آفتاب

نشست محکومیت فاجعه آفرینی رژیم سعودی در مسکو برگزار شد

نشست محکومیت فاجعه آفرینی رژیم سعودی در مسکو برگزار شد

مسکو - ایرنا - جمعی از رهبران شیعیان مسکو با حضور شمار زیادی از مسلمانان در آیینی با تجلیل یاد شهدای حادثه منا، بی کفایتی عربستان سعودی در برگزاری مناسک حج و خودداری حکومت این کشور از پذیرش مسئولیت فاجعه منا را محکوم کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شرکت کنندگان در این آیین مذهبی که شامگاه پنجشنبه با حضور جمعی از روحانیون و شخصیت های مذهبی مسلمانان در حسینیه شیعیان مسکو برگزار شد، رژیم عربستان سعودی را نالایق خواندند که حق مدیریت برنامه های حج را ندارد.
شرکت کنندگان در این آیین بر ضرورت مشارکت کشورهای اسلامی در تحقیقات پیرامون حادثه منا که در آن هزاران نفر از کشورهای مختلف شهید شده اند، تاکید کردند.
فامیل جعفراف، علی اکبر قاسم اف و مشهدی ماهر از روحانیون حاضر در این مراسم با تجلیل از جانباختگان منا و بر شمردن اقدام های غیراخلاقی رژیم سعودی در برخورد با این واقعه، خواستار اعمال تدابیر لازم برای جلوگیری از تکرار این گونه حوادث جانخراش برای جهان اسلام شدند.
رهبران دینی در مسکو، رژیم عربستان سعودی را مسئول کشتار منا خوانده که از پذیرش مسئولیت خود در این واقعه ضدبشری سر باز می زند و حتی همکاری لازم را برای شناسایی هویت شماری از قربانیان هم نداشته است.
فامیل جعفراف رییس سازمان دینی شیعیان مسکو در این آیین با اشاره به بی کفایتی دولت عربستان در برگزاری مناسک حج، خواستار اداره و مدیریت حج توسط چند کشور اسلامی شد.
وی همچنین با انتقاد از مواضع برخی کشورهای اسلامی که در برابر حادثه منا سکوت کردند، گفت: جهان اسلام باید مواضع صریحی در قبال رویداد اندوهبار منا اتخاذ و رفتار غیرمسئولانه و توهین آمیز عربستان سعودی در مورد قربانیان و آسیب دیدگان را محکوم کند.
علی اکبر قاسم اف روحانی دیگر مسلمان هم در این مراسم خواستار تشکیل دادگاه بین المللی برای رسیدگی به واقعه منا و مجازات مقصران و عاملان این حادثه شد.
در این مراسم که شماری از مسلمانان نیز حضور داشتند، برخی شرکت کنندگان اقدام های ضد انسانی رژیم سعودی
پس از رویداد منا به ویژه عذرخواهی نکردن از خانواده قربانیان را محکوم کردند.
اروپام*391 ** 1516
کد N1431690

وبگردی