آفتاب
معاون ارتباطات دفتر مقام معظم رهبری:

حوزه ها در قالب یک سیاست کلان و واحد فرآیند تبلیغ تشیع را به پیش ببرند

حوزه ها در قالب یک سیاست کلان و واحد فرآیند تبلیغ تشیع را به پیش ببرند

قم- ایرنا - معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری گفت: حوزه های علمیه باید در قالب یک سیاست کلان و واحد فرآیند تبلیغ تشیع را به سمت جلو هدایت کنند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی شامگاه شنبه در مراسم آغاز به کار دوره های آموزشی جامعه المرتضی در سال تحصیلی جدید با اشاره به هجمه های گسترده فرهنگ لیبرالیسم و وهابیت در منطقه آسیای میانه و آسیای شرقی اظهار کرد: هر چند مذهب تشیع نیز در این میان سهم ویژه ای را برای خود قائل است، ولی به لحاظ نیروی انسانی و شبکه های تبلیغی امکانات کمتری نسبت به جریان های وهابی و ادیان شرقی در اختیار دارد.
وی تصریح کرد: حوزه های علمیه داخل و خارج کشور و همه جریان هایی که در ترویج و تبلیغ مکتب تشیع نقش عمده ای ایفا می کنند، باید با پرهیز از هر گونه جزیره ای عمل کردن، سیاست های هماهنگ و واحدی را به کار بگیرند.
قمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که بحث آموزش زبان های خارجی از سوی طلبه ها ضرورتی بود که از قبل از پیروزی انقلاب در حوزه احساس شد، افزود: حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی موسسس این حوزه در حدود صد سال پیش عده ای از طلبه ها را برای آموزش زبان انگلیسی مامور کرد ولی این حرکت به سرعت متوقف شد، چرا که افرادی که وجوهات شرعی به حوزه می دادند به نزد ایشان آمدند و گفتند ما به شما وجوهات شرعی نمی دهیم که به این طلبه ها بدهید و آنها نیز زبان کافران را بیاموزند.
وی افزود: اگر آن روشن بینی و روش اندیشی این مرجع تقلید شیعه با این مشکلات مواجه نمی شد ما شاید امروز شاهد وضعیت بهتری در عرصه تبلیغ تشیع بودیم.
قمی با بیان این که این ضرورت به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر احساس شد، افزود: وقتی شهید بهشتی از سفر آلمان به کشور بازگش تصمیم به تربیت یک گروه 5 نفره برای کارهای مربوط به خارج از کشور نمود، که از آن گروه 3 نفر ریزش کرد و 2 نفر نیز باقی ماند و به مدت 5 سال آموزش های مختلف شامل زبان خارجه، فلسفه غرب، اعتقادهای دینی و روانشناسی را فرا گرفتند.
وی ادامه داد: به برکت انقلاب اسلامی، خون شهیدان و دور اندیشی حضرت امام (ره) موسسه های مختلفی در قم و سایر حوزه ها به این مهم اهتمام ورزیدند که برخی از آنها بیش از 30 سال تجربه دارند و فارغ التحصیلان زیادی را نیز تحویل جامعه داده اند.
معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری همچنین افزود: مهمترین ویژگی جامعه المرتضی، غیر دولتی بودن آن است و این مساله موجب شده تا از یک آزادی عمل بیشتری نسبت به سایر موسسه ها برخوردار باشد، ولی در کنار این مزایا معایبی نیز دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که فرآیند آموزش زبان های خارجی در حوزه با چند آسیب مواجه بوده است، گفت: یکی از آسیب هایی که این موسسه ها با آن مواجه بودند، این بوده که تصور می شده که زبان به تنهایی برای تبلیغ کفایت می کند و اگر زبان قوم و یا جامعه را بدانیم به راحتی می توانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم.
قمی ادامه داد: زبان به تنهایی کافی نیست، شناخت فرهنگ یک جامعه شاید بسیار مهمتر از شناخت زبان آن باشد و این که افراد آن با چه نوع فکری شب و روز خود را سپری می کنند، چه مسائلی برای آن مهم می باشد و چه سوال هایی دارند نیز موضوع خیلی مهمی است.
وی افزود: تبلیغ طبق آیه های قرآنی باید بلاغ نوین و فصیح باشد که بتواند معنا را به فرد برساند، از این رو شناخت فرهنگ یک امر بسیار مهمی است.
وی در بیان آسیب دوم آموزش زبان های خارجی در حوزه ها، افزود: در کنار ابلاغ قولی و گفتاری به تبلیغ عملی کمتر توجه شده است، مبلغی که قصد تبلیغ دارد باید خود تجسم عملی معارف شیعی باشد، اگر تصور می کند فقط با گفتن کلمات گوهر بار اهل بیت می تواند کاری بکند به طور حتم در اشتباه است.
وی هم چنین کمتر استفاده کردن از زبان های مشترک بین همه ملت ها را نیز دیگر آسیب فراگیری زبان های خارجی ذکر کرد و گفت: چند زبان وجود دارد همه آن را بلد و طرفدار آن هستند که زبان مشترک فلسفه یکی از آنها است اگر ما می خواهیم مکتب تشیع را ترویج و تبلیغ کنیم باید با فلسفه البته نه به معنای بدایه الحکمه یا نهایه الحکمه آن آشنا شویم و نسبت به مباحث عقلانی که با اتکاء به آنها بتوانیم فرهنگ مشترک بین همه ملت ها را دریابیم، نیز آگاهی کافی داشته باشیم.
وی آموختن زبان مشترک هنر به عنوان بزرگترین تاثیری که روی افکار انسان ها می گذارد را نیز ضروی خواند و افزود: ما باید از ابزار مشترک هنر شامل فیلم، ادبیات و قسمت های مختلف آن استفاده کنیم تا بتوانیم راه خود را برای تبلیغ پیش ببریم.
قمی هم چنین با بیان این که برخلاف برخی تصورها صرفا نباید برای تبلیغ به خارج از کشور سفر کرد، افزود: الان فضای مجازی تاثیر عمیقی دارد، لذا بهره نگرفتن طلبه ها از این فضا یکی از آسیب های جدی محسوب می شود.
وی با اشاره به سخن اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت حضور بیش از پیش طلبه ها در فضای مجازی، گفت: در حال حاضر بیش از یک میلیارد و 300 میلیون سایت در سطح جهانی داریم و در هر ثانیه صدها میلیون پیام در شبکه های اجتماعی مخابره می شود ولی تعداد خیلی کمی از آن مربوط به طلبه ها و مبلغان شیعی است.
جامعه المرتضی یکی از موسسه های علمی فرهنگی شهر قم است که در سال 90 با هدف تربیت مبلغان بین المللی و جهانی و آموزش زبان های مختلف اعم از انگلیسی، روسی، فرانسوی، چینی و پرتغالی تاسیس شده است.
شبد/7403 / 1175/ 3404
کد N1434291

وبگردی