آفتاب
در نشست خبری مشترک با طرف روسی

صالحی: صنعت هسته ای نمادی استراتژیک بین ایران و روسیه است

صالحی: صنعت هسته ای نمادی استراتژیک بین ایران و روسیه است

رییس سازمان انرژی اتمی رابطه ایران و روسیه را رو به گسترش دانست و گفت: صنعت هسته ای کشورمان به یک نماد استراتژیک بین جمهوری اسلامی ایران وروسیه تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، علی اکبر صالحی روز شنبه در نشست خبری مشترک میان روسای انرژی اتمی ایران وروسیه که در حاشیه آغاز عملیات اجرایی ساخت نیروگاه دوم و سوم بوشهر برگزار شد، افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند ایرانی مستقل در کنار روسیه ای مقتدر می تواند با هم کارهای بزرگ انجام دهند و همانطور که ریاست جمهوری بارها بر رویکرد جدید تعاملات بین المللی تاکید دارند، روسیه در مقدمه همه کشورها قرار دارد.
وی با بیان این که خوشبختانه در سال جاری شاهد ارتقای70 درصد تبادلات تجاری بین ایران و روسیه بودیم، گفت: امیدواریم این را همیشه حفظ کنیم و رابطه ایران و روسیه یک رابطه راهبردی و همواره رو به گسترش است .
خبرنگاری پرسید: گفتید که واحد اول صرفه اقتصادی داشته است، آیا این موضوع به صورت عدد و رقم قابل ارائه است، علاوه بر این چه انتظاری از واحدهای دوم و سوم نیروگاه بوشهر دارید؟
صالحی پاسخ داد: هر واحد نیروگاهی هزار مگاوات معادل 11 میلیون بشکه نفت صرفه جویی دارد، اگر نفت را 40 یا 50 دلار در نظر بگیرید، خود این 440 میلیون دلار در سال صرفه جویی دارد؛ بدون در نظر گرفتن سرمایه گذاری اولیه هزینه اداره نیروگاه نیز خیلی کمتر از این 440 میلیون دلار است.
وی افزود: از نظر زیست محیطی نیز از انتشار هفت میلیون تن گازهای گلخانه ای جلوگیری می کند که اگر این سه نیروگاه روزی باهم کار کنند، سالانه 33 میلیون بشکه نفت می توانیم صرفه جویی کنیم که این رقم بالایی است.
صالحی گفت: همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه در چهارچوب مقررات بین الملی ان.پی.تی و اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی است و این همکاری ها صرفا در جهت استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای است. بنابراین نمی تواند منشا نگرانی برای کسی باشد.
رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ما بارها اعلام کرده ایم به ویژه به کشورهای خلیج فارس که آمادگی داریم با تجربه مهندسین ایرانی، کمیته مشترک علمی با متخصصین کشورهای حوزه خلیج فارس در صنعت هسته ای داشته باشیم تا مسائل ایمنی و امنیتی را باهم بررسی و ارزیابی قرار کنند.
صالحی در پاسخ به این سوال که نیروگاه های جدید چه تاثیری در منطقه خواهند داشت؟ گفت: در خصوص اهمیت اقتصادی دو نیروگاه جدید برای معیشت مردم استان بوشهر و استان های همجوار باید گفت که قرار است 200 هزار متر مکعب آب شیرین تولید شود.
وی با اشاره به اینکه نیاز شهر بوشهر 50 الی 60 هزار متر مکعب آب است، با طرح سوالی ادامه داد: 200 هزار متر مکعب چه اثراتی در مسائل اقتصادی معیشتی مردم خواهد داشت؟ آب مورد نیاز استان را تامین خواهد کرد و از جهت تولید برق، استان صاحب برق مطمئنی خواهد بود.
معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: فعالیت های گسترده ای در منطقه وجود دارد که به انرژی نیاز دارد، تولید انرژی متراکم می تواند اطمینان بخشی در تامین برق برای صنایع مختلف استان ایجاد کند.
کد N1433135

وبگردی