آفتاب
خبر

رونمایی از اساسنامه تعاونی‌های سهامی عام برای ورود به بورس

رونمایی از اساسنامه تعاونی‌های سهامی عام برای ورود به بورس

پذیرش شرکت‌های تعاونی‌های سهامی عام در تاریخ 12 خرداد ماه سال 93 تصویب شد. در ماده 75 این مصوبه آمده است: وزارت امور اقتصادی و دارایی ...

گروه بورس:پذیرش شرکت‌های تعاونی‌های سهامی عام در تاریخ 12 خرداد ماه سال 93 تصویب شد. در ماده 75 این مصوبه آمده است: وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است زمینه تسهیل دسترسی به ابزارهای جدید تامین مالی و خرید و فروش سهام تعاونی‌های قابل عرضه به عموم مردم در بازار سرمایه را فراهم کرده و در راستای اجرای ماده 19 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی درخصوص نحوه واگذاری شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی،واگذاری‌ها به تعاونی‌ها را تسهیل کند.پس از تصویب این ماده در دوران ریاست پیشین سازمان بورس نیز شاهد تلاش‌هایی در راستای پذیرش شرکت‌های مزبور در بورس تهران بودیم. در نهایت روز گذشته در مراسمی با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، رئیس اتاق تعاون ایران، مدیرکل تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون و عضو شورای عالی بورس از اساسنامه تعاونی‌های سهامی عام برای ورود به بازار سرمایه رونمایی شد. شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این مراسم گفت: راهکار اصلی مردمی کردن اقتصاد در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، با ایفای نقش تعاونی‌ها در اقتصاد ممکن می‌شود. وی با تشکر از زحمات رئیس سابق سازمان بورس برای هموار کردن راه ورود تعاونی‌ها به بازار سرمایه افزود: امروز از اساسنامه تعاونی‌های سهامی عام رونمایی می‌شود که این اقدام مقدمه‌ای برای پذیرش این شرکت‌ها به بورس و فرابورس خواهد بود.محمدی با بیان اینکه هم‌اکنون 14 شرکت با سرمایه‌ای بالغ بر هزار میلیارد ریال از نظر قانونی آماده ورود به بورس هستند، گفت: بورس هیچ گونه محدودیتی برای ورود شرکت‌های تعاونی جدید به بازار سرمایه ندارد و فقط از نظر قانونی باید با حفظ ارکان تعاونی انطباق‌های لازم را برای ورود به بورس داشته باشند.

 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره شیوه سهامداری اشخاص حقیقی و حقوقی در شرکت‌های تعاونی سهامی عام گفت: در این اساسنامه شرکت‌های حقوقی تا 5 درصد می‌توانند سهامدار این شرکت‌ها شوند و چنانچه شرکت سهامی عام باشد تا 10 درصد می‌توانند از سهام عرضه شده را در اختیار داشته باشند و برای اشخاص حقیقی نیز تا نیم درصد امکان مالکیت پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه این اقدام به نقدشوندگی سهام تعاونی‌ها کمک شایانی می‌کند، گفت: با توافقات انجام شده شرکت‌های تعاونی سهامی عامی به شرکت‌های سهامی عام نزدیک می‌شوند که مالکیت نمونه بارز آن است.محمدی با بیان اینکه شرایط اصلی تعاونی‌ها تغییر نمی‌کند، گفت: تمهیداتی برای ورود شرکت‌های تعاونی سهامی عام زیر نظر اتاق تعاون ایران و با نظر این اتاق در نظر گرفته شده است که علاوه بر رعایت قوانین و قواعد بورس در جهت سیاست‌های کلی تعاونی‌ها باشد.سخنگوی سازمان بورس تصریح کرد: شرکت‌های تعاونی سهامی عام برای ورود سهامدار جدید، الزام عضویت در تعاونی ندارند و سهام متعلق به افراد و قابل معامله در بازار ثانویه است.وی افزود: سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه با ورود شرکت‌های تعاونی سهامی عام با جایگزینی رو‌به‌رو می‌شوند که سودآوری خوبی برای آنها به همراه دارد.به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با ورود شرکت‌های تعاونی سهامی عام به بازار سرمایه برای این دسته از شرکت‌ها همچون سایر شرکت‌های بورسی امکان تامین مالی از طریق انتشار اوراق مشارکت و صکوک در قالب بازار بدهی وجود دارد.محمدی در پایان این مراسم خاطر‌نشان کرد: باید نقش تعاونی‌ها در کل اقتصاد افزایش پیدا کند.

 

بازار عمیق‌تر با ورود تعاونی‌های سهامی عام

کارشناسان معتقدند رفع موانع پیش روی ورود تعاونی‌های سهامی عام برای ورود به بازار سرمایه می‌تواند، بورس تهران را بزرگ‌تر کند. به عبارت دیگر در شرایطی که بازار سهام کشور، بازار کوچک و کم‌عمقی است، عرضه اولیه تعاونی‌های سهام عام می‌تواند بورس تهران را عمیق کند و زمینه را برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی و در نتیجه رونق معاملات فراهم کند. ضمن اینکه با ورود این شرکت‌ها به بازار سهام شفافیت شرکت‌های تعاونی نیز افزایش می‌یابد.

کد N1430273

وبگردی