آفتاب

ضعف اعتقادات، کاهش تحمل‌پذیری و افزایش توقعات؛ عوامل طلاق در استانی بیخ گوش تهران

ضعف اعتقادات، کاهش تحمل‌پذیری و افزایش توقعات؛ عوامل طلاق در استانی بیخ گوش تهران

نشست راهبردی حوزه زن و خانواده در استان سمنان با تمرکز بر موضوع طلاق برگزار شد و در آن بر لزوم فرهنگسازی در زمینه استفاده صحیح از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاين، سومین نشست‌ راهبردی حوزه زن و خانواده، در سمنان و با تمرکز بر موضوع طلاق با حضور علی دارینی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سمنان، زهره درزی حرفه رئیس پیشین سازمان بسیج جامعه زنان استان سمنان، علی عرب معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) در استان سمنان، مصطفی خانی مدیر کانون جوانان بسیج و جانشین فرهنگی اجتماعی سپاه شاهرود، مصطفی مرادی معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان، حجت‌الاسلام سید علیرضا میرباقری مسئول موسسه امید انتظار و تنی چند از صاحبنظران این عرصه برگزار شد.

در این نشست، دارینی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سمنان، با اشاره به افزایش آمار طلاق در این استان گفت: علت بیشتر طلاق ها در استان سمنان اعتیاد و مسائل مربوط به آن ازجمله فقر است. ضمن اینکه در استان مراکز ترک اعتیادی که خانواده ها بتوانند به آن اعتماد کنند وجود ندارد.

به گفته وی عوامل ایجادکننده طلاق به صورت زنجیره ای است و نباید به یک عامل صرف توجه داشت.

دارینی با تاکید بر اینکه 60 درصد از مددجویان کمیته امداد استان را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند گفت: ظرفیتهای رسانه‌ای استان با ورود به فعالیتهای اجتماعی باید تقویت شوند. اگرچه در پرداخت رسانه‌ای مشکلات اجتماعی باید این را لحاظ کرد که ناامیدی و سیاهی برجسته نشود و در طرح مسائل و آسیب‌های اجتماعی باید بر نقاط قوت و ظرفیتهای اجتماعی مردم استان تأکید کرد.

در ادامه این نشست درزی حرفه، مسئول پیشین سازمان بسیج جامعه زنان استان سمنان با اشاره به فراگیر شدن استفاده از فضای مجازی بین زنان استان گفت: شبکه های اجتماعی موبایلی بین خانواده ها فراگیر شدند و علاوه بر فرهنگسازی در استفاده از فضای مجازی، باید از ظرفیت مراکز خطابه، مساجد و وعاظ و هم چنین ابزار هنر استفاده کرد.

وی در رابطه با علت طلاق ها به کاهش تحمل پذیری و افزایش توقعات اشاره کرد و عامل اصلی را کاهش باورهای اعتقادی دانست.

در ادامه حجت الاسلام سید علیرضا میرباقری مسئول موسسه امید انتظار گفت: برای درمان ریشه ای معضلات به خصوص طلاق باید روی حرکت‌های تربیت محور تأکید کرد.

وی هم چنین با تأکید بر ظرفیت حرکت های مردمی و خیرین افزود: ایجاد وحدت رویه و انسجام میان فعالان این عرصه بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

در ادامه نیز مصطفی خانی مسئول کانون بسیج شاهرود گفت: برای حل معضلات و به ویژه معضل طلاق باید به سراغ مردم برویم و از ظرفیت آنها استفاده کنیم. همچنین باید به طرح محله اسلامی اهمیت بدهیم؛ طرح محله اسلامی مدلی از جامعه اسلامی را به تصویر می کشد و در تحقق امر ولایت در جامعه از طریق نظام سازی و مفهوم سازی نظریه امام و امت است که مسجدمحور می‌شود.

در ادامه این نشست مصطفی مرادی معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان افزود: با وجود جلسات متعددی که پیرامون مسئله طلاق در سطح استان برگزار شده متاسفانه هنوز اقدام موثر و درخوری در این حوزه صورت نگرفته است.

وی با اشاره به لزوم اجباری کردن مشاوره های پیش از ازدواج افزود: این راهکار بارها از جانب کارشناسان مختلف در جلسات طرح شده ولیکن اجرای آن با موانع قانونی مواجه بوده است. هم اکنون در برخی از استان های کشور با هماهنگی شورای هماهنگی بانکها طرح مشاوره های اجباری قبل از ازدواج به عنوان شرط اخذ تسهیلات ازدواج تعیین شده است. اما علی رغم استقبال بانکها از این طرح به دلیل بروکراسی و گریز برخی از بانکها برای اعطای وام، ممکن است حواشی ای برای زوجین ایجاد كند.

47234

کد N1433526

وبگردی