آفتاب

انتقاد رئیس جمهوری فیلیپین از نقض حقوق بشر توسط آمریکا/ تجمید از چین

انتقاد رئیس جمهوری فیلیپین از نقض حقوق بشر توسط آمریکا/ تجمید از چین

کوالالامپور - ایرنا - 'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین روز جمعه با انتقاد از نقض حقوق بشر توسط آمریکا طی سال های گذشته در جنوب این کشور گفت که هرگز 'باراک اوباما' همتای آمریکایی اش را به دلیل اتخاذ موضع مخالف جنگ با مواد مخدر 'حرامزاده' نخوانده است.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری فیلیپین در نخستین گفت وگوهای خود در اندونزی، تصریح کرد که 'بان کی مون' دبیرکل سازمان ملل برای طرح مساله حقوق بشر 'یک احمق' است.
وی از طرحش برای مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر در برابر انتقادات بین المللی دفاع کرد، اما سخنی را که به نقل از وی در خصوص 'اوباما' منتشر شده بود، تکذیب کرد.
اما وی در میان سخنانش در میان جامعه فیلیپینی در جاکارتا، 'وحشی گری های قبلی' ایالات متحده را مورد حمله قرار داد و از چین ستایش کرد.
دوترته گفت: من هرگز با اوباما روبرو نشده و او را نمی شناسم.
رسانه های غربی روز دوشنبه به نقل از دوترته، باراک اوباما را که آخرین ماه های ریاست جمهوری خود را طی می کند 'حرامزاده' دانسته و این موضع باعث شد واشنگتن مذاکرات دو جانبه دو طرف را در حاشیه نشست سران آ.سه.آن در لائوس لغو کند.
دوترته دوشنبه شب پیش از ترک مانیل در پاسخ به سوالی در مورد محورهای مذاکره با اوباما و بحث حقوق بشر و قتل قاچاقچیان مواد مخدر، به رئیس جمهوری آمریکا هشدار داد در باره این قتل ها سئوال نکند، و گرنه به او حرامزاده خواهد گفت.
به نوشته تارنمای 'راپلر'، وی در ادامه سخنانش در اندونزی گفت: شما اخبار فیلیپین را ببینید. 'زردها' (حامیان 'بنیگنو آکینو' رئیس جمهوری سابق فیلیپین) و کسانی از وزارت امور خارجه آمریکا در تلاش بودند من را برای قتل های فراقضایی مصلوب کنند.
وی با اشاره به جمله ای که در مورد اوباما به آن اشاره کرده است، گفت معنای این جمله 'پسر عوضی' است.
رئیس جمهوری فیلیپین با انتقاد از رسانه ها، گفت که رسانه ها داستان را عوض کردند و یک اعتبار منفی در میان رهبران جهان برایش ایجاد شد.
وی گفت که در دیدار کوتاه روز چهارشنبه با باراک اوباما موضوع استفاده از این واژه را انکار کرده و از وی خواسته است موضوع را بررسی کند.
وی همچنین گزارش های قبلی که او عکسی از قتل عام فیلیپینی ها در میندانائو را در سخنرانی خود در نشست شرق آسیا ارائه کرده تایید کرد و گفت که عکس ها از زمانی است که فیلیپین مستعمره آمریکا بود.
این عکس در نشستی ارائه شد که 'باراک اوباما' و 'بان کی مون' دبیر کل سازمان ملل متحد حضور داشتند.
دوترته گفت که این عکسبه هر حال در موضوع حقوق بشر مطرح شد.
وی گفت این تصاویر از اجساد 6 هزار فیلیپینی مسلمان بود که در سال 1990 میلادی در طول حضور آمریکا در فیلیپین کشته شدند.
رئیس جمهوری فیلیپین پیش از این نیز دربارۀ ناآرامی های میندانائو گفته بود: در حقیقت این مشکل میراث آمریکا برای ماست. چرا؟ چون آن‎ها به این کشور حمله کردند و ما را تحت انقیاد خود درآوردند ... چرا باید مبارزۀ ما با جرم و جنایت مساله ساز شود؟
دوترته در ادامه سخنانش در اندونزی، گفت: این حقوق بشر شماست. نقض حقوق بشر، اگر توسط موسی یا ابراهیم هم اجرا شود هنوز نقض حقوق بشر است؟
وی گفت انتظار داشتم اوباما پاسخ دهد، اما فقط سکوت وجود داشت.
رئیس جمهوری فیلیپین در ادامه به انتقاد از آمریکا برای ادامه درد و رنج مردم در 'میندانائو' در جنوب این کشور پرداخت.
وی گفت: چرا هیچ درمانی برای میندانائو وجود دارد؟ و خود پاسخ داد: از آنجا که آنها توسط امپریالیست قتل عام شدند.
دوترته پس از حمله به آمریکا، از چین برای آنچه که او آن را 'سخاوت' نسبت به فیلیپین نامید، تشکر کرد.
وی جزئیاتی از این سخاوت ارائه نکرد، اما تعهد چین برای کمک به فیلیپین در مبارزه با مواد مخدر و ساخت مراکز بازپروری را تکرار نمود.
رئیس جمهوری فیلیپیبن اعلام کرد سال آینده مراکز توانبخشی که در حال آماده سازی است، وجود خواهد داشت. چین به ما کمک کرد و من می خواهم از چین برای این سخاوت تشکر کنم.
آساق**1611
کد N1431927

وبگردی