آفتاب
دبیر جشنواره پرده خوانی و نقالی غدیر:

هنر پرده خوانی و نقالی مغفول مانده است/پیشکسوتان حمایت شوند

هنر پرده خوانی و نقالی مغفول مانده است/پیشکسوتان حمایت شوند

تهران - ایرنا - دبیر نخستین جشنواره پرده خوانی و نقالی غدیر با بیان اینکه این هنر مغفول مانده است، گفت: نباید پیشکسوتان این عرصه را رها کنیم بلکه باید با حمایت از آنان این هنر را احیا کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کوروش زارعی روز شنبه در نشست خبری نخستین جشنواره نقالی و پرده خوانی غدیر(نقالان علوی) با بیان اینکه جای خالی این هنر در برگزاری جشنواره به چشم می آمد، تصریح کرد: هدف این جشنواره معرفی سیره امام علی(ع) و اتفاقات غدیر خم برای نسل جوان و جامعه امروزی است.
وی اظهار امیدواری کرد، جشنواره علوی به صورت سالانه برگزار شود و بتوانیم برای احیا و بقای هنر پرده خوانی نقالی، برگزاری جشنواره ها استمرار داشته باشد.
زارعی با اشاره به استقبال گسترده هنرمندان عرصه پرده خوانی و نقالی از این جشنواره افزود: 70 اثر از سراسر کشور به جشنواره ارسال شده که شامل حضور جوانان و پیشکسوتان است.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم نوشتارهای مناسب را در این زمینه تولید کنیم، جوانان بسیاری جذب هنر نقالی و پرده خوانی خواهند شد.
دبیر نخستین جشنواره نقالی و پرده خوانی غدیر با بیان اینکه در اختتامیه این جشنواره از سه هنرمند این عرصه تقدیر می شود، خاطر نشان کرد: برای تلاش های مرشد میرزاعلی که به دلیل کهولت سن توانایی هنرنمایی را ندارد بزرگداشت برگزار می شود.
وی افزود: از مقام دو هنرمند پرده خوان، سید جواد اسدی و سردار شهید احمد غلامی که در جنگ با تکفیری ها به شهادت رسیدند نیز قدردانی خواهد شد.

** جوانان را با پیشکسوتان نقالی و پرده خوانی همنشین کنیم
قائم مقام دبیر نخستین جشنواره پرده خوانی و نقالی علوی نیز با بیان اینکه حدود دو سال در خصوص برگزاری این جشنواره مطالعه شده، گفت: تاکنون امکان اجرای آن را نداشتیم اما امیدواریم از این پس هر ساله این جشنواره استمرار داشته باشد.
حسین عالم بخش در این نشست خبری با بیان اینکه هنر ابزاری برای ارتقا و تثبیت اندیشه است، خاطر نشان کرد: از این هنر قدیمی باید استفاده شود زیرا می تواند با روایت درست داستان، مخاطبان زیادی را در سراسر جهان به خود جذب کند.
وی ادامه داد: مرشدان بسیاری را داریم که می توانند به جوانان برای آشنایی، آموزش و حضور در این عرصه کمک کنند.

** دیده شدن عنصر اصلی بقای حیات هنر است
دبیر اجرایی نخستین جشنواره پرده خوانی و نقالی علوی نیز با بیان اینکه هنرمند برای ادامه حیات خود باید دیده شود، گفت: این هنر تاکنون دارای جشنواره، صنف و مجمع نبوده و به همین دلیل مانند یک هنر موزه ای باقی مانده است.
امیرحسین شفیعی افزود: این جشنواره بستری است تا هنرمندان نقال و پرده خوان در کنار یکدیگر تبادل تجربه کرده و به پیشرفت این هنر آیینی کمک کنند.
وی درمورد برگزاری جشنواره نیز گفت: نخستین جشنواره پرده خوانی و نقالی علوی از روز 22 تا 29 شهریور ماه در مجموعه های تئاتر شهر، تالار مهر حوزه هنری و چند حسینیه و مسجد با موضوع ولایت امام علی(ع) برگزار می شود.
شفیعی با بیان اینکه 70 اثر از هنرمندان دریافت شده، تصریح کرد: این جشنواره بصورت غیر رقابتی با 25 اثر از 25 هنرمند از 14 شهرستان برگزار می شود.
وی افزود: اجرایی ویژه بانوان با حضور بانوان پرده خوان نقال در مجتمع غدیر انجام می شود.
فراهنگ **7561 ** 1071
کد N1433342

وبگردی