آفتاب

سوریه در آستانه اجرای توافق های ژنو/ آتش بس به مرز 600 منطقه رسید

سوریه در آستانه اجرای توافق های ژنو/ آتش بس به مرز 600 منطقه رسید

مسکو - ایرنا - همزمان با نزدیک شدن به آغاز نخستین مرحله از اجرای توافق های آمریکا و روسیه شامل توقف 48 ساعته فراگیر درگیری ها که با موافقت دولت سوریه اجرا می شود، مرکز روسی نظارت بر آتش بس این کشور اعلام کرد که مناطق شامل پیمان ترک مخاصمه به مرز 600 منطقه رسیده است.

به گزارش ایرنا، مرکز روسی نظارت بر آتش بس در پایگاه حمیمیم سوریه در بولتن خبری روز یکشنبه خود در پایگاه اینترنتی وزارت دفاع روسیه، نوشت: شمار مناطق شامل آتش بس به 597 محدوده رسیده که سبب شده است در بسیاری از مناطق سوریه آتش سلاح ها خاموش شود و روز گذشته نیز پنج منطقه دیگر به این طرح پیوستند.
این مرکز همچنین اعلام کرد: آتش بس در بسیاری از مناطق پایدار بوده و فقط هشت مورد، نقض شده است و از سوی دیگر مذاکرات گسترده ای با سران گروه های مختلف مسلح در استان های حلب، حمص، دمشق و القنیطره برای پذیرفتن این پیمان همچنان ادامه دارد.
سرگئی لاوروف و جان کری وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا روز جمعه در مذاکرات خود در ژنو برای برقراری آتش بس 48 ساعته در سوریه که از نخستین ثانیه روز دوشنبه (فردا) آغاز می شود، توافق کردند.
همچنین براساس اعلام لاوروف، همکاری های روسیه و آمریکا متکی به حل سیاسی مساله سوریه خواهد بود و برای نخستین بار نیز دو کشور اجرای عملیات همزمان یا مشترک هوایی را برای سرکوب گروههای خارج از پیمان آتش بس و نقض کننده آن به ویژه داعش و جبهه النصره انجام می دهند.
روسیه و آمریکا در چارچوب توافق های ژنو در باره سوریه تاکید کرده اند که تمامی طرف های مناقشه، عملیات نظامی را از 12سپتامبر (فردا) متوقف کنند که دولت این کشور نیز موافقت خود را با آن اعلام کرده است.
همچنین در چارچوب اجرای دیگر بندهای توافق واشنگتن و مسکو، پرواز بمب افکن های سوری بر فراز مناطق تحت کنترل معارضان سوری در طول هفت روز متوقف می شود، اما در مقابل باید مرکز ویژه ای برای خارج کردن این گروه ها از مناطق تحت سلطه گروه های تروریستی به ویژه داعش و جبهه النصره ایجاد شود تا زمینه سرکوبی متمرکز تروریست ها شکل گیرد.
از سوی دیگر، در مورد محدوده هایی که باید عملیات هوایی صورت گیرد نیز توافق شده است و در این مناطق فقط هواپیماهای روسیه و آمریکا پرواز خواهند کرد.
بخش اصلی توافق های دو کشور در زمینه سوریه محرمانه اعلام شده و وزیر امور خارجه روسیه نیز در این باره تاکید کرده است: به دلیل وجود اطلاعات حساس، موافقت نامه روسیه و آمریکا علنی نخواهد شد، زیرا نباید در اختیار افرادی قرار گیرد که در اجرای تدابیر توافق شده کارشکنی می کنند.
اروپام*391 ** 1516
کد N1434889

وبگردی