آفتاب
استاندار کهگیلویه وبویراحمد خواستار شد:

تشکیل شرکت سرمایه گذاری توریسم برای توسعه استان های منطقه 2 کشور

تشکیل شرکت سرمایه گذاری توریسم برای توسعه استان های منطقه 2 کشور

یاسوج - ایرنا- استاندار کهگیلویه و بویراحمد تشکیل یک شرکت مشترک سرمایه گذاری توریسم منطقه ای در بخش های «طبیعی، تاریخی و مذهبی» برای توسعه و رونق اقتصادی استان های منطقه 2 کشور را خواستار شد.

به گزارش ایرنا سید موسی خادمی روز پنجشنبه در نشست کارگروه یک روزه استانداران منطقه 2 کشور در یاسوج اظهار داشت: استان های منطقه 2 شامل فارس، بوشهر، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و هرمزگان دارای مزیت نسبی در حوزه توریسم و صنعت گردشگری هستند.
وی گفت: هر استانی نیز متناسب با موقعیت تاریخی، ژئوپلوتیکی و جغرافیایی خود دارای یک نوع مزیت نسبی از این صنعت است.
وی تصریح کرد: کهگیلویه وبویراحمد به عنوان نمونه در زمینه توریسم طبیعی، بوشهر و هرمزگان در حوزه گردشگری ساحلی و دریایی و اصفهان و فارس نیز در حوزه تاریخی و مذهبی دارای ویژگی ها و استعدادهای مهمی هستند.
استاندار کهگیلویه و بویر احمد یادآور شد: تلفیق و ترکیبی از همه این مزیت ها و ظرفیت های گردشگری در قالب تشکیل یک شرکت مشترک سرمایه گذاری گردشگری راهکار مناسبی برای توسعه منطقه ای در این 6 استان خواهد بود.
خادمی با بیان این که هر استانی نیز به فراخور و متناسب با موقعیت جغرافیایی و تاریخی خود دارای چنین ترکیب و تلفیق زیبایی از صنعت گردشگری در درون خود است، افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد آمادگی لازم را برای تشکیل این شرکت مشترک سرمایه گذاری توریسمی و رسیدن به اهداف مشترک منطقه ای دارد.
وی با تشریح برخی از توانمندی ها و ظرفیت های متعدد استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه های گوناگون گفت: این استان باوجود دارا بودن توانمندیها و ظرفیت های بالقوه اما همچنان در محرومیت نسبی و توسعه نیافتگی بسر می برد.
خادمی افزود: وجود حدود 8.5 میلیارد مترمکعب روان آب معادل 10 درصد آب کشور یکی از ظرفیت های مهم کهگیلویه و بویر احمد است.
وی تصریح کرد: حدود 6.5 میلیارد مترمکعب از این میزان آب در خود استان تولید می شود.
استاندار کهگیلویه و بویر احمد گفت: با توجه به اینکه سدهای موجود استان بیشتر در انتهای مرزها با سایر استان ها قرار گرفته، میزان قابل توجهی از سهم تولیدی آب از این سدها در اختیار استانهای مجاور قرار می گیرد.
خادمی گفت: این در حالی است که بیش از 200 هزار هکتار از حدود 300 هزار هکتار زمین کشاورزی این استان که قابلیت تبدیل از دیم به آبی را دارند همچنان تشنه هستند.
وی تصریح کرد: میانگین بارندگی در این استان با بیش از سه برابر میانگین کشور حدود 678 میلیمتر است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد قرارگرفتن در کریدور شمال به جنوب و همجواری با استان های اصفهان، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و برخی از مناطق جنوبی را از دیگر مزیت ها و ظرفیت های مهم این استان ذکر کرد.
خادمی بیان کرد: حدود 25 درصد تولید نفت و گاز کشور از این استان است اما این ظرفیت نیز کمکی به رونق اقتصادی و کاهش میزان نرخ بیکاری در استان نکرده است.
وی میزان نرخ بیکاری در استان را 17.7 درصد و نرخ مشارکت اقتصادی را در این استان نیز 34 درصد عنوان کرد.
وی افزود: سهم استان کهگیلویه وبویراحمد از منابع بانکی کشور نیز 29 صدم درصد و نسبت مصارف به منابع در بانک های این استان نیز 133 درصد است.
وی تصریح کرد: این مهم نیز یکی از دلایل اصلی و موانع جدی فراروی سرمایه گذاری در استان شده است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد میزان نرخ اشتغال در بخش های صنعت، خدمات و کشاورزی این استان را نیز به ترتیب 31، 50 و 18 درصد ذکر کرد.
خادمی اظهارداشت: استان کهگیلویه وبویراحمد دارای بیش از یکهزار و 674 روستای دارای سکنه است که پراکندگی روستاها نیز خدمات رسانی از سوی دستگاه های مختلف را تا حدود زیادی با چالش رو به رو کرده است.
وی گفت: این استان با وجود آنکه تا قبل از انقلاب کمتر از 100 دانشجو داشت اما اکنون بیش از 76 هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی سراسر این استان مشغول تحصیلند.
وی تعداد اعضای هیات علمی و مراکز دانشگاهی استان را به ترتیب 723 نفر و 33 مرکز دانشگاهی عنوان کرد.
وی با این که کهگیلویه و بویراحمد، استان جوانی در حوزه صنعت است تعداد واحدهای صنعتی این استان را نیز 700 واحد ذکر کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و شرکت شهرک های صنعتی اکنون افزون بر 35 درصد از واحدهای صنعتی این استان نیز راکد و غیرفعال است.
وی افزود: بیش از 50 واحد صنعتی راکد و نیمه فعال از حدود یک سال گذشته تاکنون با تلاش و مشوق های لازم از سوی دولت به چرخه تولید بازگشته اند.
نشست کارگروه یک روزه استانداران منطقه 2 کشور شامل استانداران و معاونان هماهنگی امور اقتصادی استانداری های فارس، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، بوشهر، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد به مدت یک روز در حال برگزار است.
3016/8005 / 6081
کد N1431126

وبگردی