آفتاب

ابتکار: روابط عمومی ها در پی بازسازی اعتماد مردم باشند/پایبندی به اصول و اخلاق، متضمن حفظ جریان آزاد اطلاعات

ابتکار: روابط عمومی ها در پی بازسازی اعتماد مردم باشند/پایبندی به اصول و اخلاق، متضمن حفظ جریان آزاد اطلاعات

تهران- ایرنا- رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مسئولیت پذیری، پاسخگویی، اعتماد سازی و ایجاد رابطه سازنده با مردم و رسانه ها خط مشی دولت یازدهم است و از این رو بازسازی اعتماد مردم، اصلاح رابطه دولت و مردم و اطلاع رسانی شفاف از جمله وظایف خطیر و سنگین روابط عمومی ها در این دولت است.

به گزارش ایرنا به نقل از پام، «معصومه ابتکار» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست شورای هماهنگی روسای مراکز روابط عمومی و اطلاع رسانی دستگاه های اجرایی که به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با اشاره به مسئولیت دشوار روابط عمومی ها در دولت یازدهم، گفت: با توجه به رویکرد و تاکید دولت و رئیس جمهوری بر جریان آزاد اطلاعات و تبیین خط مشی پاسخگویی، راستگویی و ارتباط صحیح با مردم و با توجه به آسیب های وارده به اعتماد مردم در دوره ای؛ بازسازی اعتماد مردم، اصلاح رابطه دولت و مردم و اطلاع رسانی شفاف و سیال از جمله وظایف خطیر و سنگین روابط عمومی ها در این دولت است.
معاون رئیس جمهوری با تبیین خط مشی دولت یازدهم مبنی بر مسئولیت پذیری، پاسخگویی، اعتماد سازی و ایجاد رابطه سازنده با مردم و رسانه ها، اظهارداشت: برای دستیابی به این اهداف باید از تمام ساز و کارهای علمی و توانمندی ها و ظرفیت های موجود بهره گرفت.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به هجمه ها، تخریب ها و جنگ های روانی ایجاد شده علیه دولت در داخل و خارج از کشور، اظهارداشت: این اقدامات غیر حرفه ای و غیر اخلاقی، تلاش دولت برای اطلاع رسانی صحیح و حفظ اصول اخلاقی و حرفه ای را با چالش مواجه می کند.
به گفته وی، این موضوع اگرچه دارای آسیب ها و جنبه های منفی است اما می تواند منجر به رقابت بین دستگاه ها برای اطلاع رسانی بهتر نیز شود.
ابتکار ضمن یادآوری عهد خود با رسانه ها مبنی بر عدم برخورد با جریان آزاد اطلاعات، خبرنگاران و رسانه ها، خاطرنشان کرد: برای حفظ این تعهد، در ابتدای ورود شکایت سازمان حفاظت محیط زیست از چند رسانه و خبرنگار پس گرفته شد و در تمام این مدت هم به رغم برخی فعالیت های خلاف قانون و عدم رعایت اصول حرفه ای و اخلاقی برخی رسانه ها، هرگز ار هیچ رسانه یا خبرنگاری شکایت نکردیم.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: البته برای شفاف سازی فضای فکری جامعه، در مقابل انتشار اخبار کذب، جوابیه منتشر کردیم و اطلاعات کامل و درست را در اختیار مخاطبان قرار دادیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه ضمن تاکید بر ارزشمندی بالای جریان آزاد اطلاعات، تصریح کرد: پایبندی به اصول و اخلاق، متضمن حفظ جریان آزاد اطلاعات است.
وی افزود: البته کار اطلاع رسانی، خبر و روابط عمومی محدود به روش های سنتی نیست و امروز برای ارتباط سازنده با مردم، ابزارهای نوینی همچون کمپین ها وجود دارد که ما نیز در سازمان حفاظت محیط زیست با ایجاد برخی از این کمپین های مردمی حفاظت از محیط زیست یا حمایت از آن ها تلاش کرده ایم تا در این مسیر گام برداریم.
ابتکار به کمپین هایی همچون چالش 18 درجه (دمای زمستان)، سه شنبه های بدون خودرو، روز بدون پلاستیک اشاره داشت و اظهارداشت: کمپین سازی از جمله روش های موفق برای جریان سازی موثر اجتماعی است.
معاون رئیس جمهوری از روش ها تشویقی به عنوان یکی دیگر از ابزارهای اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط سازنده نام برد و گفت: نمونه های همچون انتخاب صنعت سبز، برگزاری نمایشگاه بین المللی محیط زیست تهران، جایزه ملی محیط زیست، جشنواره بین المللی فیلم سبز اقداماتی در همین راستا است که در آینده نیز با برگزاری نخستین جشنواره ملی موسیقی سبز که سال آینده به میزبانی اصفهان، جشنواره مشارکت مردمی در حوزه محیط زیست و جشنواره شهرداران سبز ادامه پیدا خواهد کرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: این اقدامات برای جریان سازی فکری و فرهنگی در حوزه محیط زیست است.
به گفته وی، با توجه به ماهیت فرابخشی و فرامرزی محیط زیست، موضوع محیط زیست به زندگی هر انسان ساکن بر کره زمین پیوند خورده است و تمامی افراد در این حوزه دارای حقوق و مسئولیت هایی هستند و از همین رو، اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی در حوزه حفظ محیط زیست باید جزئی از برنامه ها و مسئولیت های تمامی بخش ها به ویژه دستگاه های دولتی باشد.
ابتکار اشاره ای هم به انتشار کارنامه دو سالانه بخش های مختلف دولت در حوزه محیط زیست (کارنامه سبز) و بررسی عملکرد آن ها در حوزه مدیریت سبز و حفظ محیط زیست داشت و افزود: به زودی کارنامه مدیریت سبز تمامی دستگاه های دولتی با ارائه رتبه و نمره آنها، منتشر خواهد شد.
این مقام مسئول با بیان اینکه موضوع مدیریت سبز و ماده 190 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر ضرورت مدیریت و کاهش مصرف منابع مهم و حیاتی همچون آب و کاغذ، موضوعی عمومی و مشترک میان تمامی دستگاه های اجرایی است، گفت: حتی می توان به صورت هماهنگ فضایی ویژه این موضوع، بررسی عملکرد دستگاه ها در این حوزه و آگاه سازی عمومی از اهمیت آن در پورتال تمامی دستگاه ها و نهادهای دولتی ایجاد کرد.
معاون رئیس جمهوری گفت: این اقدام منجر به هدایت مسئولانه منابع در دستگاه های دولتی و حکومتی می شود.
این مقام مسئول ضمن تاکید بر حساسیت موضوع محیط زیست و تهدیدها و خطراتی که از این حوزه آینده مردم ایران و جهان را تهدید می کند، تصریح کرد: این به معنای مسئولیت و رسالت عمومی برای حفظ محیط زیست است و از این رو باید مولفه محیط زیست در اطلاع رسانی تمامی روابط عمومی های دستگاه های دولتی وارد شود.
به گفته معاون رئیس جمهوری، به رغم وجود بحران های متعدد، گسترده و جدی محیط زیست در کشور، سطح آگاهی و اطلاع عمومی از این بحران ها و عواقب و آثار آنها بسیار پایین است و به همین دلیل، تمامی دستگاه های دولتی باید در خلال فعالیت های تخصصی خود، افزایش آگاهی و اطلاع رسانی وسیع درخصوص محیط زیست را به سطح ارتباطات درون سازمانی و ارتباطات خود با جامعه مدنی و بدنه مردم، وارد کنند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه به رغم تهدید جدی در حوزه آب و کسب رتبه نخست دنیا برای از دست دادن منابع آب زیرزمینی توسط ایران، همچنان شاهد عدم اصلاح الگوی مصرف آب در کشور هستیم، افزود: مصرف آب ایران در بخش کشاورزی در بهترین حالت، سه برابر آب مورد نیاز و در بخش آب شهری نیز سه تا پنج برابر الگوی جهانی است.
وی خاطرنشان کرد: عدم تغییر الگوی مصرف آب توسط مردم از کشاورز تا شهرنشین در حالی است که آب مسئله حیات تمدن ایرانی است.
ابتکار ادامه داد: در بخش انرژی نیز تقریبا همین رویه وجود دارد و ایران به رغم برخورداری از جایگاه بسیار خوب تولید و صادارت نفت و گاز در جهان به دلیل برخورداری از یارانه و قیمت پایین انرژی، بدترین الگوی مصرف انرژی را دارد به گونه ای که میزان مصرف انرژی در ایران، پنج برابر اروپا است.
این مقام مسئول ضمن تاکید بر اینکه با ادامه روند غلط مصرف منابع مهم و حیاتی همچون آب و انرژی، شاهد نابودی و از بین رفتن بخش بیشتری از ثروت و سرمایه ملی خواهیم بود، تصریح کرد: نباید فراموش کرد که ایران دارای رتبه تک رقمی در تولید و انتشار گازهای گلخانه ای جهان است که تاثیری مخرب بر موضوع گرم شدن زمین دارد.
معاون رئیس جمهوری یادآوری کرد: هدف از دعوت عمومی برای پیوستن به چالش 18 درجه در زمستان سال گذشته، انتقال آگاهی به عموم جامعه برای بحران پیش رو و نقش آن ها در حفظ محیط زیست بود.
به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، وضعیت ایران در موضوع اتلاف غذا نیز بهتر نیست و حدود 30 درصد فرآورده های غذایی تولید شده در کشور به پسماند و کمپوست تبدیل می شود و این موضوع فارغ از پیوستگی به موضوعاتی همچون گرسنگی، فقر و اقتصاد، ارتباطی مستقیم با موضوع حفظ محیط زیست و حفاظت از آب و خاک دارد.
وی ضمن بیان این موضوع که 30 درصد اتلاف فرآورده های غذایی تولید شده در کشور در حالی است که یکی از مهم ترین نیازهای ما در حوزه آبی، کاهش 30 درصدی مصرف آب در این حوزه است، اظهارداشت: شرایط کنونی و اتلاف بخش مهمی از منابع پایه ای کشور در حالی صورت می گیرد که هیچ تناسبی با سابقه فرهنگ ملی و مذهبی کشور ندارد.
ابتکار خاطرنشان کرد: موضوع اتلاف غذا در جهان از چنان اهمیت برخوردار است که سازمان ملل نیز اقداماتی وسیع در این حوزه آغاز کرده است.
این مقام مسئول با اعلام اینکه از یک میلیون و صد هزار تا یک میلیون و دویست هزار گونه جانور بزرگ جثه حیات وحش کشور پس از 70 سال، تنها یک دهم باقی مانده است، هشدار داد: اقدامات غیرمسئولانه و تخصصی می تواند انقراض و پایان حیات وحش ایران را رقم بزند.
معاون رئیس جمهوری یکی از دلایل مهم این کاهش جمعیت گونه ای را شکار دانست و افزود: در کنار تمامی اقدامات صورت گرفته همچون افزایش 20 برابری جرایم تخلفات شکار و صید یا برخورد انضباطی با مسببان خرید و فروش و قاچاق حیات وحش در شبکه های مجازی در همکاری با پلیس فتا، آموزش و فرهنگسازی از جایگاه بسیار ویژه تری برخوردار است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نقش بستن یوزپلنگ آسیایی روی پیراهن تیم ملی فوتبال را یکی از روش های موثر برای فرهنگسازی برشمرد و اظهار کرد: باید به جامعه پیام داد که حفظ گونه های تنوع زیستی وظیفه هر شهروند ایرانی و حتی فراتر، جهانی است و در صورتیکه فردی در انجام مسئولیت و تکلیف خود کوتاهی کند، سرنوشت ببر مازندران و شیر ایرانی می تواند برای بسیاری دیگر از گونه ها تکرار شود.
وی یادآوری کرد: قاچاق چوب و درخت، حیات وحش و اجزاء حیات وحش پس از قاچاق اسلحه، انسان و مواد مخدر، رتبه چهارم قاچاق دنیا را به خود اختصاص داده است.
ابتکار ضمن اشاره به تاثیر کمپین مقابله با شکار، همچنین ایفای نقش مسئولیت اجتماعی برخی از نهادهای خصوصی در حوزه حفظ تنوع زیستی کشور، همچون حمایت بیمه ایران از یوزپلنگ و بیمه آن یا حمایت بیمه ما از پلنگ و بیمه آن، گفت: این اقدامات باید بسیار فراگیر شود و هر سازمان و فردی بداند حفظ محیط زیست، حفظ سلامت خود اوست.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه کارنامه دولت یازدهم در حوزه محیط زیست، کارنامه قابل قبول و قابل توجهی است، تصریح کرد: به زودی کارنامه چهار سال فعالیت دولت در حوزه محیط زیست استخراج و منتشر خواهد شد و ضروری است تا روابط عمومی های دستگاه های دولتی به صورت هماهنگ، این موضوع را اطلاع رسانی و پوشش دهند.
معاون رئیس جمهوری با یادآوری این موضوع که بسیاری از تکالیف، وظایف و مسئولیت های سازمان حفاظت محیط زیست، فرابخشی است، خاطرنشان کرد: به طور نمونه می توان به موضوع توسعه پایدار اشاره کرد که سال گذشته و پس از سفر رئیس جمهوری به سازمان ملل متحد، ایران نیز با امضاء سند توسعه پایدار جهانی به این حرکت بین المللی پیوست.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: البته خوشبختانه همپوشانی بسیار خوبی میان اهداف توسعه پایدار جهانی و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست و اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم و رویکرد دولت یازدهم وجود دارد که با توجه به شکل گیری کمیته توسعه پایدار در تمام دستگاه های دولتی، اطلاع رسانی اقدامات دستگاه ها در این حوزه و ایجاد آگاهی عمومی از شاخص های توسعه پایدار جهانی، بسیار مهم و تاثیرگذار است.
به گفته وی، درخصوص توافق آب و هوا پاریس که دولت یازدهم آن را مصوب کرده و مجلس نیز به زودی آن را مصوب خواهد کرد، نیز تمامی دستگاه ها به ویژه دستگاه های اقتصادی دارای نقش و مسئولیت هستند.
ابتکار با بیان اینکه برنامه ایران مشتمل بر دو بخش انطباق و مقابله است، به برخی از عوارض تغییرات اقلیم در کشور اشاره کرد و افزود: بخشی از حوادثی همچون خشکسالی و طوفان های گرد و غبار مرتبط با تغییرات اقلیم است.
این مقام مسئول از روابط عمومی های حاضر در این نشست خواست تا محیط زیست را بخشی از فعالیت خود بدانند و با توجه به ماهیت فرابخشی محیط زیست و پیوند عمیق با تمامی حوزه ها و بخش های زندگی انسان، برای حفظ و ارتقاء وضعیت محیط زیست کشور تلاش کنند.
معاون رئیس جمهوری درخصوص فعالیت معادن در مناطق حفاظت شده سازمان محیط زیست نیز با بیان اینکه نگرانی جهانی از روند پر شتاب تخریب محیط زیست و انقراض گونه های تنوع زیستی منجر به تصمیمی جهانی برای حفاظت از عرصه هایی خاص در هر کشور شد، گفت: طبق شاخص های جهانی هر کشوری باید حدود 17 درصد از عرصه خشک سرزمینی و حدود 10 درصد از عرصه دریایی و سواحل خود را تحت عنوان مناطق حفاظت شده و به عنوان میراثی برای آیندگان حفظ کند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ایران حدود 11 درصد از عرصه سرزمینی خشک خود را محافظت کرده و فعالیت معادن در این 11 درصد از کل مساحت کشور ممنوع است.
وی با بیان اینکه در سایر عرصه های کشور، فعالیت معادن با رعایت الزامات و شاخص های محیط زیست بلامانع است، اظهار کرد: به طور نمونه، فعالیت معادن شن و ماسه ای حاشیه تهران که به کانون گرد و غبار برای تهران تبدیل شده اند، به دلیل عدم رعایت شاخص ها و الزامات محیط زیستی متوقف می شود.
ابتکار تاکید کرد: البته در کنار معادن مخرب و آلوده کننده محیط زیست، معادن سبز نیز داریم که باید به عنوان نمونه و الگو برای سایر معادن قرار گیرند.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: محیط زیست هیچ مخالفتی با اشتغال، اقتصاد و توسعه ندارد و تنها خواسته ما حفظ مسائل و شاخص های محیط زیست به منظور حفظ کیفیت و سلامت زندگی مردم است.
در ادامه، معاون رئیس جمهوری گزارشی از سلسله اقدامات صورت گرفته برای مقابله با گرد و غبار در سطح ملی و بین المللی ارائه داد و افزود: 2 میلیون و 800 هزار کانون داخلی گرد و غبار داریم که یکی از مهم ترین اقدامات در همین راستا، احیا تالاب های کشور است و به طور مثال می توان به آبگیری 65 درصد از هورالعظیم اشاره کرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به اقدامات بین المللی صورت گرفته در این حوزه داشت و گفت: علاوه بر نقش مهم و پیشگامی ایران در تصویب قطعنامه های بین المللی درخصوص مقابله با گرد و غبار، به تازگی گزارش جهانی گرد و غبار و شیوه های مقابله با آن منتشر شده که ایران نقش بسیار موثری در تدوین آن داشت.
وی با بیان اینکه ناامنی و جنگ در عراق مانع از شکل گیری اقدامات و فعالیت های موثر در خصوص مقابله با کانون های گرد و غبار این کشور و کاهش اثرات آن ها بر ایران است، افزود: وزیر محیط زیست عراق به صراحت می گوید که کانون موثر بر گرد و غبار کرمانشاه در منطقه تحت اختیار داعش است و امکان اقدام عملی در آن بخش وجود ندارد.
ابتکار ادامه داد: کانون های اصلی گرد و غبار در غرب ایران از کشور عراق است و بررسی ها نشان می دهد 8 میلیون هکتار کانون بحرانی در این کشور وجود دارد که می تواند طوفان هایی به طول 200 کیلومتر با ارتفاع 8 کیلومتر ایجاد کند.
این مقام مسئول افزود: البته در داخل کشور هم فرسایش خاک بر اثر چرای بی رویه دام، برداشت بدون مطالعه و بی رویه منابع آب زیرزمینی، خشک شدن تالاب ها و بسیاری اقدامات دیگر منجر به ایجاد کانون های گرد و غبار شده که نیازمند تغییر رویه است اما بدون شک این تغییر و بازسازی، زمان بر است.
بنابراین گزارش، در ادامه جلسه، مدیران روابط عمومی حاضر در جلسه به بیان دیدگاه ها و پیشنهادهای خود در حوزه محیط زیست پرداختند.
شبد**1953** 3404
کد N1434426

وبگردی