آفتاب

روایتی متفاوت از سرگذشت شهید بروجردی فاجعه منا

روایتی متفاوت از سرگذشت شهید بروجردی فاجعه منا

بروجرد - ایرنا - حجت الاسلام غلامعباس قاسمی یکی از روحانیون شهرستان بروجرد که در فاجعه منا به مقام رفیع شهادت نائل آمد.

وی از جمله علمایی بود که سخنانش در مناسبت های مختلف طرفداران زیادی در بین مردم این شهرستان زیادی داشت.
پاکی و ساده زیستی این شهید والا مقام که بنا به وصیتش در سرزمین وحی به خاک سپرده شد از زبان همسرش شنیدنی است.
همسر این شهید می گوید: زندگی مشترک را سال 1361 با توکل به خدا و مهریه 14 سکه به نام 14 معصوم و با زندگی طلبه ای و سرشار از ساده زیستی و به دور از هر نوع تجملات دنیایی آغاز کردیم.
11 سال در اتاقی کوچک و محقر با کمترین امکانات زندگی و به دور از تجملات اما مملو از عشق، صداقت و پاکی را سپری کردیم.
فاطمه فائض که سال ها در زندگی مشترک درس صبر، بردباری و توکل به خدا را از همسرش آموخته است بسیار محکم و استوار سخن می گوید؛ او 34 سال زندگی مشترک با این روحانی ساده زیست را روزهایی خوش و خرم توصیف می کند که ثمره آن سه فرزند پسر و یک دختر به نام زهرا دردانه پدر بود.
حجت الاسلام قاسمی همسری با وفا ، پدری بی نظیر و یک روحانی مردم دار، بسیار شوخ طبع و مهمان نواز بود.
همسر شهید غلامعباس قاسمی با اشاره به سجایای اخلاقی این شهید به خبرنگار ایرنا گفت: شهادت همسرم در حادثه منا خواست خداوند بود و عمل کردن به وصیت ایشان مبنی بر دفن در مکه برایم بسیار دشوار بود.
فاطمه فائض افزود: بعد از 11 سال زندگی در کنار خانواده همسرم خانه ای با متراژ 45 متر خریدیم و بعدها با توجه به بزرگ شدن فرزندان حاج آقا با زحمات شبانه روزی خود این خانه را بزرگتر کرد.
وی گفت: کارهای بنایی، نقاشی، برق کشی و لوله کشی این خانه را شخص حاج آقا با زحمت فراوان انجام داد چراکه ایشان علاوه بر اینکه خطیبی توانمند بود در انجام سایر کارها مهارت فراوان داشت و هیچ کاری را عیب نمی دانست.
وی افزود: شهید قاسمی هر بار که سفر می کرد از ما حلالیت می خواست و تاکید می کرد که اگر در این سفر به رحمت خدا رفت حتما انگشتر پنج تن ایشان را زیر زبانش بگذاریم و چفیه ای را که هرجا زیارت رفته و به صحن زده است با ایشان دفن کنیم.
وی ادامه داد: برای رفتن به سفر مکه شوق و اشتیاق فراوانی داشت و هنگام عزیمت طبق هر سال تاریخ وصیت نامه را به روز کرد و هنگام خداحافظی از من خواست که اگر به هر دلیل در مکه فوت کرد حتما در این سرزمین دفن شود.
همسر شهید قاسمی گفت: آن زمان حرف او را جدی نگرفتیم و گفتیم بروید به سلامت ما منتظر آمدن شما هستیم اما زمانی که حادثه منا رخ داد و آن لحظه های سخت و سرد بر ما و خانواده چیره شد یاد وصیت او افتادم که تاکید داشت در خانه خدا دفن شود.
وی افزود: در آن روزهای سخت همه نزدیکان می خواستند پیکر او به ایران و بروجرد منتقل شود اما من مصمم بودم تا طبق وصیت نامه عمل شود لذا با فرزندان مشورت کردم که پسر ارشدم گفت آمدن پیکر پدر برای ما در این روزهای سخت دلگرمی است اما مهم عمل کردن به وصیت است.
وی گفت: اگرچه برایمان سخت بود ولی در نهایت همه خانواده راضی شدیم تا به وصیت او عمل کنیم.
وی افزود: طبق شنیده ها وقتی حادثه منا رخ داد حاج آقا ابتدا تلاش کرد به دیگر حجاج کمک کند اما در این میان خودش نیز گرفتار شد و این سعادت بزرگ نصیبش شد که در کنار خانه خدا به خاک سپرده شود.
وی اظهار کرد: در دیدار با رئیس سازمان حج و زیارت از او خواستم وصیت حاج آقا کامل اجرا و به دست ایرانی ها دفن شود و انگشتر پنج تن و چفیه اش با وی دفن گردند و جناب اوحدی اعلام کردند خواست شهید قاسمی خواست خداوند بود و امورات مربوط به دفن ایشان با آن همه مشکل در عربستان سریع و همانگونه که می خواستند، انجام شد.
همسر شهید حجت الاسلام قاسمی افزود: همسرم درآخرین تماس تلفنی که یک روز قبل از حادثه منا برقرار شد، گفت تلفن ها قطع شده شما را به خدا می سپارم مرا حلال کنید.
وی گفت: در طول یک سال که از شهادت شهید قاسمی می گذرد تا امروز یک لحظه فکر نکرده ام که ایشان در بین ما نیست؛ عکس هایش با من سخن می گویند، هر جا گرفتاری و مشکلی دارم با عکس او سخن می گویم و بلافاصله گشایش در کارم حاصل می شود؛ اگر خیلی بی تابی و گریه کنم به خواب خودم یا اطرافیان می آید و مرا نصیحت می کند که چه شده ! بی تابی برای چیست.
وی افزود: حاج آقا علاوه بر ساده زیستی، پدری نمونه، همسری باوفا، روحانی برجسته و مردمی و خیری نیکوکار بود که دوست نداشت کسی از امورات خیر او چیزی بداند تنها برخی مواقع وقتی به درخانه فقرا می رفت بچه ها را با خود می برد تا غیرمستقیم به آنها بیاموزد که هم قدر زندگی خود را بدانند و هم در کار خیر همیشه پیش قدم باشند.
وی گفت: هیچ توقع و انتظاری برای خود و خانواده ام از مسئولان ندارم؛ تنها از آنها می خواهم تدابیری در نظر گیرند که بعد از باز شدن راه خانه خدا دوباره اتفاقات مشابه فاجعه منا رخ ندهد.
وی افزود: درحادثه منا بسیاری از پدران و مادران شاهد مرگ فرزندان و بسیاری از فرزندان شاهد مرگ پدران، مادران، خواهران و برادران خود بودند اگر چه این تقدیر و سرنوشت و خواست خداوند بود اما می توان با کمی برنامه ریزی بهتر و ارایه آموزش های بیشتر به حجاج برای جلوگیری از گرمازدگی و دیگر مسایل به نوعی بهتر این موضوعات را مدیریت کرد.
معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی لرستان می گوید: زبان و قلم از توصیف شخصیت فاضل برجسته، سخنران قادر و روحانی اندیشمند شهید قاسمی ناتوان است زیرا او کسی بود که در حوزه تبلیغ دین مکان و زمان نمی شناخت و در کمال ساده زیستی و به دور از هرگونه تکبر و غرور احکام دین را ترویج می کرد.
حجت الاسلام احمدرضا غلامی افزود: جلسات سخنرانی شهید قاسمی اختصاص به بروجرد و شهرهای لرستان نداشت بلکه به استان های بزرگتر مانند یزد به صورت مستمر سفر می کرد و رنج و خطر سفر را تنها با هدف نشر و ترویج دین بدون هیچ چشم داشتی قبول می کرد و همواره سخنرانی های او بسیار شلوغ و با استقبال همه اقشار مواجه می شد.
وی گفت: شهید قاسمی در طول تحصیل، تدریس و تبلیغ با الگوگیری از علمای بزرگ و بکارگیری علم توام با عمل موفق و سربلند بود.
وی حجت الاسلام قاسمی را الگوی مبلغان دانست و افزود: امید است به واسطه خون پاک این مهاجر الی الله راه خانه خدا باز و سقوط آل سعود حتمی شود.
حجت الاسلام غلامعباس قاسمی از طریق کاروان شماره 29013 بروجرد به حج تمتع عزیمت کرده بود؛ این روحانی مردمی در سن 56سالگی در سفری که سال ها انتظارش را می کشید جان خود را از دست داد و در مکه مکرمه بنا به وصیت خود به خاک سپرده شد.
در فاجعه منا 32 زائر از استان لرستان جان باختند که از این تعداد 14 تن مربوط به شهرستان بروجرد بودند.
6052/3022/6060
کد N1434610

وبگردی