آفتاب
توسط یک انتشارات در کانادا؛

زندگی مصور ابن سینا کتاب شد

زندگی مصور ابن سینا کتاب شد

انتشاراتی کانادایی اخیراً داستان مصوری برای کودکان منتشر کرده است که با تصاویری زیبا ماجرای زندگی ابن‌سینا را روایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ترجمان، انتشاراتی کانادایی اخیراً داستان مصوری برای کودکان منتشر کرده است که با تصاویری زیبا ماجرای زندگی ابن‌سینا را روایت می‌کند. «کشفیات شگفت‌آور ابن‌سینا»، زندگی این حکیم ایرانی را از زمان کودکی، که کتاب‌خوانی سیری‌ناپذیر بوده است، تا تحقق بخشیدن به مهم‌ترین کار زندگی‌اش، پیشرفت درمان‌گری، دنبال می‌کند. این کتاب اثر نویسندۀ لبنانی، فاطمه شرف‌الدین و تصویرگر عراقی ساکن ایران، انطلاق محمد علی است. آن‌ها می‌خواهند نشان دهند چطور پسربچه‌ای با کنجکاوی سیری‌ناپذیر به یکی از درمانگران بسیار بزرگ جهان تبدیل شد.

در مسیر تلاش هزاران‌سالۀ بشر برای شناخت بدن انسان، نقاط عطفی در تاریخ پزشکی وجود دارد؛ اما تنها معدودی از شخصیت‌ها توانسته‌اند به اعتباری در حد ابن‌سینا برسند. این شخصیت برجستهْ زادۀ سال ۹۸۰ دوران مشترک۱ و وفات‌یافته در سال ۱۰۳۷ پس از میلاد بود: نابغه‌ای فارس که حکیمی جامع‌الاطراف شد. وی در غرب اغلب با نام اَوِسینا شناخته می‌شود و از متفکران بسیار مؤثر در تمدن ماست؛ یعنی تمدنی که آرام‌آرام آن را می‌شناسیم.

وی ۴۵۰ اثر معروف دارد که در حوزه‌های متنوعی چون فیزیک، فلسفه، نجوم، ریاضیات، منطق، شعر و پزشکی نگاشته شده‌اند؛ ازجمله دایرة‌المعارف تأثیرگذار او، قانون پزشکی۲ که درک ما را از بدن انسان و کارکرد درونی‌اش برای همیشه تغییر داد. این اثر برجسته در علم و فلسفه یا آن‌طور که بعدها نام گرفت، «متافیزیک»، تا ششصد سال پس از وفات ابن‌سینا به‌عنوان شاهکار آموزش پزشکی قرون وسطا به کار می‌رفت.


من عاشق آن دسته از کتاب‌های مخصوص کودکان هستم که به بزرگداشت زندگی شخصیت‌های برجسته، الهام‌بخش و تأثیرگذار می‌پردازند؛ ازجمله زندگی‌نامه‌های جین گودال، آنری ماتیس ، پابلو نرودا، آنری روسو، جولیا چایلد، آلبرت آینشتاین و ماریا مریان. به همین خاطر از دیدن کتاب کشفیات شگفت‌آور ابن‌سینا۳ (کتابخانۀ عمومی) اثر نویسندۀ لبنانی، فاطمه شرف‌الدین و تصویرگر عراقی ساکن ایران، انطلاق محمد علی، به وجد آمدم: کتابی ارزشمند برای افزودن به مجموعه کتاب‌های مخصوص کودکان که در بزرگداشت علم نوشته شده‌اند.

با تصاویر شگفت‌انگیزی که یادآور نقاشی‌های نسخ خطی باستانی اسلامی است، این زندگی‌نامۀ شورانگیز که راوی آن اول شخص است، زندگی ابن‌سینا را از کودکی که کتاب‌خوانی سیری‌ناپذیر بوده است تا کشفیات علمی متعدد و پروژۀ مادام‌العمر توسعۀ علم درمان‌گری دنبال می‌کند.

کد N1430904

وبگردی