آفتاب

مخالفت زامبیا با درخواست رهبر مخالفان / مراسم تحلیف در موعد مقرربرگزار می شود

مخالفت زامبیا با درخواست رهبر مخالفان / مراسم تحلیف در موعد مقرربرگزار می شود

تهران - ایرنا - دادگاه عالی زامبیا با درخواست مجدد «آکنده هیشلما» رهبر حزب «اتحاد برای توسعه ملی» برای جلوگیری از برگزاری مراسم تحلیف «ادگار لونگو» رئیس جمهور منتخب این کشورمخالفت کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا و به نقل از تارنمای خبری 'آفریکا نیوز' درخواست «آکنده هیشلما» رهبر حزب «اتحاد برای توسعه ملی» برای جلوگیری از برگزاری مراسم تحلیف «ادگار لونگو» رئیس جمهور منتخب این کشور در حالی صورت پذیرفت که اتهامات وی مبنی بر نادرست بودن نتایج انتخابات مردود اعلام شد.
بر اساس اعلام این دادگاه زامبیایی، مراسم تحلیف «ادگار لونگو» رئیس جمهور منتخب این کشور در موعد مقرر (13 سپتامبر) و با حضور مهمانان داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.
تنش های حزبی در فضای پس از انتخابات زامبیا در حالی است که کارشناسان منطقه ای عدم اتخاذ رویکرد مناسبت دولت در رسیدگی به خواست قانونی احزاب مخالف را نشانه نابودی تدریجی نهادهای دولتی و قضایی و نبود اراده سیاسی در این کشور می دانند.
بر اساس این گزارش، نقض قانون و از بین رفتن نظم عمومی، خطر اصلی پیش روی جامعه در فضای پس از انتخابات این کشور است.
در حال حاضر نهادهای مدنی و حقوقی در زامبیا به روند رسیدگی قضایی به اعتراضات انتخاباتی احزاب مخالف انتقاد شدید کرده اند و از آن با عنوان رویکردی اشتباه و مخالف با حق قانونی بخش وسیعی از جامعه نام برده اند.
اخیرا دادگاه عالی زامبیا اعلام کرده است رای نهایی این دادگاه به اعتراضات تیم حقوقی حزب مخالف «اتحاد برای توسعه ملی» به نتایج انتخابات را یک هفته دیگر رسما اعلام خواهد کرد.
ناظران سیاسی این اقدام دادگاه عالی زامبیا را فرصتی مناسب برای حزب مخالف «اتحاد برای توسعه ملی» می دانند تا بتواند با بررسی بیشتر حقوقی، اعتراض خود را در دادگاه به شیوه موثرتری ارائه بدهند.
پیشترحزب «اتحاد برای توسعه ملی» تاکید کرده بود در صورت عدم رسیدگی به این درخواست حقوقی طی مدت 14 روز تنش های سیاسی و اعتراضات خیابانی در این کشور تشدید خواهد شد.
در همین خصوص، تارنمای خبری ' لوساکا تایمز' گزارش داد: بر اساس اعتراض تیم حقوقی حزب مخالف «اتحاد برای توسعه ملی» زامبیا، بازشماری کل آرای انتخاباتی اصلی ترین خواسته آنان عنوان شده است.
بر اساس اعلام ناظران منطقه ای، برخورد گروه های مخالف این کشور با روند قانونی این دولت می تواند بستری برای خشونت ها و تظاهرات سیاسی و به دنبال آن، افزایش موج جدیدی از مخالفت های سیاسی در این کشور باشد.
در همین خصوص،«آموس چاندا» سخنگوی رئیس جمهوری منتخب زامبیا با رد هرگونه خلا قدرت در سطوح سیاسی کشور گفت: دولت منتخب مردم به کار خود ادامه می دهد و اعتنایی به سخنان نادرست مخالفان نمی کنند.
این مقام ارشد زامبیا تصریح کرد: همه بخش های دولت در جهت خواست مردم وظایف خود را انجام می دهند.
مقامات ارشد این حزب ضمن حمایت از تیم حقوقی حزب متبوع خود، خواستار رسیدگی فوری از سوی نهادهای مسئول این در حالی است که کمیسیون انتخاباتی زامبیا در بیانیه ای اعلام کرده است، 'ادگار لونگو' در نخستین دورانتخابات ریاست جمهوری این کشور توانست بیشترین آرای ماخوذه را از آن خود کند و در مقام خود ابقا شود.
به گفته ناظران منطقه ای، درخواست رسمی حزب مخالف «اتحاد برای توسعه ملی» به رهبری «آکنده هیشلما» مبنی بر آغاز مذاکره با رئیس جمهور و تجدیدنظر در روند بازشماری آرا با مخالفت قاطع دولت منتخب این کشور روبه رو شده است.
بر اساس این گزارش، دولت لونگو با رد هرگونه ملاقات با هیشلما رهبر مخالفان این کشور، وی را به خودنمایی و فریب افکار عمومی متهم کرده است.
در همین خصوص، « دیویس چاما» دبیر کل حزب حاکم ' جبهه وطن' اعلام کرد: شخص رئیس جمهوری از هواداران حزب مخالف خواسته است تا هرچه سریع تر به رفتار های خشونت آمیز خود در صحنه سیاسی کشور پایان دهند.
شخص رئیس جمهور علاقه ای به مذاکره مستقیم با «آکنده هیشلما» رهبر حزب مخالف «اتحاد برای توسعه ملی» ندارد، چرا که درخواست وی تنها برای خودنمایی سیاسی مطرح شده است.
این اعتراضات در حالی شدت پیدا کرد که « آکنده هیشلما» رهبر حزب مخالف «اتحاد برای توسعه ملی» با رد نتایج اعلام شده انتخابات، اعلام کرده در روند برگزاری و شمارش آرا تقلب صورت گرفته و این انتخابات باید تجدید شود.
هیشلما تصریح کرده است که تحت هیچ شرایطی این نتایج را قبول نخواهد کرد و به تلاش های خود برای باطل اعلام کردن انتخابات از سوی دولت ادامه می دهد.
خاورم**9377**1566
کد N1433452

وبگردی