آفتاب

سریر سینمای ایران با روایت هایی نو در جهان

سریر سینمای ایران با روایت هایی نو در جهان

رشت - ایرنا - گاهشمار به بیست و یکم شهریورماه - روز ملی سینما - می رسد و اگرچه هنوز مشکلات بسیاری در حوزه این جادوی هنر باقی است، اما رقم مخاطبان آن خبر از تغییر و سریر می دهد، گویی آسمانه اش بلندتر و چارسویش بسیط تر شده است.

دولت یازدهم که آغاز شد، تدبیر برای سینما نیز رقم خورد و پرده سینماها با سخاوت تمام، فرهنگ سینمای اندیشه محور را به نمایش گذاشت و فرهنگ اکران ارتقا یافت؛ بطوریکه امروز می توان لبخندی هرچند محو را بر هیبت رعنایش به نظاره نشست و سنگ نوشته سعدی سینمای ایران - زنده یاد علی حاتمی - را وام گرفت و تکرار کرد: آیین چراغ خامشی نیست.
اگرچه دیر هنگامی است که واژه سینما کمتر به طعم گیلاس است و مخاطبان، خانه دوست را کمتر به خاطر می آورند اما هنوز سینمای کشور با داشتن چهره های جهانی همچون اصغر فرهادی ، بهرام بیضایی، ناصر تقوایی ، مجید مجیدی و ... روایت هایی نو می آفریند که سینمای جهان را به وجد و تحسین وا می دارد و در این جاست که کمتر دلت می گیرد آنگاه که کتاب از دور و از نزدیک آیدین آغداشلو نقاش، نویسنده، منتقد فیلم ، طراح و هنرمند معاصر ایران را می خوانی!
آن گاه که در هر مقاله اش نوستالژی صف های طولانی سینما در رشت ، لاله زار و ... به تصویر می کشد. فرهاد مهرانفر کارگردان مطرح سینمای گیلان که امروز در کشور نیز شناخته شده، سینمای امروز را به زایش دوباره ققنوس تشبیه می کند و می گوید: متاسفانه سینمای کشور در شش هفت سال گذشته با موضوعاتی ارتباط پیدا کرده بود که هیچ ارتباطی با فرهنگ سینما نداشت و خوشبختانه در چند سال اخیر به قوت مدیریت جدید و امکانات موجود، بار دیگر سینما به فرهنگ خویش نزدیک شده است.
نادر معصومی مدیر انجمن سینمای جوانان گیلان و دبیر منطقه دو کشور نیز معتقد است: تنوع مضامین فیلمی در ویترین نمایش محسوس است .
وی ادامه می دهد: تولید محتوای آزادتر با گرایش موضوعات اجتماعی، تغییر و تحول در افزایش رقم مخاطبان را بارز کرده است.
وی بیست و یکم شهریورماه امسال را تداومی برای گرامیداشت زنده یاد عباس کیارستمی دانست و افزود: علاوه بر اکران فیلم همسرایان این کارگردان سترگ ایران، سینمای آینده نیز در گیلان اکران می شود و در هر سال، 12 اکران خواهد داشت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان می گوید: گیلان سرزمین فرهنگ است و زیرساخت های فرهنگ می بایست تجهیز و قوی بنیان شود.
فیروز فاضلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می افزاید: اگرچه چهره سینماهای استان با افزایش مخاطب نسبت به سال های گذشته دگرگون گشته و رقم مخاطبان در سه شنبه های نیم بها، گاه به 10 برابر نیز افزایش می یابد، اما رونق پایدار نیاز به آسیب شناسی و برنامه ریزی دارد.
وی ادامه می دهد: 9 سینما با 10 سالن در استان فعال است و مدیران سینما ترجیح می دهند فضایی سینمایی - تجاری فراهم آورند که البته این موضوع می بایست با حفظ تعداد صندلی های موجود در سینما انجام شود.
فاضلی افزود: سینماهای گیلان در سه ماه نخست امسال، 11 میلیارد و 695 میلیون و 910 هزار ریال فروش داشته که به تقریب در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته، پنج برابر شده است.
وی تصریح کرد: بخش اعظم سینماهای استان، نیاز به مرمت و تجهیز دارند که خوشبختانه رقابت و افزایش شمار مخاطبان مدیران سینما را راغب کرده نسبت به این موضوع اهتمام بیشتری نشان دهند .
امروز دوربین و سینما که آن را جادوی هنر می خوانند، ابزاری است توانمند در دست هنرمندانی که می کوشند به نگریستن، معنایی تازه بخشند و اکنون که غنای این صنعت در کشور توانسته مرزها را درنوردد، لازم است با تدابیر مسئولان و حمایت بیش از پیش آنان، لبخند محو سینمای ایران عمیق تر و سریرش را بسیط تر ساخت.
گزارش از: مرضیه ضامن
1881/2007
کد N1433044

وبگردی