آفتاب

جشنواره فولکلور البرزنشینان در سمنان آغاز به کار کرد

جشنواره فولکلور البرزنشینان در سمنان آغاز به کار کرد

سمنان- ایرنا- آئین افتتاحیه جشنواره فولکلور البرزنشینان ویژه معرفی آداب و رسوم و ظرفیت های گردشگری 9 استان حاشیه کوه های البرز در مرکز ایران، جمعه شب در پارک سیمرغ سمنان برگزار شد.

آئین افتتاحیه این جشنواره که تا بیست و چهارم شهریور 95 با معرفی فرهنگ عامه، آئین های ویژه شادی و سوگواری، آداب و رسوم، جاذبه های فرهنگی و گردشگری استانهای البرزنشین ادامه دارد، با حضور استاندار و مسوولان استان سمنان برگزار شد.
استاندار سمنان در این آئین تاکید کرد: مسوولان باید زمینه شادی جوانان را در حد معقول و منطقی فراهم کنند
محمدرضا خباز، ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه را یکی از وظایف حاکمیت اسلامی دانست و گفت: مسوولان باید زمینه شادی جوانان را در حد معقول و منطقی فراهم کنند.
وی با تبریک فرا رسیدن دهه امامت و ولایت، گفت: افزایش شادی در جوانان یکی از نیازها و الزامات ضروری جامعه کنونی است.
وی گفت: یکی از نیازهای ضروری نسل جوان و نوجوان شادی است و مسوولان باید زمینه شادی جوانان را در حد معقول و منطقی فراهم کنند.
خباز با تاکید بر اینکه هر مراسم از جمله شادی یا سوگواری و دیگر مراسم ها در جامعه حد و اندازه و جایگاه و زمان خاصی دارد، اظهار کرد: در شادی و عزاداری نباید افراط و تفریط صورت گیرد و عزاداری بی منطق نیز محکوم است و هر مراسمی باید در چارچوب خودش برگزار شود.
استاندار سمنان ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه را یکی از وظایف حاکمیت اسلامی دانست و گفت: همانگونه که برقراری امنیت در جامعه یکی از ضروریات به شمار می رود، باید شرایط لازم و سالم برای زندگی و نشاط اجتماعی مهیا شود تا مردم و جوانان از آن استفاده کنند.
وی با اشاره به حضور 9 استان با ویژگی های خاص و مشترکات فراوان در جشنواره فولکلور البرزنشینان، گفت: البرزنشینی یکی از مشترکات این 9 استان شرکت کننده در جشنواره فولکلور در سمنان است.
خباز گفت: این استانها باید با هم افزایی، همزبانی و درک کردن یکدیگر، در شناساندن ظرفیت ها و امکانات به یکدیگر و افزایش نشاط اجتماعی در جامعه تلاش کنند.
وی افزود: همه وظیفه داریم تا برای آشنایی فرهنگ خود به دیگران و آموختن فرهنگ دیگران، هم افزایی و تلاش کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان هم در این آیین، توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگر را یکی از اهداف این جشنواره اعلام کرد و گفت: ظرفیت های بزرگی در صنعت گردشگری طبیعی و بوم گردی منطقه البرز وجود دارد و ضرورت دارد ظرفیت های گردشگری البرزنشینان برای جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگری معرفی شود.
حسین خواجه بیدختی افزود: امروز جاذبه خرده فرهنگ ها در گردشگری امری اجتناب ناپذیر است و باید به موضوع خرده فرهنگ ها که مهم است و برای گردشگران جذابیت دارد، بیشتر توجه شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با بیان اینکه جشنواره فولکلور البرزنشینان با شرکت 9 استان کشور در حال برگزاری است، اظهار کرد: این جشنواره با هدف جذب گردشگر به استان سمنان، معرفی آداب و رسوم البرزنشینان به هم استانی ها، زائران حرم رضوی و مسافران و افزایش روحیه شادابی و نشاط در مردم اجرایی شده است.
نمایشگاه صنایع دستی و سوغات 9 استان البرزنشین در این جشنواره نیز در 110 غرفه آغاز به کار کرد و تا پایان برگزاری جشنواره تا 24 شهریور در بوستان شهروندی پارک سیمرغ سمنان میزبان بازدیدکنندگان است.
فولکلور یا فرهنگ عامّه میراث قومی و معنوی یک ملت است. فولکلور هر منطقه مجموعه ای از رفتارها، گفتارها ، پوشش ها ، آداب و رسوم و عاداتی است که افراد آن منطقه، آنها را از گذشتگان و نیاکان خود به ارث برده اند.
جشنواره فولکلور البرز نشینان تا بیست و چهارم شهریور 95 در پارک شهروندی پارک سیمرغ سمنان برگزار می شود.
اجرای تعزیه به مناسبت قرار داشتن در آستانه شهادت امام محمدباقر(ع)، اجرای تواشیح، رصد ستارگان و مسابقات فرهنگی، از جمله برنامه های شب نخست جشنواره فولکلور بود.
استانهای گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، البرز، قزوین، زنجان و سمنان در این نمایشگاه به ارائه صنایع دستی و سوغات منطقه خود در این نمایشگاه می پردازند.
غرفه های صنایع دستی همه روزه تا بیست و چهارم شهریور 95 از ساعت 18 تا 23 در محل پارک شهروندی پارک سیمرغ سمنان به روی علاقه مندان گشوده است.
7470/6103
کد N1432483

وبگردی