آفتاب

مناقشه‌های دریای چین جنوبی در صدر دستور کار نشست آسه‌آن

مناقشه‌های دریای چین جنوبی در صدر دستور کار نشست آسه‌آن

رئیس‌جمهوری آمریکا مناقشه‌ها در رابطه با دریایی چین جنوبی را در صدر دستور کار نشست قرار داد.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، «باراک اوباما»،‌رئیس‌جمهوری آمریکا مناقشه‌های دراز مدت در رابطه با سواحل و مرکز دریای چین جنوبی را در صدر دستور کار نشست منطقه‌ای امروز – پنجشنبه – قرار داد. به نظر می‌رسد که کشور‌های شرکت کننده در این نشست تنها به یک انتقاد جزئی از چین در رابطه با توسعه حقوق مالکیت سرزمینی در مناطق غنی از منابع این دریا بسنده کنند.

اوباما در این رابطه گفت:«‌ ما به اطمینان‌بخشی از اینکه مناقشه‌ها به طور صلح‌آمیزی در مورد دریای چین جنوبی حل و فصل شود ادامه خواهیم داد.»

وی همچنین گفت که احکام صادره در روز ۱۲ جولای الزام آور بوده و «کمک کرده تا حقوق ناوبری دریایی در منطقه شفاف‌تر شود.»

«آسه‌آن» قرار است تا یک نشست جداگانه با دیگر قدرت‌های جهان در ساعات پایانی امروز – پنجشنبه – برگزار کند. انتظار می‌رود که این نشست با انتقاد ملایم از چین در رابطه با اقدام‌های توسعه‌جویانه‌اش در دریای چین جنوبی همراه باشد.

آمریکا به طور مکرر نگرانی‌هایی در رابطه با اقدام‌های پکن در مناطق غنی این دریا ابراز کرده است.

اوباما با اشاره به احکام صادره از سوی این دادگاه گفت:‌ «‌من می‌دانم که تنش‌ها افزایش یافته اما من همچنین به دنبال بحث‌های سازنده در رابطه با چگونگی حرکت مشترک به سمت جلو برای کاهش تنش‌ها و ترویج دیپلماسی و ثبات منطقه‌ای هستم.»

در بیانیه‌ای که در این رابطه از سوی این نشست صادر شده آمده است که کشور‌های آسه‌آن و شرکای آن‌ها بر «اهمیت حمایت از صلح،‌ثبات، امنیت و آزادی ناوبری و پرواز در منطقه دریای چین جنوبی تاکید کرده است.»

این بیانیه همچنین تاکید کرده است:«‌چندین رهبر به طور جدی نگران توسعه‌های اخیر در دریای چین جنوبی هستند. ما بر اهمیت رسیدگی به نگرانی‌های دو طرف از طرق مسالمت آمیز تاکید کرده‌ایم. این موضوع مطابق اصول جهانی شناخته شده بین‌المللی است.»

چین مناطقی از این دریا را به جزایری تبدیل کرده و مناطق هوایی با ظرفیت کاربری نظامی در آن ایجاد کرده است. رهبران آسه‌آن در نشست خود در روز سه‌شنبه نگرانی‌هایی در رابطه با ساخت جزایر چین ابراز کرده است.          

کد N1430820

وبگردی