آفتاب

بانک اطلاعاتی سمندر کردستانی تشکیل می شود

بانک اطلاعاتی سمندر کردستانی تشکیل می شود

ارومیه – رئیس اداره حفاظت محیط زیست سردشت از تشکیل بانک اطلاعاتی سمندر کردستانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از محیط زیست آذربایجان غربی، خالد بایزیدی گفت: به منظور تشکیل بانک اطلاعاتی در خصوص وضعیت زیستگاه، میزان پراکنش جغرافیایی و وضعیت زیستی سمندر کردستانی این پایش صورت گرفت.

وی گفت: کمبود مطالعات جامع و عمیق در مورد بیولوژی و حفاظت این جانوران از یک طرف و جمعیت رو به زوال با توجه به تخریب زیستگاههای آنها در سالهای اخیر موجب نگرانی نسبتاً زیادی در مورد تعدادی از گونه های ارزشمند خزندگان و دوزیستان کشورمان شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سردشت افزود: این پایش بمنظور تشکیل بانک اطلاعاتی  در خصوص وضعیت زیستگاه، میزان پراکنش جغرافیایی و وضعیت زیستی سمندر کردستانی انجام گرفت.

بایزیدی ادامه داد: پراکنش این گونه در شهرستان سردشت در آبشارهای رزگه و شلماش، چشمه سارهای منطقه حفاظت شده میرآباد، چشمه های روستای باسکدو و همچنین مناطق مرزی و روستاهای اسلام آباد و بیتوش است که در این فصل از سال یک قطعه سمندر نابالغ در آبشار رزگه مشاهده د.

 اولین ثبت مشاهده سمندر کردستانی در استان آذربایجان غربی در سال ۱۳۸۶ مربوط به شهرستان سردشت است.

همچنین کارشناسان دفتر تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست (بخش خزندگان و دوزیستان) به همراه کارشناس محیط طبیعی اداره کل و کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سردشت از زیستگاههای سمندر کردستانی بازدید کردند.

کد N1433888

وبگردی