آفتاب

اولین واکنش مجلس به رد طرح استفساریه مربوط به نظارت استصوابی توسط شورای نگهبان

اولین واکنش مجلس به رد طرح استفساریه مربوط به نظارت استصوابی توسط شورای نگهبان

نائب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی معتقد است امکان اصلاح استفساریه تبصره ۳ ماده ۵۲ قانون انتخابات در خصوص بررسی صلاحیت منتخبان بعد از شمارش آراء در مجلس ضعیف است.

به گزارش خبرآنلاین، عباسعلی کدخدایی امروز در نشست خبری خود طرح استفساریه تبصره 3 ماده 52 قانون انتخابات مجلس را در جهت کاهش اختیارات شورای نگهبان خواند و گفت: اعضای این شورا نسبت به آن ایراداتی داشتند چرا که مغایر با اصل 99 قانون اساسی تشخیص داده شد. وی افزود: با توجه به اینکه واژ‌ه‌ای در مصوبه مجلس درباره طرح استفساریه اصل 52 قانون اساسی تحت عنوان «رای سالم» به کار رفته است، اعضای شورا معتقد بودند که سلامت رای در همه انتخاباتها محرز است و به اتفاق آرا نظرشان این بود که این بخش از طرح ابهام دارد و باید اصلاح شود که به مجلس نیز اعلام شده است. (اینجا)

در همین رابطه حمیدرضا کاظمی نائب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اعلام نظر شورای نگهبان در خصوص استفساریه قانون انتخابات که با پیشنهاد علی مطهری در مجلس بررسی شد گفت: شورای نگهبان این استفساریه را مغایر با اصل ۹۹ قانون اساسی و موجب کاهش اختیارات شورا دانسته که براساس قانون لازم است برای بررسی های بعدی به مجلس بازگردد و در کمیسیون مربوطه مورد بررسی قرار گیرد و در صورت عدم تصمیم گیری برای اصلاح با اصرار مجلس باید به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شود.

وی افزود: اما آنچه که به نظر می رسد این است که در خصوص این موضوع با توجه به شکل این استفساریه و این که تبصره، ماده و یا ملحقات زیادی ندارد اصلاح امکان پذیر نیست و در عین حال بعید است مجلس اصرار به آن داشته باشد و بر این اساس نمی توان گفت باید منتظر تصمیم گیری مجمع تشخیص ماند.

وی در پایان تصریح کرد: تنها راهی که به نظر می رسد در مورد این استفساریه وجود دارد اصرار طراح یعنی آقای مطهری است تا مجلس مجددا بررسی آن را در دستور کار قرار دهد اما همه این احتمالات منوط به تشکیل جلسه کمیسیون پس از پایان تعطیلات جلسات علنی مجلس است.

محمد علی وکیلی نیز در این رابطه گفت: تشخیص شورای نگهبان این بود که این مصوبه اختیارات شورا را محدود می کند.  البته باید جزئیات نظر شورای نگهبان درباره این طرح به مجلس ارائه شود ولی با توجه به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر این که کل طرح مخالف اصل 99 قانون اساسی و محدود کننده اختیارات شورا است، بعید است که این طرح اصلاح بردار باشد.

این عضو هیات رئیسه مجلس در عین حال گفت: با این وجود بعد از ارائه نظر شورای نگهبان به مجلس، کمیسیون شوراها به عنوان کمیسیون اصلی بررسی کننده طرح و در جلسه ای به بررسی نظر شورای نگهبان می پردازد. اگر این کمیسیون در نظر قبلی اش اصرار بورزد مصوبه کمیسیون به صحن علنی ارائه می شود و اگر نمایندگان در صحن نیز به مصوبه اصرار کنند نظر مجلس برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت ارائه می شود.

وکیلی ادامه داد: از طرف دیگر اگر کمیسیون و یا نمایندگان در صحن مجلس نظر شورا را بپیذیرند این طرح مختومه می شود و در واقع مجلس نظر شورای نگهبان را پذیرفته است که به نظر بنده نیز بعید است این طرح کشش داشته باشد تا یک بار دیگر برای بررسی به صحن برگردد مگر اینکه در قالب و تحت عنوان دیگری بدون اشکال قانون اساسی باشد.

29219

کد N1433441

وبگردی