آفتاب

45 واحد لبنی و شیرخشک با قابلیت صادراتی مطلوب/ تعطیلی 30 درصد واحدهای لبنی کشور

45 واحد لبنی و شیرخشک با قابلیت صادراتی مطلوب/ تعطیلی 30 درصد واحدهای لبنی کشور

مشهد- ایرنا- مدیر عامل اتحادیه تعاونیهای تولیدکنندگان فرآورده های لبنی گفت: از مجموع 800 واحد تولیدی ثبت شده فراورده های لبنی در کشور محصولات 45 شرکت دارای قابلیت صادراتی مطلوب است.

محمدرضا گنجی عصر پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مشهد افزود: هم اینک 15 واحد لبنی امکان و ظرفیت صدور تولیدات خود را دارند و همچنین 300 واحد تولید شیرخشک از زمینه خوب و مناسبی برای صادارت برخوردار هستند.
وی ادامه داد: تا سال 1356 افزون بر 400 میلیون دلار واردات فرآورده های لبنی صورت می گرفت اما پارسال نه تنها این واردات حذف شد بلکه محصولات لبنی ایران به ارزش 600 میلیون دلار صادر گردید.
مدیر عامل اتحادیه تعاونیهای تولیدکنندگان فرآورده های لبنی این موفیت را حاکی از رقابت پذیر بودن و رشد این صنعت در ایران و بسته بندی به روز و هماهنگ آن با دانش نوین دانست.
وی حجم شیر خام تولیدی در کشور را قابل توجه ذکر و بیان کرد: باید با توجه به نیاز کشورهای منطقه صادرکنندگان داخلی زمینه صدور این محصولات را با کمک دولت فراهم کنند. هم اکنون این تولیدات به عراق، افغانستان، پاکستان و بخشی از کشورهای آسیای میانه صورت می گیرد.
گنجی سرانه مصرف داخلی 80 کیلوگرم لبنیات و فرآورده های لبنی را برای هر ایرانی پایین توصیف و بیان کرد: این سرانه باید افزایش یابد که تحقق آن نیازمند فرهنگ سازی در این حوزه است.

* 30 درصد واحدهای لبنی تعطیل شده اند
وی در ادامه همچنین گفت: 30 درصد از مجموع 800 واحد لبنی ثبت شده در کشور تعطیل شده اند و بخش زیادی از آنها نیز زیر ظرفیت کار می کنند.
مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای تولیدکنندگان فرآورده های لبنی افزود:
این در حالی است که واحدهای لبنی ایران دارای بالاترین فناوری روز دنیا هستند و انواع محصولات مورد استفاده مردم را تولید می کنند.
وی ادامه داد: ظرفیت کنونی تولید و صنایع موجود لبنی بیش از سه برابر شیری است که به کارخانه ها تحویل می شود. 6،5 میلیون تن شیر خام توسط صنایع لبنی دریافت می شود.
گنجی ابراز امیدواری کردبا برنامه ریزی مناسب شیر خام مورد نیاز صنایع لبنی ایران تولید و کمبود در این زمینه جبران تا ظرفیت تولید کارخانه ها تکمیل شود.
وی گفت: بخاطر افزایش قیمتهایی که در محصولات لبنی وجود دارد مردم میزان مصرف لبنیات را کم کرده اند و این از عوامل اصلی مازاد شدن شیر تولیدی دامداران و خریداری نشدن آن از سوی کارخانه ها است.
1906/1858
کد N1431192

وبگردی