آفتاب

سیزدهمین دوره مسابقات سراسری عملیات حرارتی در دانشگاه زنجان آغاز به کار کرد

سیزدهمین دوره مسابقات سراسری عملیات حرارتی در دانشگاه زنجان آغاز به کار کرد

زنجان - ایرنا - سیزدهمین دوره مسابقات سراسری عملیات حرارتی با حضور 47 تیم در دانشگاه زنجان آغاز به کار کرد.

دبیر اجرایی سیزدهمین دوره مسابقات سراسری عملیات حرارتی روز شنبه در حاشیه آغاز به کار این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: در این دوره از رقابت ها 47 تیم از 19 استان در 2 گروه آهنی و غیر آهنی حضور دارند.
آرش قاسمی افزود: 24 تیم در گروه آهنی و 23 تیم در گروه غیر آهنی شرکت کرده اند.
وی یادآور شد: هدف این مسابقات گرد هم آوری دانشجویان در کنار هم، آشنا شدن با یکدیگر، افزایش ارتباط دانشگاه با صنعت و افزایش سطح علمی صنعتگران است.
قاسمی اظهار کرد: در این مسابقات در بخش آهنی دانشجویان بر روی فولاد ST52 و غیر آهنی بر روی آلومینیوم 6061 عملیات حرارتی انجام می دهند.
دبیر اجرایی سیزدهمین دوره مسابقات سراسری عملیات حرارتی گفت: یکی از مهمترین سوالات مهندسی مواد برای صنعتگران این است که در چه زمانی و به چه شکلی باید حرارت را افزایش یا کاهش داد، تا فلز و مواد، کیفیت مورد نظر را پیدا کنند.
وی خاطرنشان کرد: در این مسابقات به این 2 سوال پاسخ داده می شود.
قاسمی ادامه داد: در این رقابت ها، پیش از این رکورد 400 مگا پاسکال به ثبت رسیده است و هم اکنون تیمی حضور دارد که مدعی ثبت 460 مگا پاسکال بر روی فلز مورد نظر است.
این مسابقات به مدت 2 روز در آزمایشگاه های مکانیک دانشکده مهندسی دانشگاه زنجان برگزار می شود.

*** حضور در فعالیت های دانشجویی ثمره خوبی برای دانشجویان دارد
رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه زنجان نیز در مراسم آغاز این مسابقات گفت: به حتم دانشگاه فقط کلاس و درس برای دانشجویان نیست و حضور در فعالیت جانبی برای دانشجویان ثمره بسیار خوبی به همراه دارد.
حبیب الله زلفخانی افزود: این نوع برنامه ها که به پشتوانه دانشجویی برگزار می شود، جای تشکر و قدردانی دارد.
وی یادآورشد: دانشجویان با فعالیت در چنین برنامه هایی، تجربه های خوبی از عملیاتی کردن دروس خود خواهند داشت.
زلفخانی اظهار کرد: دانشگاه زنجان بیش از هفت هزار دانشجو و 380 عضو هیات علمی در چهار دانشکده دارد.
رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه زنجان گفت: دانشکده فنی یک سوم دانشجویان، اعضای هیات علمی و فضاهای آموزشی و پژوهشی را به خود اختصاص داده است.
وی خاطر نشان کرد: مسابقات سراسری عملیات حرارت، برای دستیابی به پاسخ این سوال است که در چه زمانی و به چه شکلی، بتوان دمای مواد را افزایش یا کاهش داد که کیفیت مواد حفظ شود.
این مسابقات روزهای 20 و 21 شهریور در دانشگاه زنجان با حضور 47 تیم از 19 استان برگزار می شود.
مسابقات سراسری عملیات حرارتی، یکی از مسابقاتی است که هرساله با حضور دانشجویان رشته ی مهندسی مواد و متالورژی، در یکی از دانشگاه های کشور زیر نظر سازمان علمی دانشجویی مهندسی مواد برگزار می شود؛ عملیات حرارتی شامل اعمال سیکل های حرارتی گرم و سرد کردن است که منجر به بهبود خواص مکانیکی، فیزیکی و شیمیایی قطعه ی نهایی می شود، به طور مثال می توان با انجام عملیات حرارتی، سختی، استحکام، مقاومت به سایش، مقاوت به ضربه و دیگر خواص یک قطعه را به شکل کاملاً محسوسی بهبود داد، لذا انجام عملیات حرارتی به منظور بهبود خواص قطعات، از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کرده و صرفه ی اقتصادی مطلوبی را برای شرکت ها به همراه دارد.
3001/6085
کد N1433152

وبگردی