آفتاب

زندگی نامه نخستین تشکیل دهنده حکومت شیعی در مازندران ، کتاب شد

زندگی نامه نخستین تشکیل دهنده حکومت شیعی در مازندران ، کتاب شد

ساری- ایرنا- کتاب قیام درویشان تبرستان که به زندگی نامه میرقوام الدین مرعشی تشکیل دهنده نخستین حکومت شیعه ی دوازده امامی درمازندران( تبرستان سابق) می پردازد ، چهارشنبه شب در آمل رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، همزمان با آئین رونمایی از این کتاب با حضور نوادگان وبازمانده های میرقوام الدین مرعشی درزادگاهش شهرستان آمل درسالن همایش های اداره فرهنگ وارشاد اسلامی این شهرستان ، دبیرخانه نخستین کنگره بین المللی میرقوام الدین مرعشی نیز درمحل این اداره افتتاح شد.
رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان آمل گفت که این کتاب نوشته زنده یاد دکتر ' سیدمحمدرضا مرعشی' مرزنگو درژانر رمان است.
محمد محمدی افزود: این کتاب به زندگینامه وقیام ' سیدقوام الدین مرعشی' معروف به میربزرگ در تبرستان وآمل ونیز تشکیل نخستین حکومت شیعه ی دوازده امامی تبرستان را در ادامه قیام سربداران خراسان توضیح می دهد.
وی اضافه کرد: داستان این کتاب نیز از روستای ' مرزنگو' از توابع بخش دابودشت که درفاصله 17کیلومتری شهر آمل وزادگاه میربزرگ واقع شده آغاز می شود وبه سفر او به خراسان وبازگشتش به زادگاهش ونیز ادامه انقلاب میربزرگ درآمل و جنگ های وی وپسرانش در تبرستان و اطراف ادامه می یابد.
رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی آمل گفت که همزمان با رونمایی از این کتاب، دبیرخانه نخستین کنگره بین المللی میرقوام الدین مرعشی هم درمحل این اداره افتتاح وبزودی مسئولان برخی قسمت های این کنگره نیز مشخص خواهند شد.
محمدی، روز 14 آبان ماه سال 96 را زمان برگزاری نخستین کنگره بین المللی میرقوام الدین مرعشی بنیانگذارحکومت 12 امامی درمازندران به میزبانی شهرستان آمل اعلام و اضافه کرد: حداقل تا سه ماه فراخوان دریافت آثار این کنگره به کشورهای اسلامی ونیز کشورهایی که اقوام میرقوام الدین سکونت دارند، ارسال خواهد شد.
**خطبه شیعه 12امامی میربزرگ درمسجد جامع آمل جهانی شد
امام جمعه آمل هم دراین آیین گفت: امروز همه جهان اسلام وتشییع بهره مند از بزرگی ونگاه عالمانه ودلسوزانه میرقوام الدین مرعشی به اهل بیت (ع) وتشکیل نخستین حکومت شیعی درمازندران دارد.
حجت الاسلام سیدجلیل مرتضوی افزود: امروز نسل میرقوام الدین مرعشی در سراسر دنیا سکونت دارند، که این نشان از بزرگی وعظمت اقدام او برای تشکیل حکومت شیعی بوده است.
وی ادامه داد: خواندن خطبه قرای شیعه 12 امامی درمسجد جامع آمل تاریخی ودر امتداد حکومت علویان در تبرستان سابق بوده است.
**بقعه میربزرگ باید زیارتگاه ومحل رفت وآمد مردم باشد
امام جمعه آمل با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از همشهریان میرقوام الدین مرعشی از محل دفن آن شخصیت بزرگ دینی وتاریخی در داخل مصلی این شهر خبر ندارند ودر سالیان گذشته نیز کمتر به آن توجه شده است، اضافه کرد: با هماهنگی که با میراث فرهنگی واداره اوقاف شهرستان آمل شده، بقعه میربزرگ آمل که موزه شهدای این شهرنیز درآن واقع شده، دستور داده شده تا ساعت بازدید ازآن از صبح تا شب ادامه داشته باشد وباید به عنوان یک زیارتگاه ومحل رفت وآمد مردم تبدیل شود.
به گزارش ایرنا، 'میرقوام الدین مرعشی معروف به 'میر بزرگ'، سر سلسله سلاطین مرعشی مازندران ، از فرزندان علی المرعش پسر عبدالله بن محمد بن حسن بن حسین الاصغر از فرزندان امام چهارم است.
بقعه میرقوام الدین مرعشی، از بناهای تاریخی مهم و بزرگ مازندران، عمارت و مقبره ای است که مربوط به دوره صفوی قرن 8 ه‍.ق درمحوطه مصلی آمل واقع شده و در تاریخ 15 دی 1310 با شمارهٔ ثبت 59 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
ک/7327/1899/
کد N1430534

وبگردی