آفتاب

واکنش شدید کره جنوبی به آزمایش هسته ای احتمالی کره شمالی

واکنش شدید کره جنوبی به آزمایش هسته ای احتمالی کره شمالی

پکن - ایرنا - با قوت گرفتن احتمال آزمایش هسته ای پنجم کره شمالی، پارک گئون هی رئیس جمهوری کره جنوبی این آزمایش را به شدت محکوم کرد.

به گزارش ایرنا، به دنبال وقوع زمین لرزه ای به قدرت 5.3 دهم ریشتری در کره شمالی بیشتر منابع منطقه ای و رسانه ای حدس زده اند که این کشور طبق برنامه های گذشته خود یک آزمایش دیگر انجام داده باشد.
با این حال بیانیه «پارک» در حاشیه اجلاس سران «آ.سه.آن» در لائوس نشان از آن دارد که پیونگ یانگ دست به آزمایش اتمی جدید زده است.
کره شمالی تا پیش از این بارها گفته بود که اگر آمریکا و کره جنوبی به سیاست های خصمانه و رزمایش های مشترک ادامه داده و به دنبال استقرار سامانه تاد باشند اقدامی فیزیکی و تلافی جویانه انجام خواهد داد.
رئیس جمهوری کره جنوبی به طور رسمی در بیانیه خود از آزمایش هسته ای جدید کره شمالی خبر داده و آن را محکوم کرده و آورده است که کره شمالی با این اقدام به سمت خودفروپاشی رفته و منزوی تر خواهد شد.
بیانیه تصریح می کند که این آزمایش نشان می دهد کره شمالی به درخواست واحد جامعه بین المللی مبنی بر کنار گذاشتن برنامه تسلیحاتی هسته ای بی اعتنایی می کند و «کیم جونگ اون» رهبر این کشور گستاخانه عمل می کند.
خبرگزاری یونهاپ گزارش کرده است که ریس جمهوری کره جنوبی همراه با شماری از مقام های دیگر این کشور در لائوس نشست اضطراری تشکیل داده است.
وی همچنین احتمالا به دلیل این رویداد که هنوز کره شمالی نسبت به آن واکنش رسمی نداشته است، سفر خود را به لائوس کوتاهتر خواهد کرد.
در صورت اعلام رسمی این آزمایش، این پنجمین آزمایش اتمی تسلیحاتی کره شمالی از سال 2006 و دومین آن در سال جاری میلادی است.
آساق**231**1597
کد N1431546

وبگردی