آفتاب
در نشست خبری مطرح شد:

زنان وکودکان درپاتوق کارتن خوابها/نسبت به معتادان بی‌تفاوت نباشیم

زنان وکودکان درپاتوق کارتن خوابها/نسبت به معتادان بی‌تفاوت نباشیم

مدیرعامل جمعیت طلوع دوباره با اشاره به اینکه امروزه حضور زنان و کودکان حتی نوزادان در پاتوق های کارتن خواب ها مشاهده می شود، گفت: کارتن خوابی تا چند سال پیش یک پدیده مردانه بود.

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر رجبی در نشست خبری با هشدار در خصوص افزایش زنان کارتن خواب در سطح خیابان ها افزود: امروزه در هر پاتوق افراد کارتن خواب، یک زن هم حضور دارد در حالی که تا چند سال پیش در خیابان ها فقط مردان کارتن خواب را می دیدیم.

وی با بیان اینکه امروزه در هر پاتوق یک نوزاد هم دیده می شود ادامه داد: بر اساس آمارهای میدانی از حدود ۱۶ هزار نفر کارتن خواب، هزار نفر آنها زن هستند.

رجبی اضافه کرد: بیشتر زنان کارتن خواب خانواده ندارند و در حالی که در ابتدای ورود به مرکز حتی اسم خود را به کارشناسان ما نمی گویند اما رفته رفته به مرکز اعتماد می کنند.

مدیرعامل جمعیت طلوع دوباره درخصوص بودجه حمایتی از افراد تحت پوشش گفت: نیمی از بودجه مرکز از افراد بهبود یافته و ۵۰ درصد آن از طریق خیرین فراهم می شود اما کل بودجه ما بیشتر از یک میلیارد تومان نیست.

وی تاکید کرد: در ماه رمضان ۴۲ هزار وعده غذا جمع آوری کردیم که حدود ۴ میلیارد تومان هزینه داشت بنابراین با مهروزی مردم این هزینه ها جبران می شود.

رجبی با اشاره به چهار دهه برخورد کشور با پدیده اعتیاد افزود: در دهه اول پس از انقلاب برخوردها به صورت قلع و قمع بود و در دهه دوم معتادان را به عنوان مجرم می شناختیم در حالی که در دهه سوم فرد معتاد را به عنوان بیمار تلقی کردیم و امروز که در دهه چهارم هستیم باید نام آن را دهه بی تفاوتی بگذاریم.

مدیرعامل جمعیت طلوع دوباره با انتقاد از بی تفاوتی جامعه نسبت به افراد معتاد ادامه داد: امروز نباید از افراد معتاد و کارتن خواب ها بترسیم بلکه باید از بی تفاوتی مردم ترسید زیرا در آینده و در دهه پنجم وضعیت بدتر خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای کمپین نقطه صفر مرزی تاکید کرد:در این کمپین پیش بینی شده است تا پایتخت نشین ها لوازم التحریر و سایر وسایل مورد نیاز دانش آموزان محروم را در قالب یک کیف به جمعیت تحویل دهند تا در فاصله زمانی بین عید قربان تا عید غدیر در نقاط مرزی توزیع شود.

رجبی خاطرنشان کرد: در جمعیت طلوع دوباره افراد معتاد پس از پذیرش غربالگری می شوند و پس از گذشت دوره سم زدایی به اتاق آرامش منتقل می شوند.

همچنین مسئول درمان جمعیت طلوع دوباره  در این نشست گفت: برای درمان معتادان از روش مهندسی معکوس روانی استفاده می کنیم زیرا معتقدیم فرد معتاد بزهکار نیست و باید شخصیت او را برگردانیم.

کرمی با بیان اینکه در جمعیت طلوع دوباره دارو درمانی وجود ندارد، گفت: در این روش ۹۷ درصد درمان به صورت روانی اجرا می شوند و با قطع یکباره مصرف آب درمانی و دیگر روش ها مشکل جسمانی فرد مرتفع می شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ درصد از معتادان بهبود یافته به چرخه اعتیاد باز می گردند، تاکید کرد: در روش جمعیت طلوع اجباری برای درمان معتاد نیست اما فضای موجود در این مرکز از نظر درمانی و روانی موجب شکوفا شدن فرد و گرایش به ترک اعتیاد می شود.

کد N1433693

وبگردی