آفتاب

طرح استفساریه قانون انتخابات، مغایر با قانون اساسی است

طرح استفساریه قانون انتخابات، مغایر با قانون اساسی است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح استفساریه قانون انتخابات، مغایر با قانون اساسی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه به سوال‌های خبرنگاران پاسخ داد.

طرح استفساریه قانون انتخابات، مغایر با قانون اساسی است

او با اشاره به ایرادات شورای نگهبان به استفساریه‌ تبصره ۳ ماده ۵۹ قانون اساسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان حاضر است در این مورد با مجلس تعامل داشته باشد، گفت: تعامل به معنی کوتاه آمدن از اختیارات قانونی نیست. تفسیر قانون هم در حکم اصول قانون اساسی است. بحث تعامل غیر از این است که از حقوق خود کوتاه بیاییم.

کدخدایی افزود: اختیارات قانونی که قانون اساسی برای ما وضع کرده باید مسیر قانونی خود را طی کند تا الزام‌آور باشد. در غیر این صورت اختیارات به قوت خود باقی است.  این طرح حق اظهار نظر شورای نگهبان را درباره صلاحیت نامزدهای مجلس شورای اسلامی محدود کرده بود و مغایر با اصل ۹۹ قانون اساسی تشخیص داده شد.

همکاری خوبی بین مجلس و شورای نگهبان برقرار است

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه همکاری خوبی بین مجلس و شورای نگهبان برقرار است، گفت: در زمینه احکام دائمی نشست‌های خوبی با رئیس مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه داشتیم و این به سرعت به رسیدگی موضوع کمک کرد، اما دلیل نمی‌شود ایرادها را نگوییم.

او در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها با نگاه سیاسی به پرونده ورود می‌کند، گفت: اعضای شورای نگهبان براساس قانون و مقررات بررسی صلاحیت‌ها را انجام می‌دهند. این از گذشته وجود داشته و در آینده هم خواهد بود. امیدواریم خداوند از سر تقصیرات همه ما بگذرد.

ادامه دارد ...

کد N1433145

وبگردی