آفتاب

مراسم سالگرد آیت الله طالقانی در موزه عبرت برگزار شد

مراسم سالگرد آیت الله طالقانی در موزه عبرت برگزار شد

تهران - ایرنا - مراسم سی و هفتمین سالگرد ارتحال ابوذر زمان آیت الله سیدمحمد طالقانی عصر جمعه در موزه عبرت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا در این مراسم که با حضور جمعی از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب و علاقه مندان به دانشمند مجاهد مرحوم طالقانی برگزار شد، محمدمهدی عبدخدایی از مبارزان انقلاب اسلامی ضمن بیان خاطراتی به گوشه هایی از مبارزات و زندگی آیت الله طالقانی پرداخت.
قاسم حسن پور مدیر موزه عبرت در این مراسم با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی گفت: مرحوم آیت الله طالقانی بزرگمردی بود که در پنجم مرداد 1358 با حکم حضرت امام خمینی(ره) اولین نماز جمعه را در تهران برگزار کرد و شش هفته بعد یعنی در 19 شهریور دعوت حق را لبیک گفت.
وی با بیان مطالبی درباره دوران بازداشت مرحوم طالقانی در بازداشتگاه کمیته مشترک ضد خرابکاری گفت: موزه عبرت علاوه بر بزرگداشت یاد و خاطره پیشگامان انقلاب اسلامی دو طرح بزرگ را در دستور کار خود دارد.
در این مراسم کارت بازداشتگاه کمیته مشترک ضد خرابکاری مرحوم طالقانی در ابعاد بزرگ و در قابی هنری توسط عزت الله مطهری معروف به عزت شاهی و حجت الاسلام سیدمحمود دعایی نماینده ولی فقیه در روزنامه اطلاعات و با حضور مدیر موزه عبرت به سید مهدی طالقانی فرزند آن مرحوم اهدا شد که در این کارت اثر انگشت مرحوم طالقانی موجود است.
همچنین در این برنامه فیلمی از دیدار رهبر معظم انقلاب با ستاد بزرگداشت مرحوم طالقانی پخش شد که اخیرا صورت گرفته بود.
در بخشی دیگر از این مراسم محمدرضا عظیمی شاعر آئینی در وصف اولین امام جمعه تهران پس از انقلاب اسلامی اشعاری را قرائت کرد.
گروه سرود بین المللی اسراء در وصف مدافعان حرم و زنده نگه داشتن یاد و خاطره مرحوم طالقانی سرودهایی را زمزمه کردند.
در حاشیه این مراسم نیز نمایشگاهی شامل تصاویر دوران بازداشت مرحوم طالقانی در زندان های ستم شاهی برپا شد.

** دالان تاریخ راه اندازی می شود
مدیر موزه عبرت در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: راه اندازی دالان تاریخی از دوران مشروطه تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی با استفاده از زبان هنر و انتشار خاطرات زندانیان سیاسی ایران در قالب زندگی نامه های داستانی از مهمترین برنامه های این موزه است.
وی رونمایی از تندیس شهید آیت الله سیدمهدی شاه آبادی از دیگر برنامه های موزه عبرت دانست که به زودی برگزار می شود.
حسن پور با اشاره به برگزاری سالگرد آیت الله مرحوم طالقانی در این موزه به خبرنگار ایرنا گفت: برپایی مراسم سی و هفتمین سالگرد ابوذر زمان برای اولین بار در این موزه برگزار شد که به پیشنهاد خانواده آن مرحوم صورت گرفت و استقبال خوبی نیز به عمل آمد.
وی از حضور زندانیان سیاسی قبل از انقلاب، دانش آموزان، دانشجویان و علاقه مندان به این بزرگمرد سخن گفت و افزود: علاوه بر اقشار مختلف مردم، برخی از روسای مدارس و اساتید دانشگاه ها که معمولا گروه های مختلف را برای بازدید به این موزه می آورند، در مراسم شرکت داشتند.
شبک **فراهنگ**1003** 1917
کد N1432393

وبگردی