آفتاب

مردم کرواسی فردا پای صندوق های رای می روند/ دومین انتخابات پارلمانی در کمتر از یکسال

مردم کرواسی فردا پای صندوق های رای می روند/ دومین انتخابات پارلمانی در کمتر از یکسال

بلگراد - ایرنا- سه میلیون و 799 هزار و 609 شهروند کرواسی فردا یکشنبه (11 سپتامبر/21 شهریور) برای دومین بار در کمتر از یک سال، برای انتخاب اعضای جدید پارلمان به پای صندوق های اخذ رای می روند.

به گزارش ایرنا، شهروندان کرواسی از ساعت هفت صبح فردا به وقت محلی می توانند ترکیب جدید پارلمان را از بین دو هزار و 456 نفری که برای راه یافتن به پارلمان نامزد شدند، با آرای خود رقم بزنند.
مردم کرواسی در این انتخابات 151 نماینده خود را انتخاب می کنند که 140 نماینده در 10 حوزه انتخاباتی در کشور و سه نماینده از طرف اتباع کرواسی در خارج و هشت نماینده از اعضای اقلیت های ملی انتخاب می شوند.
آخرین انتخابات پارلمانی در کرواسی در هشتم نوامبر سال 2015 میلادی برگزار شد که 10 ماه بیشتر دوام نیاورد.
پارلمان کرواسی در 15 ژوئیه ( 25 تیرماه) امسال براساس رای 131 نماینده در نشست این نهاد اجرایی در بیست و یکم ژوئن ( 31 خرداد) امسال بطور رسمی منحل شد.
براساس قوانین انتخاباتی کرواسی، زمانی که تصمیم انحلال پارلمان برای برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور اعلام می شود، رئیس و نمایندگان مجلس و هیات دولت به عنوان نمایندگان منتخب مردم تا تشکیل مجلس و دولت جدید می توانند به فعالیت های خود ادامه دهند؛ ازجمله در قالب هیات پارلمانی یا دولتی به سفر خارجی بروند.
«کولیندا گرابار کیتاروویچ» رئیس جمهوری کرواسی پس از انحلال رسمی پارلمان، برگزاری نهمین انتخابات پارلمانی این کشور را برای 11 سپتامبر امسال اعلام کرد.
کرواسی که در ژوئیه 2013 با امید رفع معضلات اقتصادی وارد اتحادیه اروپا شد، هنوز گریبانگیر این بحران است و برگزاری انتخابات جدید پارلمانی طی کمتر از یکسال در پی ناتوانی در رفع مشکلات دولت و اختلاف نظر بین احزاب سیاسی، نمی تواند برای اصلاحات رفاهی، اجتماعی و سیاسی این کشور مفید باشد.
از طرف دیگر، برگزاری انتخابات پارلمانی و انتخاب دولت جدید تنها راه برای گریز از بحران سیاسی در این کشور عضو اتحادیه اروپا به شمار می رود.
کرواسی از جمهوری های برآمده یوگسلاوی سابق است و با کشورهای همسایه خود از جمله صربستان مسائل حل نشده ای از گذشته دارد که در تلاش برای رفع این مسائل است.
برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی به معنای به تعویق افتادن روند اصلاحات مورد نیاز برای این کشور جدید عضو اتحادیه اروپاست که اقتصادش همچنان بدترین در میان سایر کشورهای عضو این اتحادیه محسوب می شود.
پارلمان کرواسی در نشست (21 ژوئن/ 31 خرداد) امسال پس از استعفای «تومیسلاو کارامارکو» از سمت معاون اول نخست وزیری به دولت «تیخومیر اوروشکوویچ» رای عدم صلاحیت برای ادامه اداره دولت داد که موجب انحلال دولت شد.
تیخومیر اوروشکوویچ نخست وزیر کرواسی پس از قبول رای عدم اعتماد از پارلمان در جمع خبرنگاران دلیل واقعی سقوط کابینه خود را حفاظت از منافع ملی کشور پس از شروع کار بر روی پرونده سوء استفاده دانست و گفته بود که چنین اقدامی در جهت منافع برخی از افراد در دولت نبود.
اختلافات شدید بین حزب «جامعه دمکراتیک کرواسی» و حزب «موست» دو حزب از ائتلاف حاکم در ماه های گذشته که یکدیگر را به عدم صلاحیت در اداره کردن کشور متهم کرده بودند این کشور را به برگزاری انتخابات زود هنگام پارلمانی کشاند.
حزب محافظه کارجامعه دمکراتیک کرواسی ( HDZ ) که در انتخابات پارلمانی در دی ماه سال گذشته بیشترین آرا را بدست آورد با حزب «موست» جهت تشکیل دولت ائتلاف و از «تیخومیر اوروشکوویچ» عضو حزب موست برای سمت نخست وزیری حمایت کرده بود.
حزب جامعه دمکراتیک کرواسی (HDZ)، اورشکوویچ نخست وزیر را به تلاش برای تقویت قدرت سیاسی خود به جای مقابله با اولویت های اقتصادی متهم کرده است.
از سوی دیگر، در این رابطه در رسانه های خبری چاپ زاگرب نیز گزارش شده بود که «کارامارکو» معاون اول نخست وزیر کنونی کرواسی و رهبر حزب جامعه دمکراتیک به دلیل تعارض منافع مربوط به روابط تجاری همسرش با یکی از لابی گران گروه انرژی مجارستانی (MOL) برای استعفا تحت فشار دولت کنونی قرار گرفته بوده است.
کرواسی در سال 2003 میلادی برای عضویت در اتحادیه اروپا درخواست داده بود و یک سال بعد برای پیوستن به این اتحادیه به طور رسمی نامزد شد و در ژوئیه 2013 رسما به عضویت کامل در این اتحادیه در آمد.
این کشور با جمعیتی بالغ بر چهار میلیون و 453 هزار نفر و مساحت 56 هزار و 542 کیلومتر مربع در جنوب مرکزی اروپا واقع شده و از شمال با اسلوونی و مجارستان، از شمال غربی با صربستان، از شرق با بوسنی و هرزگوین، از جنوب شرقی با مونته نگرو و از جنوب با دریای آدریاتیک همسایه است.
جمهوری کرواسی با جدا شدن از یوگسلاوی سابق در 25 ژوئن 1991 میلادی به استقلال دست یافت.
اروپام**436**1572
کد N1434068

وبگردی