمان این کشور را از زمان اعلام استقلال آن از یوگسلاوی سابق در سال 1991 میلادی انتخاب کنند.
دوهزار و 456 عضو احزاب سیاسی و داوطلب آزاد برای راه یافتن به پارلمان جدید کرواسی نامزد شده اند.
140 نماینده از 151 نماینده پارلمان کرواسی در 10 حوزه انتخاباتی در درون کشور، سه نماینده از طرف اتباع کرواسی در 49 کشور خارج و هشت نماینده از اعضای اقلیت های ملی انتخاب می شوند.
بر اساس آخرین نتایج افکار عمومی در کرواسی انتظار می رود حزب محافظه کار جامعه دمکراتیک کرواسی و حزب سوسیال دمکراتیک بیشترین کرسی را پارلمان آینده کرواسی به دست آورند.
آخرین انتخابات پارلمانی در کرواسی در هشتم نوامبر سال 2015 میلادی برگزار شد که پارلمان برآمده از آن 10 ماه بیشتر دوام نیاورد و منحل شد.
پارلمان کرواسی در 15 ژوییه ( 25 تیرماه) امسال بر اساس رای 131 نماینده در نشست این نهاد اجرایی در بیست و یکم ژوئن ( 31 خرداد) امسال بطور رسمی منحل شد.
براساس قوانین انتخاباتی کرواسی، زمانی که تصمیم انحلال پارلمان برای برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور اعلام می شود، رئیس و نمایندگان مجلس و هیات دولت به عنوان نمایندگان منتخب مردم تا تشکیل مجلس و دولت جدید می توانند به فعالیت های خود ادامه دهند؛ ازجمله در قالب هیات پارلمانی یا دولتی به سفر خارجی بروند.
«کولیندا گرابار کیتاروویچ» رئیس جمهوری کرواسی پس از انحلال رسمی پارلمان، برگزاری نهمین انتخابات پارلمانی این کشور را برای 11 سپتامبر امسال اعلام کرد.
کرواسی که در ژوییه 2013 با امید رفع معضلات اقتصادی وارد اتحادیه اروپا شد، هنوز گریبانگیر این بحران است و برگزاری انتخابات جدید پارلمانی طی کمتر از یکسال در پی ناتوانی در رفع مشکلات دولت و اختلاف نظر بین احزاب سیاسی، نمی تواند برای اصلاحات رفاهی، اجتماعی و سیاسی این کشور مفید باشد.
از طرف دیگر، برگزاری انتخابات پارلمانی و انتخاب دولت جدید تنها راه برای گریز از بحران سیاسی در این کشور عضو اتحادیه اروپا به شمار می رود.
کرواسی از جمهوری های برآمده از یوگسلاوی سابق است و مسائل حل نشده ای با کشورهای همسایه خود از جمله صربستان دارد که در تلاش برای رفع این مسائل است.
برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی به معنای به تعویق افتادن روند اصلاحات مورد نیاز برای این کشور جدید عضو اتحادیه اروپاست، که اقتصادش همچنان بدترین در میان سایر کشورهای عضو این اتحادیه محسوب می شود.
پارلمان کرواسی در نشست (21 ژوئن/ 31 خرداد) امسال پس از استعفای «تومیسلاو کارامارکو» از سمت معاون اول نخست وزیری به دولت «تیخومیر اوروشکوویچ» رای عدم صلاحیت برای ادامه اداره دولت داد که موجب انحلال دولت شد.
کرواسی در سال 2003 میلادی برای عضویت در اتحادیه اروپا درخواست داده بود و یک سال بعد برای پیوستن به این اتحادیه بطور رسمی نامزد شد و در ژوییه 2013 رسما به عضویت کامل در این اتحادیه در آمد.
این کشور با جمعیتی بالغ بر چهار میلیون و 453 هزار نفر و مساحت 56 هزار و 542 کیلومتر مربع در جنوب مرکزی اروپا واقع شده و از شمال با اسلوونی و مجارستان، از شمال غربی با صربستان، از شرق با بوسنی و هرزگوین، از جنوب شرقی با مونته نگرو و از جنوب با دریای آدریاتیک همسایه است.
جمهوری کرواسی با جدا شدن از یوگسلاوی سابق در 25 ژوئن 1991 میلادی به استقلال دست یافت.
اروپام**436**1479
کد N1435019

وبگردی